Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
03. marts 2008 - 09:34 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Marginer gået "i stykker" på stort dokument

Jeg har et stort dokument med mange billeder, hvor jeg skal justere spaltebredden, men når jeg forsøger får jeg en fejlmeddelelse:
"Højre eller venstre margen, spalteafstanden eller afsnitsindrykningen er for stor i forhold til sidebredden i nogle sektioner"
Jeg har forsøgt
- copy-paste til tomt dokument (samme problem)
- at gemme i andre formater (kan lade ikke sig gøre; fejlmeddelelse).
- køre makro:
Sub adjustmargin()
    ActiveDocument.PageSetup.LeftMargin = CentimetersToPoints(2)
End Sub
(fejlmeddelelse: Ugyldig værdi)

Forslag?
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
03. marts 2008 - 09:48 #1
Supplerende til ovenstående:
Det ser ud til (fra VBA) at marginer og sidebredde mm. har fået helt vanvittige værdier som f.eks. 999999
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
03. marts 2008 - 09:54 #2
Følgende kan sandsynligvis løse problemet:
I det dokument, hvor du har problemet: vælg Formater > Spalter. Klik på ikonet "En" (også selv om det er valgt i forvejen). Klik OK.

Prøv så at vælge Sideopsætning igen, ret margin(er) som ønsket og klik OK for at checke, om problemet er løst.

Hvis problemet forekommer i alle de nye dokumenter, du opretter, skal du finde Normal.dot, åbne den og lave samme rettelse der. Gem og luk Normal.dot. Det lyder dog, som om det kun er i det ene dokument, problemet er.
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
03. marts 2008 - 10:10 #3
Jeg får desværre samme fejlmeddelelse ved ændring af spalter.
Jeg er gået igang med at kopiere dokumentet side for side til et nyt dokument; indtil videre ser det ud til at gå godt.

Problemet stammer fra dokument jeg har overtaget, så selv om jeg får løst det aktuelle problem, kommer det måske igen, næste gang jeg overtager et dokument.
(men kan måske løses, som du siger, ved at ændre (slette) Normal.dot, når jeg finder ud af hvilken pc, det kommer fra)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
03. marts 2008 - 10:29 #4
Hvis du ikke har problemet i andre dokumenter, hjælper det ikke at gøre noget ved Normal.dot.

I min beskrivelse ovenfor fik jeg desværre ikke skrevet, at du skal sikre dig, at "Anvend på" står til "Hele dokumentet" i i dialogboksen "Spalter". Du kunne lige prøve at checke, om den indstilling stod rigtigt. Jeg ved, at løsningen, som jeg beskrev, plejer at klare problemet, så det ville jo være godt, hvis det også kunne virke i dit dokument.
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
03. marts 2008 - 11:01 #5
Det gør ingen forskel, men tak for hjælpen alligevel.
Som antydet før, tror jeg at problemet stammer fra en bestemt pc/bruger; det kan være det kun er dét dokument, men det kunne også være en ødelagt Normal.dot, og så vil problemet komme igen, med mindre man ændrer denne Normal.dot.
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
03. marts 2008 - 11:02 #6
Løsningen var altså at kopiere en side ad gangen.