Avatar billede therichman Nybegynder
28. februar 2008 - 17:49 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Areal under sin(x)

Hey ;)

Sidder lige og skal finde arealet af en sinuskurve - altså bare den første bølgetop.
Formlen er blot sin(x), og efter at have indtegnet denne i et grafprogram har jeg bestemt arealet under den til at være 2 - er der nogen der ved hvilken formel jeg kan benytte for at finde frem til samme resultat?

Det er altå arealet fra 0 til der hvor kurven første gang rammer x-linien (cirka 3.1446)
Avatar billede nielle Nybegynder
28. februar 2008 - 18:35 #1
Sin() kurven rammer x-aksen i værdien pi = 3.14159265...

Arealet under kurven er 2 helt præcist.
Avatar billede nielle Nybegynder
28. februar 2008 - 18:40 #2
For at udregne den skalgs skal man kende til integralregning. Uheldigvis er E ikke speciel velegnet til at skrive fomler på...

Stamfunktionen til sin(x) er funktionen -cos(x).

Arealet fås ved at integreree sin(x) over intervallet 0-til-pi.

integralet_0-til-pi sin(x) dx =
    [-cos(x)] pi, 0 =
    -cos(pi) - -cos(0) =
    -(-1) + 1 =
Avatar billede nielle Nybegynder
28. februar 2008 - 18:42 #3
PS: Hvis man arbejder med trigonometriske funktioner, så *skal* man vide at sin(x) rammer x-aksien i præcis pi og ikke i "cirka 3.1446".
Avatar billede therichman Nybegynder
29. februar 2008 - 11:17 #4
Ahh ja, det giver selvfølgelig mening :)
Jeg må hellere få læst mere ind omkring integralregning og de trigonemetriske funktioners opbygning da det sidder lidt løst ;)

Jeg siger tag for hjælpen - smid et svar, du har fortjent pointene :) der var lige en rapport der skulle skrives færdig.
Avatar billede nielle Nybegynder
29. februar 2008 - 15:51 #5
Svar :^)
Avatar billede nielle Nybegynder
10. marts 2008 - 18:32 #6
Så mangler du bare at acceptere mit svar :^)
Avatar billede nielle Nybegynder
17. marts 2008 - 18:38 #7
??