Avatar billede jacobf Nybegynder
24. februar 2008 - 14:02 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Computer skal varme op før den vil starte?

Jeg er stødt på et mystisk problem, med en lidt ældre pc der skal stå og "varme op" før jeg får den til at starte op med billede på skærmen.

Jeg tænder den, og alle komponenter og blæsere starter, men der kommer intet billede på skærmen. Efter 8-10 min kan jeg resette computeren og først her kommer billedet frem.

Hvad i alverden kan problemet være?

PC'en står i normal stuetemperatur (20-22 *C)
Jeg har målt på BIOS-batteriet, hvilket giver ca. 3.20 Volt.

CPU: Athlon XP 2400+
Ram: 1gb DDR
MB: Asrock K7S8X
GFX: Geforce 4 Ti4200

Jeg har kørt CPU-Burn in tests og ram test uden fejl.
Avatar billede mash Mester
24. februar 2008 - 16:14 #1
ved det lyder sært ,men har du evt. en anden PSU(strømforsyning) du kunne prøve med ?

jeg har rodet meget med computetre(de sidste 23 år) og når jeg får den type fejl er det somregel PSU eller BUNDKORT det har en "fejl" eller hvad man skal sige.
Avatar billede jacobf Nybegynder
25. februar 2008 - 10:25 #2
Jeg prøver så snart jeg får fremskaffet en ny PSU.

Vender tilbage med resultat.
Avatar billede jacobf Nybegynder
26. februar 2008 - 14:24 #3
Desværre virkede det ikke med en anden PSU.

Vil lige for sjov skyld prøve et ny grafikkort senere i dag.

Hvis dette ikke virker, tror jeg med god grund jeg kan erklære bundkortet for synderen.
Avatar billede mash Mester
27. februar 2008 - 16:27 #4
ja den type fejl er svære at finde synderen til ,normalt ville jeg osse skifter alle dele ud del for del ,men hvis man ikke har noget liggene så er det jo lidt bekostligt.
Avatar billede amd Nybegynder
27. februar 2008 - 16:56 #5
Evt. forsøgt med anden skærm?
Avatar billede amd Nybegynder
27. februar 2008 - 16:57 #6
Har en gammel Eizo CRT der også opfører sig strange. Men ja ellers lyder det som ram elelr bundkort
Avatar billede jacobf Nybegynder
28. februar 2008 - 11:53 #7
Har prøvet med 2 skærme - uden held.
Har prøvet med 2 grafikkort - uden held.

Det eneste jeg ikke har skiftet er CPU og MB. Rammene har jeg skiftet rundt og testet med Memtest86+ uden held.
Avatar billede amd Nybegynder
28. februar 2008 - 12:24 #8
Så har du jo ikke så mange muligheder tilbage. Det må være MB eller CPU så :) Prøvet for sjov at reflashe BIOS ?
Avatar billede jacobf Nybegynder
29. februar 2008 - 09:14 #9
Forsøgte at undgå BIOS-flash da jeg ikke lige har  nogle disketter liggende. De røg ud ved sidste rengøring af gammelt ragelse;)
Avatar billede jacobf Nybegynder
29. februar 2008 - 09:14 #10
Må se om jeg kan fremskaffe en... De er jo efterhånden klenodier :)
Avatar billede jacobf Nybegynder
11. marts 2008 - 08:56 #11
Det lykkedes heller ikke at løse problemet med en BIOS-opdatering.

Jeg lader problemet være som det er, og skifter engang når mb går helt kold :)

Lukker herfra.