Avatar billede websitebasen Nybegynder
02. marts 2008 - 19:06 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Upload billed

Hej jeg ville gerne have en upload funktion til min hjemmeside,
hvor andre kunne uploade billeder og bagefter gå ind på uploadede billeder og se det. Kan der ikke være en tabel med
Avatar billede arne_v Ekspert
03. marts 2008 - 00:14 #1
Du skal nok bruge en tabel med et BLOB felt evt. et MEDIUMBLOB felt hvis du skal
kunne klare store billeder.
Avatar billede websitebasen Nybegynder
03. marts 2008 - 17:45 #2
det skal bare være billeder på 500/500 størrelse
Avatar billede arne_v Ekspert
03. marts 2008 - 22:41 #3
Så skal du bruge MEDIUMBLOB hvis det er et ikke komprimeret billedformat som BMP.

Med et komprimeret format som GIF, PNG eller JPEG så kunne det muligvis være i en
BLOB, men for en sikkerheds skyld bør du vælge MEDIUMBLOB.

Alternativt er der naturligvis den gammeldags løsning med filnavnet i tabellen
som VARCHAR(255) og selve billedet som ekstern fil.
Avatar billede dartlykke Novice
04. marts 2008 - 14:52 #4
jeg vil nu forslå at du bruge longtext, for så er du helt sikker på at du ikker kommer ud for det problem med at de har kaldet billede et eller andet sidsygt... men longtext og så upload billede externt via:

<%
action = request.QueryString("action")
if action = "upload" then
    Set Upload = Server.CreateObject("Persits.Upload")
    path = Server.MapPath("./upload/")
    Upload.Save(""&path&"")
end if
%>

<form method="post" action="1.simpel.asp?action=upload" enctype="multipart/form-data">
    <input type="file" size="40" name="file1" />
    <input type="submit" value="Upload!" />
</form>

hvis du bruger asp, og har aspUpload.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. marts 2008 - 02:14 #5
Hvis det er filens indhold, så skal det være LONGBLOB ikke LONGTEXT - og udfra det
beskrevne kan jeg ikke se nogen risiko for at billed størrelse skulle gå over 24 MB som
MEDIUMBLOB kan klare.

Hvis det er filnavnet, så vil jeg finde det noget "usædvaneligt" at kode efter at
kunne klare fil navne på 2 GB.
Avatar billede websitebasen Nybegynder
06. marts 2008 - 14:30 #6
Bruger php har i ikke nogle koder til det
Avatar billede arne_v Ekspert
09. marts 2008 - 05:50 #7
Nej.

Men der er masser af eksempler på nettet.

Google finder bl.a. http://www.developertutorials.com/tutorials/php/storing-images-database-050620/page1.html
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2008 - 06:07 #8
Kommet videre ?
Avatar billede websitebasen Nybegynder
20. juni 2008 - 15:45 #9
Svar :)
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juni 2008 - 02:55 #10
Det var jo også en måde at afslutte et spørgsmål på !