Avatar billede matr Nybegynder
22. februar 2008 - 13:08 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Er der ulemper ved Query Caching?

Jeg er ved at opdatere en database, og i den forbindelse vil jeg aktivere query caching. Er der nogle ulemper ved dette? Er det ikke kun en win win i forhold til at få hurtigere kommunikation med databasen?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2008 - 13:25 #1
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/query-cache.html

fortæller vel lidt.

små data som sjældent ændres => god nytte af den memory som bruges

andre situationer => spild af memory

Du skal nok prøve og måle hvordan det påvirker din app & database.
Avatar billede matr Nybegynder
22. februar 2008 - 14:38 #2
Jeg skal bruge det i forhold til et multiple choice program. Jeg bruger følgenede:

$sql = "SELECT concat('Opgave ID: ', opgave_id) AS label, opgave_id AS data
                FROM fv_opgaver
                WHERE undermenu_id='$subMenuId'
                ORDER BY RAND()";
For at trække tilfældige opgaver ud.  Denne forespørgsel vil blive brugt mange gange hele tiden. Det jeg ikke ved er om det nytter at cache når det er tilfældige resultater jeg ønsker?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2008 - 15:03 #3
Det gør det ikke som jeg læser beskrivelsen.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2008 - 15:04 #4
Hvis du droppede ORDER BY RAND() og randomiserede i PHP, så kunne det måske give lidt.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2008 - 06:11 #5
OK ?