Avatar billede mysitesolution Nybegynder
06. marts 2008 - 19:34 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Gemme filer i database?

Hej...

Har planer om at benytte Word 2007 docs som skabelon til kunder. Disse fylder omkring 20 kB, men hvis man nu sætter et højopløseligt billede ind, så kan vi komme op på 1 mb. "Må" man gemme det i databaser? Eller er det alt for krævende?
Avatar billede nielle Nybegynder
06. marts 2008 - 19:44 #1
Ja det må man godt, og nej det burde ikke være et problem. Det fleste databaser kan såmen rumme datatyper som er 2GB store.
Avatar billede mysitesolution Nybegynder
06. marts 2008 - 19:46 #2
okay tak, svar :)
Avatar billede arne_v Ekspert
06. marts 2008 - 19:49 #3
Hvor mange dokumenter skal du gemme og hvilken database ?

Det boer ikke vaere et problem at gemme 10000-100000 filer af 1 MB i en rigtig database
server (Oracle, DB2, SQLServer).

Men du kan ikke gemme en million filer i Access.

Saa et "formentligt" OK fra mig.

PS: Du skal nok faa et antal svar fra "alle ved at filer i database oedelaegger performance
og man boer kun gemme filnavn i databasen og filen i fil systemet" flokken. Men jeg
tror ikke saa meget paa den gamle "sandhed".
Avatar billede mysitesolution Nybegynder
06. marts 2008 - 19:53 #4
pt. er det en mysql innodb, men når det bliver udgivet vil det være en ms sqlserver...

Det giver nemlig nogle væsentlige fordele at gemme i DB mener jeg:
1. Kun databasen skal der tages backup af (i mit tilfælde)
2. Filerne bliver automatisk slettet da de jo ligger i rækken.
3. Fri for at rodde med filsystem, hvilket er nemmere hvis man skulle skifte platform (okay, et rimeligt overkommeligt problem, men er altid rart at få fjernet noget kode:) )

men tak arne_v
Avatar billede mysitesolution Nybegynder
06. marts 2008 - 19:54 #5
arne_v-> er vidst også 30 points værd... smid svar også
Avatar billede arne_v Ekspert
06. marts 2008 - 20:02 #6
Der er masser af gode grunde for DB loesningen.

4) transactional integrity hvor tabel og fil system skal holdes i synch

5) administrationen den sag hvor data ikke kan vaere paa en disk (det kommer gratis
  med de fleste databaser - med brug af fil system kommer man til selv at kode det).
Avatar billede arne_v Ekspert
06. marts 2008 - 20:03 #7
Men der er forbloeffende mange som har hoert, har laest et eller andet sted eller
maaske selv har oplevet at billeder i Access 2.0 paa Windows 3.1 fungerede jammerligt.
Avatar billede mysitesolution Nybegynder
06. marts 2008 - 20:06 #8
yup har læst lidt rundt omkring, men efter hvad jeg kan bedømme på dine points må du da i hvert fald vide bare lidt om det ;)

går næsten udfra "sag = dag"...
Avatar billede arne_v Ekspert
07. marts 2008 - 04:32 #9
svar

point er ikke nødvendigvis lig med viden

husk at vent på nielle
Avatar billede nielle Nybegynder
07. marts 2008 - 10:24 #10
Springer bare over på denne her :^)