Avatar billede haolan Nybegynder
29. februar 2008 - 19:22 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

AJAX tjek på om brugernavn findes

Hej

Jeg er rimelig ny i ASP.NET3.5 og skal nu lave et ajax request der finder ud af under en brugeroprettelse om et brugernavn er optaget eller ledigt, så jeg kan give brugeren besked om dette inden han/hun kan gå videre i systemet.

Hvordan laver man sådan en?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. februar 2008 - 20:04 #1
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. februar 2008 - 20:06 #2
Du har ikke nævnt om du bruger VB.Net eller C# i ASP.NET.. men koden er næsten ens..

Du skal nok kigge nærmere på dette:

  if (Membership.GetUser(Username.Text) != null)
    // Display a username taken message.
  else
    // Display a username available message.

og muligvis erstatte det med din egen kode..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. februar 2008 - 20:09 #3
Hvis du ikke helt kan bruge det, kan du prøve en Google søgning, der giver en masse herlige hits:

http://www.google.com/search?q=ajax+username+asp.net

Her er det JavaScript + PHP: http://www.shawngo.com/xajaxformutil.php

De bruger dog "GET" til at sende dataene, i stedet for "POST".. man bør bruge "POST"..
Avatar billede vivaa.dk Nybegynder
29. februar 2008 - 23:03 #4
Glemte en væsentlig ting..

Jeg har udviklet mit membership selv.. Jeg bryder mig ikke specielt om alle de der integrerede .NET funktioner :)

PHP har jeg rimelig godt styr på og er ret glad for, men PT udvikler jeg c# pga. et eksamensprojekt jeg skal lave. Jeg surfer lidt på google og ser om jeg kan fiske noget op :)
Avatar billede kalp Novice
29. februar 2008 - 23:06 #5
hvis du skal gøre det riiigtig nemt.. så installere du først ajax toolkit og efterfølgende smider du "UpdatePanel" rundt om det du vil have lavet om til ajax.. mere skal der ikke til og når det er så simpelt det du skal lave så er det fint nok:)
Avatar billede vivaa.dk Nybegynder
29. februar 2008 - 23:17 #6
jeg har allerede lagt toolkittet ind :)

Men jeg kan ikke rigtig blive enig med mig selv om hvordan jeg skal udvikle den test på brugernavnet i den.
Avatar billede vivaa.dk Nybegynder
29. februar 2008 - 23:18 #7
Kan jeg ikke på en eller anden måde lave den som en custom validator? så den kommer ind sammen med min øvrige validering?
Avatar billede kalp Novice
29. februar 2008 - 23:52 #8
du skal bare lave din validering som du har lyst til... bare gør det med postback til at starte med..

når du smider updatepanel rundt om din kode bliver kaldet automatisk lavet om til AJAX..

det er alt for nemt.
Avatar billede haolan Nybegynder
01. marts 2008 - 00:07 #9
Nice nok :)

Har smidt en customvalidator ind til at styre mit tjek.. fandt en guide til at bruge det på msdn..
Men når jeg trykker på næste knappen validerer den og springer videre uanset resultatet. Det gør den ellers ikke på de andre validations.. Hvad gør jeg forkert? :S

Er da lige gået op for mig at jeg har to brugere på exp.dk pga to forskellige comps :S
Ved i noget om hvem jeg evt kan skrive til her, så jeg ikke bliver smidt ud her fra for at lave sådan en brøler?
Avatar billede kalp Novice
01. marts 2008 - 01:32 #10
jeg er ligeglad om du så havde 1000 brugere.. det genere ikke mig - er er vigtigere ting i livet.

jeg kan desuden ikke svare på dit spørgsmål da jeg ikke kan se din kode;o)
kan på forhånd sige at jeg ikke har benyttet costum validators selv, men har ellers fået det anbefalet flere gange.. så mon ikke de virker som de skal:)

ajax delen er i hvertfald ikke noget der kræver den store videnskab.
Avatar billede haolan Nybegynder
04. marts 2008 - 13:16 #11
smid svar for points kalp :)
Avatar billede haolan Nybegynder
16. marts 2008 - 18:53 #12
kommer der svar kalp?
Avatar billede kalp Novice
17. marts 2008 - 19:54 #13
sorry:) kommer her;o)