Avatar billede southwave Nybegynder
27. februar 2008 - 20:50 Der er 10 kommentarer

databasen bliver langsommere og langsommere

hejsa.. efter en rum tid (24 timer) eller mindre bliver databasen tung at danse med. hvis man så genstarter serveren eller køre den fint igen.. hvordan kan jeg undgå dette ?

/D
Avatar billede arne_v Ekspert
27. februar 2008 - 21:20 #1
"tung at danse med" ?

memory forbrug ?

CPU forbrug ?

hvilke apps bruger databasen ?
Avatar billede southwave Nybegynder
27. februar 2008 - 21:21 #2
cpu og ram er fine... det er til en hjemme side
Avatar billede arne_v Ekspert
27. februar 2008 - 21:42 #3
Jeg mener:
- stiger SQLServers memory forbrug ?
- stiger SQLServers CPU forbrug ?
- bruger den hjemme side databasen mens det bliver vaerre ?
Avatar billede teepee Nybegynder
28. februar 2008 - 10:34 #4
enterprise manageren kan vise dig sessionerne.
er der mange låse?
Avatar billede hrc Mester
29. februar 2008 - 09:38 #5
Kan det have noget med din transaktionslog at gøre. Den skal nulstillet med jævne mellemrum.

Det her er hvordan man gør det i SQL2000:
  1. DBCC SHRINKFILE(Pubs_log, 100)
  2. BACKUP log Pubs WITH TRUNCATE_ONLY
  3. DBCC SHRINKFILE(Pubs_log, 100)

Vist også det samme de skriver om her: http://support.microsoft.com/?id=272318
Avatar billede arne_v Ekspert
29. februar 2008 - 15:41 #6
Hm.

Det ser ud som om du anbefaler brug af fuld transaktions log med regelmæssig trunkering.

Det giver da ikke meget mening.

Du kan sætte den til simpel transaktion log så den trunkerer ved checkpoint.

Eller du kan bruge fuld transaktions log og backe din transaktions log op som
man bør - og så skulle det aldrig blive nødvendigt at trunkere.
Avatar billede hrc Mester
29. februar 2008 - 20:40 #7
arne: Jeg har aldrig trunkeret min egen transaktions log endnu; er ikke databaseadministrator. Men jeg har fra flere sider hørt, at det er noget der sløver gevaldigt. Hvis man kan lave simpel trunkering ved checkpoint (ved commit af transaktionen, eller hvad?) er det hvad jeg skal gøre på den database jeg arbejder med p.t.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. februar 2008 - 20:50 #8
I SQLServer 2005 skifter du mellem simple og full recovery mode i database properties options.

Normalt vil man køre simple i udvikling og full i produktion.

I simple mode så genbruges pladsen når den ikke er i brug længere (transaktion er committed)
og der er chechpointet (data er skrevet).

I full mode så genbruges pladsen når loggen er backet op.

Man kan genskabe en database ved at tage sidste backup af data og applye alle
log filer siden backup til dem.

BACKUP WITH TRUNCATE_ONLY fortæller database at data er backet up selvom man ikke har
gjordt det.

Det bør ikke være nødvendigt på en udviklings server, fordi man kører i simple mode.

Og man bør aldrig gøre det på en produktions server fordi man så ikke længere har
komplet log siden sidste backup af data.

En lidt lang forklaring. Og muligvis ved du det godt.
Avatar billede hrc Mester
29. februar 2008 - 21:19 #9
arne: tak for beskrivelsen som jeg naturligvis ikke kendte (du var bare høflig); det er ikke altid teksterne hos Microsoft glider direkte ind på lystavlen. Enten er teksten for indforstået eller så er der for meget af den - eller så er den for dum (eks. "You're in a Helicopter"-vitsen). Oplysningen om logfilens funktion ved restore, er vigtig og den havde jeg ikke. Læg et svar, nåe nej.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2008 - 06:08 #10
southwave ?