Avatar billede rofleren Nybegynder
24. februar 2008 - 22:45 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Køb af videokamera

Hej, jeg står og vil anskaffe mig et videokamera.
Jeg har kig på de her 3 forskellige:

Canon HG10: - $645.95
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=403922

JVC Everio GZ-HD7: - $979.95
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=383750

Sony Handycam HDR-SR7: - 974.95
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=385666

-- Jeg køber dem fra abesofmaine.com, der gør at jeg sparer et par tusinde kroner --

Jeg ved personligt ikke særlig meget om videokameraer, og ville være dejligt, hvis nogle kunne fortælle mig, hvilken der er bedst, og til prisen også.

Håber at få nogle svar,
tak :)
Avatar billede mash Mester
25. februar 2008 - 00:20 #1
Jeg ville nok vælge  jvc everio da det har 3 cmos sensorer ,farverne er normalt meget bedre på et 3 ccd cam.
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. februar 2008 - 00:55 #2
Hvis du bestiller et video kamera i USA, så er sandsynligheden meget stor for at du kommer til at betale moms ved import til Danmark.

Det er jo ikke så godt, når man også tager i betragtning, at du ved køb i USA også mister den danske garanti.
Avatar billede mash Mester
25. februar 2008 - 01:08 #3
ups hehe hvorfor jeg lige kalder ccd sensor for cmos må være søvn mangel :P så det er altså 3 ccd sensorer.
Avatar billede rofleren Nybegynder
25. februar 2008 - 09:22 #4
@Dragonknight
Hvor meget kunne det løbe op i? Fragten til Danmark er omkring 125 dollar.
Jeg troede ikke der kom ekstra beløb oveni :(
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. februar 2008 - 09:52 #5
Hvis vi tager den sidste til 975 plus fragt 125 så er det 1100 US$ du skal betale moms af. Med en kurs på 5 kroner/dollars er det kr. 5500 + 1375 i moms = 6875

Det er sikkert stadig lidt billigere end i Danmark, men det er dette beløb du kal holde op imod den manglende danske garanti.
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. februar 2008 - 09:53 #6
Det eneste tidspunkt du undgår moms ved import, er ved import fra EU lande, for der er allerede pålagt moms fra importlandet..
Avatar billede uffesteenberg Novice
27. februar 2008 - 10:26 #7
Jeg ville også umiddelbart vælge JVC'en pga 3xccd og den ser også ud til at have de bedste lysegenskaber (mange kameraer giver ret dårlige billeder i bare lidt svag belysning).

Både Sonyen og Canon'en har et "nat-program" og Canon'en har indbygget lampe (hvor meget den er værd er nok en anden sag). Sonys nat-programmer plejer at gøre, man kan optage skarpe billeder i komplet mørke (men billederne bliver grønne ligesom infrarøde natkikkerter osv).

På JVC en er der dog en fatning til at tilslutte en lampe.
Hvis det er dit første videokamera og det er til almindelig privat brug, vil jeg men du kan finde billigere kameraer, der passer fint - men det kommer naturligvis an på dine behov og ambitioner :-)
Avatar billede rofleren Nybegynder
27. februar 2008 - 11:06 #8
Jeg vidste ikke at der kom så meget moms på. Og så mister man også garantien. Jeg kommer vel bare til at købe et kamera i Danmark så.

Og nu da jeg ikke kan købe i dollars, bliver alting jo meget dyrere. Så har jeg lige pludselig ikke råd til JVCen f.eks. (over 8000)
Jeg vil højest bruge 6000 danske ;o
Avatar billede uffesteenberg Novice
27. februar 2008 - 11:17 #9
Men for 6000 kan du også sagtens få et fedt videokamera...
Overvej om det SKAL være med hard disk.. de små DV-bånd giver iflg. eksperterne stadig den bedste kvalitet, men hvor meget det reelt kan ses ved jeg ikke. Men hard dsik er jo noget lettere, når der evt. skal overføres til pc. Overvej, hvor meget zoom du har brug for.. jeg har vist 30x zoom på mit kamera, men det er yderst sjældent jeg bruger så meget! 10x burde kunne gøre det. Gå gerne efter et med 3xccd og et godt lavtlys-program..

Hvad skal du bruge kameraet til? Der er flere ting, man skal være opmærksom på, men ofte kan man læse sig blind i anmeldelser osv. og hvis det bare skal være et godt all-around kamera til brug på ferier osv. så kan du næsten vælge en hvilken som helst nyere model.
Avatar billede rofleren Nybegynder
27. februar 2008 - 11:37 #10
Jeg vil kun have med harddisk. Som du selv siger, fordi det er meget lettere.
Jeg skal bruge kameraet til at lave små film. Evt. se traileren til "Be Kind Rewind" for at se hvad slags film, jeg gerne vil lave. (Sjove versioner af kendte film.) Det behøver selvfølgelig ikke at være proffesionel kvalitet, men dog stadig så det kan ses ;)
Avatar billede uffesteenberg Novice
27. februar 2008 - 12:10 #11
Haha... det kan jo kun blive sjovt.
Jeg vil i hvet tilfælde overveje en model med gode lys-kvaliteter. Mange af kameraernes low-light programmer giver godt nok lysere optagelser, men de bliver som regel også mere kornede. Måske ville en video-lampe være bedste løsning.

Skal du bruge kommentarer på specifikke modeller kan jeg anbefale disse steder:
http://www.camcorderinfo.com/ (anmeldelser og "message boards"/forum om hvert enkelt mærke)

http://www.easycamcorders.com/

PS: Du kan også se klip og anmeldelser på mange modeller, hvis du søger på youtube.com. Men husk at videoerne derinde er temmelig komprimerede, så den reelle kvalitet er meget bedre.
Avatar billede rofleren Nybegynder
27. februar 2008 - 12:37 #12
Jeg tror jeg vælger HG10. Men jeg vil lige prøve at finde nogle flere kameraer i samme pris klasse, og se hvilke der er bedst ;D

Hvordan giver jeg dig forresten points?
Avatar billede uffesteenberg Novice
27. februar 2008 - 14:56 #13
Først lægger jeg et svar...
Hvis de andre evt. også lægger svar, kan du fordele pointene som du synes..
Avatar billede mash Mester
27. februar 2008 - 16:23 #14
vil lige sige noget om zoom ,undgå at bruge det! :-) ,hvis man bruger zoom i video optagelse er det nærmest et krav at bruge stativ for at få noget brugbart ud af det.
Avatar billede uffesteenberg Novice
28. februar 2008 - 00:10 #15
Ja, det virker ikke særligt professionelt at zoome midt i en optagelse... men til den slags "amatør-Hollywood-film", rofleren snakker om, kan det evt. komme på tale!! :-) LOL