Avatar billede robson Nybegynder
06. marts 2008 - 11:48 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

CSS menu

Jeg prøver at oprette en dropdown menu i ren CSS, hvilket jeg ikke har den store erfaring i...

Jeg har fundet en masse forskellige ul li kode som ligner noget der godt kunne bruges, men mit problem består at jeg ønsker at mine overordnede menupunkter ikke "fylder" lige så meget som den underliggende dropdown box. Se fx http://www.cssplay.co.uk/menus/simple_vertical.html

Det jeg ønsker er at 1. niveau af menuen står i ren tekst UDEN box omkring og med forholdsvis lille afstand mellem punkterne og at dropdown boksene vises lige under punkterne.
Kan dette overhovedet lade sige gøre som REN css - eller skal jeg over i nogle hidden divs og noget javascript??
Avatar billede jokkejensen Novice
06. marts 2008 - 12:47 #1
jeg har en her:

fjern mellemrum og lad være med at poste den rigtige url herinde.

http://midttrafik2008    .gennemse.dk/

http://midttrafik2008    .gennemse.dk/frontend/css/menu/mainmenu.css

Der sætter du bare afstand på li elementerne.

/JJ
Avatar billede jokkejensen Novice
06. marts 2008 - 12:48 #2
#MainMenu li
{
  float:left;
  padding-right: 15px; /* AFSTAND ! */
  list-style-type: none;
  position: relative;
}
Avatar billede jokkejensen Novice
06. marts 2008 - 12:50 #3
(mangler forresten lige IE6 funktionalitet... fixer det nu.. )
Avatar billede jokkejensen Novice
06. marts 2008 - 13:23 #4
body
{
behavior:url("./frontend/css/browserspecific/csshover.htc");
}

#MainMenu li.hasChildren:hover ul
{
display: block;
width: 200px;
}

#MainMenu ul ul li.first
{
padding-top: 2px;
margin-top: 2px;
}

Jeg bruger : http://www.xs4all.nl/~peterned/csshover.html
Avatar billede robson Nybegynder
06. marts 2008 - 13:30 #5
Hej JJ

Det der er simpelthen smukt :o)
Det virker præcis som jeg ønsker (jeg mangler at teste i IE6 og på MAC, men det er sikkert bare en form sag... ;)

Mange tak for hjælpen!!
Avatar billede robson Nybegynder
06. marts 2008 - 13:31 #6
jeg vil kaste mig over xs4all.nl linket snarest og selv blive opdateret lidt på css området :)
Avatar billede jokkejensen Novice
06. marts 2008 - 13:31 #7
det er testet i safari på mac og pc, ie6 og opera.. der er dog lidt design fixes.. men funktionaliteten er okay..

/JJ
Avatar billede jokkejensen Novice
06. marts 2008 - 13:32 #8
Jeg smider kun csshover med til ie6 browseren..

http://midttrafik2008.gennemse.dk/frontend/css/browserspecific/ie6.css

/JJ
Avatar billede robson Nybegynder
06. marts 2008 - 13:46 #9
skal jeg forstå det sådan at du inkludere dette stylesheet hvis der er tale om IE6.0??

hvad gør:
body
{
behavior:url("csshover.htc");
}
Avatar billede jokkejensen Novice
06. marts 2008 - 13:55 #10
Ja jeg bruger http://www.quirksmode.org/css/condcom.html til kun at loade et IE6 stylesheet...

Der laver jeg også design tilretninger, henrettet ie6.

behavior:csshover.htc afvikler blot noget javascript der gør at IE6 kan sætte :hover på andet end anchor tags <a>.. Dog kræver det at man giver elementet en klasse da det ikke IE6 slet ikke vil behandle li:hover.. men nok li.HasChildren:hover .. så tager javascriptet bare klassen og ikke elementet og giver den samme effekt.

/JJ
Avatar billede robson Nybegynder
06. marts 2008 - 14:02 #11
super - tak for de fyldige svar :)
Avatar billede jokkejensen Novice
06. marts 2008 - 14:04 #12
doh, så linker jeg fandme selv ind til sitet :).... 13:32 :)
Avatar billede olebole Juniormester
06. marts 2008 - 14:31 #13
<ole>

jokkejensen >> Sorry to say, men den kilde skal man nok ikke drikke af. For det første viser dette citat, at han ikke er særlig stærk i web-teknologierne:
"IE also supports so called behaviors; .htc or .hta files that can be attached to specific elements using css making it possible to let these elements behave in a special way."

- i hvertfald har han absolut ingen anelse om, hvad HTA er!

Desuden bygger løsningen på skift af CSS-klasse, som performer elendigt. Derfor bør man i stedet skifte de enkelte style properties på elementet

/mvh
</bole>
Avatar billede jokkejensen Novice
06. marts 2008 - 14:35 #14
:)...

Skal nok køle lidt af :)

Men du må give mig ret i at lave sådan en menu i javascript, kun pga IE6 halter, er lidt  overkill ? - og at koden ikke direkte er til gene for andre browsers end i6, og at det rent faktisk virker..

Ellers må vi jo se et eksempel.. :)

/JJ
Avatar billede jokkejensen Novice
06. marts 2008 - 14:36 #15
og robson du skal ikke lige tage dig af der nok bliver råbt højt om lidt :)
Avatar billede robson Nybegynder
06. marts 2008 - 14:41 #16
det er vist en diskussion jeg blot overlader til jer ;)

ps. jeg hader crossbrowser css udvikling!!! :(
Avatar billede jokkejensen Novice
06. marts 2008 - 15:21 #17
Det er der ikke noget der hedder jfør olebole... kun forkert markup og css :)... (bare for sjov)
Avatar billede olebole Juniormester
06. marts 2008 - 16:21 #18
Store dele af W3C's arbejde går ud på at 'dressere' os til at opdele vores kode i indhold (evt. XML), markup (HTML), visuel præsentation (CSS) og funktionalitet (script). I den henseende giver det absolut ingen mening at lave den slags menuer i CSS ... der er jo tale om ren funktionalitet. Det er med andre ord ikke overkill at lave en sådan menu i JavaScript, men det eneste, der giver mening  ;o)

Derudover har webkodning altid handlet om, hvad browserne kunne. Derfor må man ofte vente på, at den ene eller anden browser får gumpen med og understøtter gældende standarder, før man kan bruge bestemte koder.
Avatar billede jokkejensen Novice
07. marts 2008 - 10:44 #19
Og der mener jeg at det er direkte forkert at lave markup henrettet gamle browsere - hellere lave en korrekt side, og smide noget fuck på det til de gamle browsers, gerne et lag der slet ikke berører de moderne :)

Men kan godt... lidt se... hvor du vil hen, men det virker bare ikke hvis man har et produkt man skal sælge på et hvis antal timer.

Sådan en dropdown tager mig 10-15 minutter at skrive i hånden fra bunden.. tror jeg ville skulle bruge flere timer på den første hvis det skal være noget dynamisk der ligger i en js fil for sig selv... for inline JS er heller ikke mig (med nogle få undtagelser)

/JJ