Avatar billede sysop Juniormester
27. februar 2008 - 16:52 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Søg i database.

Jeg har tidligere arbejdet med VB6 men har fået VB.NET.

Søgningen er noget anderledes her kan jeg se.

Før skrev jeg blot:
Data1.RecordSource = "Select * From database" & " Where navn like '" & søgekriterie& "*'"
Data1.Refresh

Hvordan laver man nogenlunde samme søgning i .NET?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. februar 2008 - 17:10 #1
Det kan goeres paa mange maader.

Du skal kigge paa DataReader og DataAdapter/DataSet.

Og du skal kigge paa nogle win forms kontroller.

Et stykke kode som nok ikke siger ret meget:

            con = New OleDbConnection ("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=D:\Database\MSAccess\Test.mdb;UserId=admin;Password=")
            con.Open
            da = New OleDbDataAdapter("SELECT * FROM T1", con)
            ds = New DataSet
            da.Fill(ds, "T1")
            dg = New DataGrid
            dg.SetDataBinding(ds, "T1")
Avatar billede sysop Juniormester
27. februar 2008 - 18:34 #2
Jeg har sådan set opbygget mit program udfra databasen og det virker fint. Mangler dog bare denne søge funktion.

Som jeg ser din kode er det bare en binding?!?! Den har jeg allerede. Havde mere tænkt mig en knap med en msgbox som man kunne indtaste søgeord i.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. februar 2008 - 18:49 #3
Det er faktisk det samme som i VB6.

Lav en TextBox og en Button.

I button'ens click event:

sqlstr = "SELECT ... WHERE f LIKE '" & textBox1.Text & "*'"

Hvis det skal laves lidt mere avanceret skal du bruge parameters.
Avatar billede sysop Juniormester
01. marts 2008 - 08:32 #4
førhen skulle man skrive :
Data1.RecordSource =

Hvis jeg skriver som du skriver ved den vel ikke i hvilken data den skal søge?!?

Tænkte om man skulle skrive tableadaptor.database = "selec......
Avatar billede sysop Juniormester
02. marts 2008 - 12:58 #5
OK forfra. Jeg har en telefonbogs database. Her har jeg lavet en knap der skal åbne en msg hvor jeg skrive et navn. Når jeg skriver "Arne" skal den vise mig alle data i basen der matcher "Arne".

Tlfbogtableadaptor.?????????????

Hvad gør jeg herefter?
Avatar billede sysop Juniormester
04. marts 2008 - 19:56 #6
Jeg har også prøvet med et datagrid men kan heller ikke få magt med det.
DGTB= Datagrid

HJÆÆÆLLLPPP

    Dim message, title, defaultValue As Object
        Dim myValue As Object
        ' Set prompt.
        message = "Indtast søge navn."
        ' Set title.
        title = "Søgning - Firma / Navn"
        defaultValue = "Indtast søgning"  ' Set default value.

        ' Display message, title, and default value.
        myValue = InputBox(message, title, defaultValue)
        ' If user has clicked Cancel, set myValue to defaultValue
        If myValue Is "" Then myValue = ""
        TextBox1.Text = myValue
        DGTB = "Select From tlfbog" & " Where navn like '" & myValue & "*'"
Avatar billede sysop Juniormester
14. december 2008 - 11:17 #7
Lukker.