Avatar billede tmo1419 Nybegynder
05. marts 2008 - 08:51 Der er 2 kommentarer

tegnsæt

Hej

Min MySQL 5.0 viser æ, ø og å korrekt når jeg browser rundt  med min MySQL Query Browser, men når jeg via php displayer samme data i internet explorer, så vises firkanter eller andre tegn.

Hvor er problemet og hvad gør jeg for at rette det?

Hilsen TMO
Avatar billede arne_v Ekspert
06. marts 2008 - 03:16 #1
Du henter vel data fra MySQL i et tegnsæt og fortæller browseren at det er et andet tegnsæt.
Avatar billede tmo1419 Nybegynder
06. marts 2008 - 13:22 #2
Mit kendskab til MySQL og PHP er aldeles begrænset men har fået denne opgave.

Data kan fx. blive gemt i MySQL ved at man sender en email fra Lotus Notes. PHP programmet snager på mailkøen og henter de mails, som er aktuelle. Oplysningerne gemmes i MySQL. Når disse betragtes fra en MySQL Query Browser er de ok (æ, ø og å) vises korrekt).
Samtidig sender applikationen en confirmmail til afsenderen af den oprindelige mail. Her vises æ, å og å forkert. Dette samme er gældende når data vises direkte i applikationen (en PHP webside).

Jeg mener, at MySQL er sart op til at benytte UTF-8. Hvordan sætter jeg så browser og PHP til at benytte samme setup?

NB: Højreklik i browservinduet, valg af encoding viser: Unicode (UTF-8) og kan ikke ændres!!!!