Avatar billede ttn.bonk Nybegynder
28. februar 2008 - 21:00 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken Linux til lille disk-løs server?

Hej,

jeg har tænkt mig at købe en af disse low-power mini systemer (Fit-PC, Linutop, Koolu eller lignende, helst uden hardisk). Meningen er at køre en lille privat web server (HTTP, FTP og lignende) som er billig i strøm, med en USB nøgle til at boote på med OS og evt. en ekstra USB nøgle (eller på samme nøgle som OS).

Men hvilken Linux distribution skal jeg vælge?
Nøgle-kravet er
- skal helst køre 100% i RAM således der ikke skrives på USB nøglen (medmindre jeg om-konfigurer noget eller ved anden bruger-aktivitet som FTP eller HTTP access af serveren).
Muligheder er måske Puppy Linux kombineret med Apache2, PHP5 og mySql, eller er det fint med en SME server uden swap-disk og med /var mounted på en RAM disk? Eller hvad skal der til for at undgå USB nøglen bliver slidt ned efter få måneder (100.000 skrivninger)?

Og hvormeget RAM kræver en sådan server, er 500MB nok eller skal man bruge 1 GB? Husk den skal køre uden swap-disk og måske med /var i RAM.

Mvh Torben.
Avatar billede skwat Praktikant
02. marts 2008 - 11:52 #1
http://www.busybox.net/ <- her har du noget hvor du kan få dit ønske op at køre på anslået maks 128 mb ram
Avatar billede ttn.bonk Nybegynder
13. marts 2008 - 22:06 #2
Hej skwat :-),

ikke ret mange andre svar end dit :-(.
Jeg har kort studeret busybox og synes ikke den helt passer mit formål.

Busybox ser ud til at være en samling af små hjælpe-programmer fra UNIX samlet
i en enkelt eksekverbar fil. Måske kan man selv bygge en HTTP server op med det,
men så skal man selv lave et boot-system derudover plus alt et andet diverse man skal bruge. Så er det nemmere med en færdig Linux distro.

Jeg tror jeg accepterer f.eks. fit-PC med en hard-disk og installerer en SME server. Det er nok det nemmeste, og sådan en hard-disk er vel også stabil nok til at kunne køre 3-5 år uden problemer.

Mvh Torben.

PS: Da du er den eneste som har kommenteret/svaret kan du godt få points hvis du lige lægger et svar.
Avatar billede skwat Praktikant
19. marts 2008 - 15:38 #3
Hej Torben,

Jeg har ingen ide om hvordan jeg kunne finde på at linke til busybox med dit spørgsmål. Busybox har dog et glimragende forum med folk der har interasse for samme.
Jeg har selv en række meskiner kørende fra CF kort, og dine tanker er helt i den rigtige retning. I de systmer jeg har med at gøre, bliver alt lagt på en ramdisk, så CF kortet bliver kun brugt til at boote og kopiere fra, dog har jeg nogen gange behov for så at kopiere fra ramdisken over på mit CF kort
Avatar billede skwat Praktikant
19. marts 2008 - 15:39 #4
Og nej tak, inden point tak
Avatar billede langbein Nybegynder
22. marts 2008 - 14:38 #5
Slax kan da faktisk alt dette.

Problem - inntil nå så har det eksistert en utgave, slax 5.x og her har det eksistert ferdige moduler for php5, for mysql og Apache 2. Dette har fungert utmerket og man har kunnet lage en usb installasjon vha programmt "myslaxcreator". Man har nå besluttet å oppgradere distroen til Slax 6.x og det bety at alle tillegsmodulene må lages på nytt, slik at det ikke finnes noen web server, mysql server etc for den nye Slax 6.0.3 http://www.slax.org/ (Men det kommer nok.)

De gamle Slax 5.x filene og de gamle Slax modulene ligger imidlertid ute på nett. Har dem på PC'en hjemme som lagrede linker, men er i øyeblikket ikke hjemme ..

Ville dette eventuelt være av interesse ? Det vil selvflgelig være mulig å bruke Slax 5.x nå og så oppgradere senere ettersom Slax 6.x blir ferdig mht moduler.

Den bør kjøre på 500 MB, men tror jeg ville valgt 1GB ram.

Det finnes en annen distro som kjører fra ram og som kan gjøre dette ut fra et utlig lite minne og det er Astlinux. Denne har en iptelefoniserver som ville være til overs og ellers bare en meget enkel webserver. Bruker denne til å kjøre iptelefoniserver på en gammel utrangert HP tynnklient og det fungerer utrolig bra.

Det er jo ellers litt merkelig å kjøre web server fra ram ettersom alle publikasjoner som hjøres på serveren normalt vil være borte ved reboot. I stedet så bubliseringen skje ved at man editerer inn endringer i de dataene som ligger på det boorbare mediet.

Slax 5 som er det alternativet som finnes i dag med webserver, etc, har egentlig 2 bootmuligheter, fra CD og fra USB pen. For Slax 6.x så er denne funksjonaliteten utvidet, slik at den, etter hva jeg kan se kan boote fra nær sagt hva som heldst, harddisk, usb pab, flash disk etc.
Avatar billede langbein Nybegynder
22. marts 2008 - 15:00 #6
Avatar billede langbein Nybegynder
22. marts 2008 - 15:07 #7
Og myslaxcreator for å lage bootbar USB stick. http://myslax.bonsonno.org/download.php

Hvis man først lager en bootbar USB stick da er det jo bare å dra over modulene inn på USB sticken. (I windows.)

Ellers så kan man jo også bruke den ferdige Slax server som jeg mener også har det hele: ftp://81.0.235.161/SLAX-5.x/special-editions/

Et lite problem: Hvis man skal kjøre server med for eksempel et web innhold, da blir det ganske tungvint hvis man skal brenne endringer i dette inn på CD. Når man kjører fra USB stick, så kan man legge endringen på USB sticken.
Avatar billede langbein Nybegynder
22. marts 2008 - 15:25 #8
Hva er det egentlig du skal bruke den diskløse serveren til ?

Spør av nyskjerrighet, for det eneste fornuftige jeg selv fant på som anvendelse for en diskløs server, det var som iptelefoni server.

Andre gode ideer ?

(Har faktisk installert og testet Slax med diverse server funksjoner, men fant ikke helt ut hva jeg kunne bruke dette til, slv om det altså fungerte OK.)
Avatar billede ttn.bonk Nybegynder
22. marts 2008 - 16:27 #9
Hej skwat og langbein.

Jeg har min egen lille HTTP server (bl.a. hoveddomænet www.trindkaer.dk). Derudover er
den også FTP server da en af hjemmesiderne vedligeholdes af en af mine kammerater.
Lige for tiden kører den Ubuntu 7.10 med LAMP og vsFTPd på en bærbar.

Men jeg vil som sagt gerne have en lille strømbesparende fidus som er stort set vedligeholdesesfri. Selvfølgeligt skal hjemmesiderne og selve SQL databasen på disk (men ikke swap o.lign. temporært).
Har kigget lidt på Puppy Linux som har alt i RAM pånær en lille fil som der kan flushes til disk f.eks. hvert 5. minut. Her ville en USB pen være fint.

Har dog besluttet mig for det simple: Jeg køber en fit-PC med 40GB disk. Den er stort set lydløs (ingen blæsere, 40GB disk, ca. 5W, 500MHz CPU). Skal lige bestemme mig for en distro, hvorpå jeg så lægger en XAMPP eller en anden LAMP.

Af interesse vil jeg dog kigge lidt på slax, så tak for linket.
Og så får langbein points da skwat ikke vil have nogle.
Ellers mange tak for hjælpen.

Mvh Torben.