Avatar billede powermand Nybegynder
28. februar 2008 - 08:21 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Skal jeg gå i gang med C++ eller C#?

Hey!

Jeg har i flere år gerne villet gå i gang med et selvstudium af C++, og nu synes jeg endelig, at jeg har tid ved siden af arbejdet til at gøre det.

Jeg kan se, at der nu også findes C# (gjorde der ikke for nogle år siden, da jeg første gang tænkte på at lære C++).

Mit spørgsmål:
Jeg har ikke umiddelbart nogen konkret opgave, som jeg skal bruge et programmeringssprog til, men jeg har interessen for programmering, og jeg vil gerne lære det mest "ultimative" programmeringssprog. Skal jeg gå i gang med C# eller C++?

Bonusspørgsmål: Hvordan skal jeg gøre for bedst muligt at køre et selvstudium? Jeg forestiller mig noget med tutorials på nettet, men hvad er bedst?
Avatar billede roenving Novice
28. februar 2008 - 12:10 #1
Start med C#, hvor du f.eks. i udviklingsmiljøet Visual Studio kan få fuld understøttelse af alle objekter og properties og med runtimen fuldstændig undgår at skulle tænke på hukommelsesallokering o.m.a.

-- alligevel opnår du en effektivitet, der kan måle sig med f.eks. C++ i visse situationer og en programmering, der kan kompileres fuldt til programmer ...

-- men det kommer selvfølgelig an på, hvad du ellers har kigget på og hvad du forventer at komme til at bruge det til, for Java og Delphi er også gode kandidater !-)
Avatar billede powermand Nybegynder
28. februar 2008 - 14:50 #2
@roenving

De få artikler, som jeg har læst om C++ og C#, lægger op til, at C# skulle være mere omfattende og dog på nogle områder nemmere at bruge end C++, men bliver også kritiseret for at være lidt langsommere. Som jeg forstår dit svar lyder det som om at C++ er toppen af kransekagen? Er det rigtigt forstået?

Jeg vil bare gerne gå i gang med det vildeste! lol
Avatar billede michael_stim Ekspert
28. februar 2008 - 14:58 #3
Og i visse tilfælde er assembler bedst ;o) C# er nok lettere at gå til. Men i C++ er du nød til at sætte dig ind i grunden (Primærhukommelse/pointers osv). Kan man C++ rimeligt godt, er det ikke svært at sætte sig ind i andre programmeringssprog.

Lige meget hvilket du vælger, er den bedste måde at lære sig på, nok bøger.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2008 - 15:11 #4
Du skal ikke vaelge C++ p.g.a. performance generelt.

C/C++ (eller native kode generelt) er stadig meget relevant i.f.m. device drivers, real time
programmer, plugins til native apps og lignende.

Men til helt almindelige applikationer har jeg svaert ved at se nogen grund til at vaelge C++
over C#.

Det er simpelthen nemmere at faa tingene lavet.

Ja - .NET biblioteket er stort, men det er jo en fordel for dig - du kan bruge den
fubktionalitet fremfor selv at skrive den fra bunden af.
Avatar billede powermand Nybegynder
28. februar 2008 - 15:29 #5
Tak for svar indtil videre!

Hm, hvad nu hvis jeg på et tidspunkt gerne vil arbejde med udvikling af Windows-applikationer generelt - er jeg så bedst stillet med C++ eller C#, eller ville en viden om begge programmeringssprog være bedst ... eller spild af tid?

Mht. selvstudium, så er jeg mest tændt på noget elektronisk materiale ... og betaler gerne for det ... links til godt materiale modtages gerne!
Avatar billede michael_stim Ekspert
28. februar 2008 - 15:33 #6
C++, platformsuafhængigt
C#, Winplatform

Hold dig til et sprog i starten. Der er efterhånden masser af tutorials og lignende, om C#, på nettet. Som sagt tidligere, er man godt indsat i ét sprog, er springet til det næste ikke så stort.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2008 - 15:35 #7
Til almindelige Windows apps vil jeg klart anbefale C#.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2008 - 15:37 #8
C++ findes til stort set alle platforme, men C++ kode er langtfra altid nemt at
portere mellem platforme, fordi ANSI/ISO standard biblioteket er meget lille
og derfor ofte bruges platform specifikke biblioteker - og fordi en masse
sprog features ikke er defineret i standarden men op til compileren.
Avatar billede powermand Nybegynder
12. marts 2008 - 20:34 #9
Har svært ved at give point, da jeg synes der er mange gode indlæg, men ikke noget indlæg der definitivt har været med til at overbevise mig om det ene eller det andet. Årsagen kan selvfølgelig være, at der ikke findes et definitivt svar på mit spørgsmål.

Jeg lader tråden være åben et par dage endnu ...
Avatar billede powermand Nybegynder
14. marts 2008 - 13:03 #10
Jeg synes ikke det er muligt, at give point til én i denne tråd, så jeg vælger at give til alle tre postere.

Jeg er i øvrigt gået i gang med C# og Visual C# 2008 Express Edition.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2008 - 13:56 #11
saa maa vi jo hellere faa smidt nogle svar
Avatar billede roenving Novice
15. marts 2008 - 09:49 #12
Jepz '-)
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2008 - 06:37 #13
michaelstim ?
Avatar billede michael_stim Ekspert
06. april 2008 - 08:03 #14
Ellers tak ;o)
Avatar billede roenving Novice
06. april 2008 - 14:47 #15
-- og tak for point ;~}