Avatar billede bjorn82dk Nybegynder
17. juni 2001 - 13:57 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Formail over mere end 1 side.

Hej jeg har brug for hjælp.
Jeg har et spørgeskema på min hjemmeside med ca. 40 spørgsmål på - nu vil jeg gerne have lavet flere spørgsmål men desværre så kan de fleste computere ikke klare at vise så meget på en enkel side - derfor vil jeg have dem delt ud over flere sider - men stadigvæk kun modtage én mail med svarene - hvordan gør jeg det?

Bjørn
Avatar billede brian@diku Nybegynder
17. juni 2001 - 14:36 #1
du kan vil poste svarende til den næste side, som så poster til den næste osv .. dunno, det er ihvertfald muligt på den måde. Lave en lille 3 siders ting på den måde engang ... fordelen var at jeg skulle ikke anvende sessions og jeg skulle ikke skrive noget på serveren.. (lavet i php3)
Avatar billede bjorn82dk Nybegynder
17. juni 2001 - 14:45 #2
Okay  -  nu virker jeg nok fandens dum. Men det kan jeg ikke finde ud af.
Jeg har SÅ lidt forstand på programering så jeg er overrasket over at jeg overhovedet har fået lavet en formmail.
Altså jeg kan godt forstå ideen i det - og det lyder fint nok.
Men HVORDAN jeg laver det har jeg INGEN idé om desværre.
Kunne du hjælpe yderligere??? Eller kan en anden?
Avatar billede brian@diku Nybegynder
17. juni 2001 - 14:57 #3
tjaa, det lyder somom du \"kun\" bruger html ... og det er fint nok .. men så skal du sætte dine \"variabler\" i cookies, og så tilsidst at hente dem når du poster til serveren .. hmm ..

du skal ihvertfald rode med noget javascript, get_cookies, set_cookie ting ..

til sidst kunne du summere spørgsmålene op og sende dem fra den summerede form .. men det er blot et foreslag.

Avatar billede lens Nybegynder
17. juni 2001 - 15:03 #4
overfør dem fra side til side med <input type =\"hidden\" value=værdi name=feltnavn> - på næste side lægger henter du dem så ned i nogle variable, og sender dem allesammen videre til 3 side på samme måde - og her sætter du så din formmail i gang. Det kræver naturligvis noget scripteri, men er meget simpelt - hvad understøtter din server?
Avatar billede brian@diku Nybegynder
17. juni 2001 - 15:06 #5
det var nogenlunde det jeg mente, men blot ved hjælpe af cookies .. aner ikke hvad hans server understøtter .
Avatar billede lens Nybegynder
17. juni 2001 - 15:10 #6
enig :-) - - men det er næsten nemmest hvis hans server alligevel understøtter noget php el. lign.
Avatar billede bjorn82dk Nybegynder
17. juni 2001 - 15:37 #7
Hej igen.
Min server understøtter følgende: - Fri brug af ScanNet\'s CGI scripts.
- WAP/WML understøttelse.

Tak for hjælpen jeg prøver at rode lidt rundt med det.
Men hvordan får jeg den 3. side til at hente oplysningerne fra de to foregående sider?
Er der. evt. nogle der har en hj. side med noget ligende liggende hvor jeg kan smug kigge på koderne?

Bjørn
Avatar billede lens Nybegynder
17. juni 2001 - 23:31 #8
Så bliver du nok nødt til at lave det i JavaScript - der kører hos klienten - og altså ikke kræver speciel serverunderstøttelse. Du gør det at du på side to, \"hapser\" svarene fra side et, og lægger dem i nogle variable. Disse variable overfører du så til tredie side ved at putte dem ind i formularen på denne side: <input type=\"hidden\" name=\"feltnavnsomdubrugertilathapsedetmed\" value=\"variablenavnsomduharlagtværdienifraforrigeside\">

Problemet er så at \"hapse\" værdierne :-)  Jeg har kun prøvet at gøre det i JSP før.der gør man sådan: String variabelnavn = request.getParameter(feltnavn); i et scriblet. - Hvordan man præcis gør det i JavaScript - kan du spørge om i denne kategori :-)
Ham brian@diku ved det nok også!!
Avatar billede bjorn82dk Nybegynder
18. juni 2001 - 00:41 #9
Jo - det er også fint nok. Men der må være et eller andet som skal sættet ind for at binde de to, tre hvor mange det nu er sider sammen.

Bjørn
PS.
Var der mulighed for at du kunne skrive 3 sider, blot med f.eks. 1 enkelt felt på hver side?
Avatar billede lens Nybegynder
18. juni 2001 - 00:49 #10
ja du skal naturligvis have en html submitbutton som linker videre til næste side - -den døber du så \"næste eller \"flere spørgsmål\" el. lign.
Avatar billede bjorn82dk Nybegynder
18. juni 2001 - 00:54 #11
Jo men jeg mener den kode du har skrevet - altså <input type=\"hidden\" name=\"feltnavnsomdubrugertilathapsedetmed\" value=\"variablenavnsomduharlagtværdienifraforrigeside\">

Den må da skulle have af vide hvilken side den skal have disse data fra.
Avatar billede lens Nybegynder
18. juni 2001 - 00:59 #12
det er klart - -- når du i JSP skriver request.etellerandet(\"feltnavn\"); Får den værdien fra feltet på forrige side, der har det navn du har angivet i feltnavn - hvis feltet ikke findes får du en eller ander grim fejl :-)
og i dine hidden input tags - -skriver du variablen ind som value=\"variablen\"
det foregår forskelligt fra sprog til sprog - og jeg ved desværre ikke hvordan i javascript.
Avatar billede bjorn82dk Nybegynder
18. juni 2001 - 11:22 #13
Hej Lens.
Nu har jeg sidet hele natten og prøvet at få det til at virke og finde system i det - og det kan jeg slet ikke.
Gider du ikke nok at lave 3 sider med eksempel data - så burde jeg kunne arbejde mig ud fra dem.

Bjørn
Avatar billede lens Nybegynder
18. juni 2001 - 17:34 #14
ok i JSP: på den første side har du en form:
<form action=\"side2.jsp\"  method=\"post\">
<input type=\"text\" name=\"spg\" size=\"18\" >
<input type=\"submit\" name=\"submitButtonName\" value=\"Naeste\">
</form>

på den anden side som så ville hedde side2.jsp:

<%!
String spg1;
%>
<%
spg1 = request.getParameter(\"spg\");

out.println(\"<form action=\\\"side3.jsp\\\"  method=\\\"post\\\">\");
out.println(\"<input type=\\\"hidden\\\" name=\\\"spgfraside1\\\" value=\\\"\"+spg1+\"\\\">\");
out.println(\"<input type=\\\"text\\\" name=\\\"nytspg\\\">\");
out.println(\"<input type=\\\"submit\\\" name=\\\"submitButtonName\\\" value=\\\"Sidste side\\\">\");
out.println(\"</form>\");
%>

og til sidst side3.jsp:

<%!
String spgside1, spgside2;
%>
<%
spgside1= request.getParameter(\"spgfraside1\");
spgside2= request.getParameter(\"nytspg\");

%>

Nu ligger svarene fra henholdsvis side 1, og side 2, i variablene spgside1 og spgside2 i side3.jsp. herfra kan du så sende dem via formail, ved at udskrive dem til dem i formularen på side 3, som \"hidden\" felter, sammen med de sidste spørgsmål der står her. Du kan helt sikkert lave noget tilsvarende i javascript.
Avatar billede wizprod.com Nybegynder
04. juli 2001 - 01:39 #15
Hvad er forskellen på JSP og ASP? (ja, jeg er inkarneret PHP-programmør)