Avatar billede gvp Nybegynder
04. marts 2008 - 19:12 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

PHP5 OOP/ XSL Design - et valg skal tages

Hej kære ekperter.
Jeg står netop over for et nyt projekt, som skal kodes i PHP, hvor data kommer fra en Oracle database. Det er det eneste der er helt sikkert.
Jeg plejer at lave min objekter i php så de nogenlunde afspejler databasen, men nu har jeg tænkt mig at splitte design og data ad, så jeg vil gerne bruge xml/xsl denne gang.
Indtil videre er jeg kommet frem til at have en klasse der håndterer databaseforbindelser, og laver forespørsler om til arrays, som så bliver hapset ind i nogle klasser og objekter dannes, hvorefter jeg smider data fra objekter over i XML (via en XML klasse der håndterer den slags), og transformerer det til HTML via et XSL stylesheet.
Ja...det lyder måske lidt besværligt, og det synes jeg faktisk også det er. Jeg overvejer at springe alt det med objekterne der svarer til mine tabeller helt over. Det kan også hjælpe lidt på performance. Jeg vil naturligvis beholde et par klasser, også fordi jeg hader løse funktioner der ligger og roder.

Jeg står og ved ikke rigtig hvordan jeg skal forholde mig til det...jeg kan godt lyde der er noget struktur over det, men det før beskrevne er næsten lige lidt overkill, og der bliver en masse unødig tasten er jeg bange for.

For at give en ide om projektets størrelse (stor/lille/mellem siger ikke ret meget, eftersom det kommer an på hvad man er vant til), men nogle tabeller i databasen kommer til at være på et par hundrede MB, og der kommer til at være omkring 50 brugere, der bruger programmet hver dag.

Spørgsmålet kortet ned: Hvordan ville DU strukturere dit PHP program under de beskrevne forhold i mit sted?
Jeg søger ideer, altså en grov skitse over hvordan det evt. kunne hænge sammen.

Jeg takker for svar på forhånd, og skal nok forsøge at uddybe hvis der er uklarheder.

/gvp
Avatar billede drbean Nybegynder
04. marts 2008 - 22:51 #1
Jeg ville helt sikkert se på et MVC framework (Model, view, controller).

Et RIGTIG godt bud er zend's framework (http://framework.zend.com). Bruger det selv til alle mine php applicationer.

Jeg har også været ude på dem med XML og XSLT, og det holder ikke. Alt for besværlig i forhold til det man får ud af det.

Der er et mini template system i zends framework. Vil du ikke bruge det, findes der en masse andre spændende uiframeworks.
Avatar billede gvp Nybegynder
05. marts 2008 - 23:22 #2
Tak for kommentaren. Jeg vil bestemt kigge på det. Det ser ikke ud til at det kommer flere bud, så hvis du svarer får du point.
Avatar billede drbean Nybegynder
06. marts 2008 - 09:01 #3
Samler ikke på point.

Bare husk at der er ingen grund til at lave alt arbejde selv når man kan få framework som zend til at lave meget af det. Fx skriver man ingen sql koder i dette framework. Man beder blot et objekt om det man skal bruge.
Avatar billede gvp Nybegynder
09. november 2009 - 15:06 #4
svar