Avatar billede jediwannabee Nybegynder
24. februar 2008 - 14:09 Der er 19 kommentarer

Åbne frames in Dreamweaver

Hej.
Her er en nybegynder til dreamweaver..
Jeg har en hjemmeside hvor jeg har et hovedvindue og en frame til venstre.. I den venstre frame kan man f.eks vælge billeder. Når man trykker der har jeg fået den til at åbne i samme frame, altså til venstre. Nu er spørgsmålet så.. Der vil jeg så have kategorier af billeder i venstre frame. Men jeg kan ikke få den til at åbne i selve hovedvinduet. Kan kun få den til at åbne i samme frame eller i et nyt vindue. Hvordan får man det til at virke? Skal så lige sige jeg ikke er ferm til html tekst.

håber i kan svare på dette.. Har konen på nakken om at få hjemmesiden færdig :)

Daniel
Avatar billede olebole Juniormester
24. februar 2008 - 14:16 #1
<ole>

I head-elementet skriver du:
    <base target="den_anden_frames_navn">

- c'est tout  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
24. februar 2008 - 14:17 #2
- og det er selvfølgelig i dit menu-dokuments head-element, du skal skrive det  ;o)
Avatar billede jediwannabee Nybegynder
24. februar 2008 - 14:30 #3
Hmm..
Du kan vist lige få siden, så du kan vise mig det :|
www.familienfagerberg.com
Prøvede at ændre target til basetarget og linket men den ville ikke lige..
Avatar billede jediwannabee Nybegynder
24. februar 2008 - 14:33 #4
Nårh ja..
Det er billeder og så daniel´s billeder.. Det link jeg så trykker på åbner i en ny side i stedet for i hovedvinduet..
Avatar billede ejldk Nybegynder
24. februar 2008 - 14:37 #5
i dit frame-tag til din højre frametilføjer du name="hoejreframe"

i link-taggende i menuen til venstre tilføjer du target="boejreframe"
Avatar billede olebole Juniormester
24. februar 2008 - 14:37 #6
Der skal ingen targets på links - skriv det i stedet her:

-->
</style>
<base target="mainFrame>
</head>
Avatar billede ejldk Nybegynder
24. februar 2008 - 14:38 #7
og target="boejreframe"
skulle selvfølgelig heddde target="hoejreframe"
Avatar billede ejldk Nybegynder
24. februar 2008 - 14:39 #8
det er sådan jeg husker at man skulle gøre det.
Kan selvfølgelig huske forkert (lang tid siden jeg har lavet hjemmesider!)
Avatar billede olebole Juniormester
24. februar 2008 - 14:40 #9
- men tilgengæld virker min løsning uden ændringer af frame-navne eller andet  ;o)
Avatar billede jediwannabee Nybegynder
24. februar 2008 - 14:46 #10
Nu åbner den så i samme frame som der står billeder...
Den ser sådan ud:
}
-->
</style></head>
-->
</style>
<base target="mainFrame>
</head>

<body>
<p align="center" class="style1">
<div align="center"><a href="Biler.html">Daniel&acute;s billeder</a>
  </p>
</div>
Avatar billede olebole Juniormester
24. februar 2008 - 14:48 #11
Du er nødt til at uploade, så vi kan se, hvad du laver af fejl
Avatar billede jediwannabee Nybegynder
24. februar 2008 - 14:50 #12
nårh ja.. sorry :(
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2008 - 15:52 #13
Er bange for du har fået lidt forkert start på dreamweaver.
Kan ikke rigtigt forstå den kode den har lavet. Er det sådan du har lavet et frameset og inden i det igen lavet eet frameset?
Avatar billede olebole Juniormester
24. februar 2008 - 15:55 #14
Den ser da ellers invalid nok ud til, den kan skyldes DreamWeaver  ;o)
Avatar billede jediwannabee Nybegynder
24. februar 2008 - 16:17 #15
Mimi
Jo tja.. Jeg lavede en side med en venstre, top og main og rightframe.. Ja og så ville den have nogle flere også men de er usynlige. Så ville jeg så have kategoriseret menubaren. Så alt med billeder kom derind. Der oprettede jeg en ny frame (leftny.html) som så åbnede sig i left framen. Og der ville jeg så have at man klikkede på en menu som åbnede sig i mainframe.. Men det volder så problmer åbenbart :)
Avatar billede olebole Juniormester
24. februar 2008 - 16:21 #16
Prøv denne kode:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-frameset.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<title>Untitled Document</title>
</head>
<frameset cols="80,*,80" framespacing="0">
    <frame src="http://www.familienfagerberg.com/Hv.html" frameborder="0" />
    <frameset rows="96,*" framespacing="0">
        <frame src="http://www.familienfagerberg.com/top.html" name="topFrame" scrolling="no" noresize="noresize" id="topFrame" frameborder="0" />
        <frameset cols="169,*,80" framespacing="0">
            <frame src="http://www.familienfagerberg.com/left.html" name="leftFrame" scrolling="no" noresize="noresize" id="leftFrame" frameborder="0" />
            <frame src="http://www.familienfagerberg.com/main.html" name="mainFrame" id="mainFrame" title="mainFrame" frameborder="0" />
            <frame src="http://www.familienfagerberg.com/rightblack.html" name="rightFrame" scrolling="no" noresize="noresize" id="rightFrame" frameborder="0"  />
        </frameset>
    <frame src="http://www.familienfagerberg.com/hh.html" frameborder="0" />
    <noframes><body>Denne side bygger på frames, som din browser ikke understøtter</body></noframes>
</frameset>
</html>

Det er nok det tætteste, du kommer på en valid kode til et frameset  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
24. februar 2008 - 16:23 #17
- men en helt anden ting er, at frames er forældede til alm. webbrug. Der er bunker af uhensigtsmæssigheder ved frames - og stortset ingen fordele  :)
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2008 - 16:50 #18
jeg ved godt olebole, det er svært for os "gamle" der har knoklet med at lære at programmere i html, at erkende det ikke længere er in og at opgaven nu er overtaget af diverse WYSIWYG programmer, men selv jeg er gået over til dreamweaver. Det generer den bedste kode af dem jeg kender og så kan en hjemmeside laves på meget kort tid uden skrivefejl, det virker bare. Og frames til en privatside som denne er ok, syntes jeg.

jediwannabee:
Er bange for du må begynde forfra, sådan tror jeg ikke du for det til at virke.
Du skal stoppe her "Jeg lavede en side med en venstre, top og main og rightframe"
og arbejde videre derud fra med nye sider (ikke frames)
Husk allerførst under file at "save frameset as" som index for derefter at gemme top, main, venstre og højre frames (har du i det hele taget brug for en  brug for højre frames)
Avatar billede olebole Juniormester
24. februar 2008 - 17:24 #19
mimimig >> Jeg er enig i, at DW er den af de tilgængelige WYSIWYG-editorer, som skriver bedst kode. Det betyder dog langtfra, den skriver valid eller bare hensigtsmæssig kode. F.eks. insisterer DW på at sætte frameborder på et frameset-element, på trods af, at den attribut _aldrig_ har været valid på et frameset-element.
Endnu værre er det med hensyn til dens behaviors, som i bedste fald består af en JavaScript kodestil, som alle andre forlod i midten af 90'erne. Lad mig blot nævne den uskik at sætte expando-properties på dokument objektet ... en absolut no-no, som alle JS-kodere griner højt af i alle andre situationer!

Det kan sagtens være, der er DW-brugere, som ser sig selv som professionelle. Det er dog højst sandt i den forstand, at de pågældende får penge for at udføre et stykke arbejde. I realiteten er de på linje med en 'kok', der lever af at varme færdigretter fra Netto - og hvem vil mon kalde sådan én for professionel i faglig forstand?

Hvorfor er det okay at bruge frames til en privatside? Generer det slet ikke, at:
*) frames gør det umuligt for søgemaskiner at 'se' indhold i dens korrekte kontekst
*) frames gør, at søgemaskiner indekserer de enklte sider, hvorfor brugeren risikerer at klikke på et link til en menuside - uden resten af sitet
*) frames giver rod i browserens history-object
*) frames gør det vanskeligt at bookmarke den ønskede side. Det aktive dokument (f.eks. menuen, hvis det er dén, man sidst har klikket i) er det, der bliver bookmarked

Hvorfor skal man finde sig i det, når det nu er præcis ligeså let at lave sitet uden frames? Hvad er det nu lige, frames forærer én til gengæld?

Hvis spørgeren insisterer på frames, hvorfor så begynde forfra? Det er da bare at kopiere den kode, jeg skrev ovenfor  :)