Avatar billede msoee Nybegynder
28. februar 2008 - 23:11 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Benyttelse af kinesiske fonte til web

Hej Eksperter

Jeg er sat til at lave en side som skal bestå af henholdsvis en kinesisk og en engelsk del.

Jeg har den kinesiskte tekst i .txt format, som dog skal åbnes i word som "forenklet kinesisk" før tegnene vises.

Desuden har jeg modtaget de fonte der sku svare til vores Arial.

Men smider jeg tegnene ind i min html/php fil, så får jeg meddelelsen at jeg vil miste dele af indholdet hvis ikke jeg gemmer min fil som "Unicode", vælger jeg at skifte fra ANSI til Unicode, så smadres siden fuldstændig.

Nogle der har erfaringer inden for dette område? Som sagt, har alt den kinesiske tekst liggende i .txt filer :)
Avatar billede pidgeot Nybegynder
28. februar 2008 - 23:52 #1
Jeg går ud fra du gemmer med Notesblok? Hvilket tegnsæt angiver du i HTTP-headeren og i <meta>? Hvis det ikke passer til din fil, skal det jo gå galt *-)

Med Unicode er det rette tegnsæt UTF-16LE.

Det var måske en ide at bruge UTF-8 i stedet, fordi du undgår NULL bytes (som kan have en uhensigtmæssig effekt på ældre software) - dog vil jeg finde en anden editor end lige Notesblok, fordi den har en vane med at gemme det såkaldte BOM i en UTF-8 fil, hvilket kan skabe problemer for diverse server-side sprog der ikke tager sig af Unicode - primært PHP og ASP.
Avatar billede msoee Nybegynder
29. februar 2008 - 13:55 #2
Hej pidgeot

1000 tak for svaret, yes jeg bruger notesblok, det kan måske gå hen og blive for gammeldags det hele ;)

Kunne jeg lokke dig til at poste hele meta-tagget optimeret til kinesiske tegn?
Filerne er forresten alle gemt i .php, da jeg har benyttet includes på siden.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
29. februar 2008 - 14:21 #3
<meta http-equiv="Content-type" content="text/html; charset=UTF-8"> hvis du ender med UTF-8
<meta http-equiv="Content-type" content="text/html; charset=UTF-16LE"> hvis du ender med den Notesblok bare kalder Unicode
<meta http-equiv="Content-type" content="text/html; charset=UTF-16BE"> hvis du ender med den Notesblok kalder Unicode (big endian)

Husk samtidigt en header()-kommando der svarer til dette (header("Content-Type: text/html; charset=UTF-8");), så du ikke ryger ind i et problem med at din webserver angiver et andet tegnsæt (den vil nemlig blive prioriteret højere end din <meta>).

I øvrigt er det, i kraft af at du bruger PHP, blot ENDNU mere relevant at bruge UTF-8, med en anden editor end lige Notesblok, så du kan undgå BOM'et, og dermed undgå en lang række problemer - et godt bud på en simpel editor du kan bruge i stedet er BabelPad (http://www.babelstone.co.uk/Software/BabelPad.html).
Avatar billede msoee Nybegynder
29. februar 2008 - 14:34 #4
Det lyder du sgu til at have styr på det der...

Lidt for meget måske, for jeg fangede ikke delen med (header("Content-Type: text/html; charset=UTF-8");)

Hvor skulle denne linje benyttes?
Avatar billede roenving Novice
29. februar 2008 - 15:03 #5
Den skal du sætte i det php-script, der sender siden ud som html !-)
Avatar billede msoee Nybegynder
02. marts 2008 - 13:31 #6
Jamen har jo ik rigtigt noget php-script der fortæller siden noget som helst...

Siden er skrevet i normal html, de eneste php tags der er benyttet er:
<?php include "menu_settings.php"; ?>

Og så er siden ellers bare gemt i .php, det lader til at fungere fint. SÅ forstår stadig ikke hvor i koden (header("Content-Type: text/html; charset=UTF-8");) skal placeres.
Avatar billede olebole Juniormester
02. marts 2008 - 15:40 #7
<ole>

Den skal du skrive her - _aller_ øverst i dokumentet:

<?php
header("Content-Type: test/html; charset=utf-8");
?>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
... osv ... osv ...

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
02. marts 2008 - 15:41 #8
- men _husk_ at gemme dokumentet som Unicode (utf-8)!  ;o)
Avatar billede msoee Nybegynder
02. marts 2008 - 23:56 #9
Uhm synes stadig det driller, hentede BabelPad som pidgeot refererede til, når jeg åbner de .txt dokumenter jeg har med de kinesiske tegn i, vises de stadig som firkanter.

Ved ik om det måske er for meget forlangt, men er der nogen der er istand til at uploade en .rar fil med et basic php dokument hvori der benyttes både vestlige men også kinesiske tegn.

www.msoee.dk/colors.rar her ses en af de filer jeg har med indhold, som gerne skulle fremstå i form af kinesiske tegn så der står 01-black f.eks :)

Jeg er selv nødt til at åbne filen i word som forenklet kinesisk.