Avatar billede lineriber Praktikant
21. februar 2008 - 21:07 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

OEM version af MS Office-pakken

Hejsa
Efter at have snakket med flere forskellige forhandlere og it-folkene på mit arbejde, er jeg ved at være godt og grundigt forvirret!!

Jeg skal ud at købe en ny MS office til min nye bærbar. Men der er noget der hedder en OEM version der er markant billigere end den almindelige. Men jeg har fået at vide af nogen at man ikke kan bruge den, fordi at det er en licens der skal være forudinstalleret på PC'en fra den er købt. Andre siger at hvis man har en MS office prøve-version på sin nye PC, kan man bruge en OEM-licens. Og andre igen siger at man kan købe et såkaldt "Medie kit" som er en CD der kan gøre det muligt at bruge en OEM-licens.

Hvad f.... passer ???????

Jeg kan forstå på tidligere spørgsmål her på Eksperten at en OEM er en fuld version som oftest vil være pre-installeret på en ny pc, og som kun kan bruges til én PC og ikke flyttes til andrer PC'er. Desuden er der ingen support - kun de normale opdateringen på en OEM-licens. Er det korrekt forstået, og er der andre tin jeg skal være opmærksom på????

Mvh
Line
Avatar billede salokjaer Nybegynder
21. februar 2008 - 22:27 #1
Den sidste del er rigtig. OEM er en billigere version, der kun kan installeres en gang, og efterfølgende binder sig til dit bundkort
Fuld forklaring om OEM vil jeg ikke trætte dig med her, kan findes på Microsoft.dk.
Jeg mener ikke at der skulle være noget i vejen for at købe en OEM-version som sådan, der følger en key med. Køb den via forskellige hjemmesider der sælger software.
Jeg har købt og installeret en OEM version af office 2007 via mit arbejde til kr. 122,-, idet de har en aftale med Mircrosoft om deling af programmer til medarbejdere.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. februar 2008 - 08:59 #2
Snippet fra Microsofts hjemmeside: http://www.microsoft.com/danmark/licens/default.mspx

3.    Hvad er en OEM-licens?
OEM (Original Equipment Manufacturer) er betegnelsen for den software, der allerede er installeret på hardwaren, når den leveres fra forhandleren. Det er som oftest Windows, men kan også være andre produkter. Fælles for disse softwareprodukter er, at de ikke kræver en licensaftale med Microsoft (licensen til softwaren distribueres af producenten af hardwaren). Softwaren ”lever og dør” med hardwaren og må altså ikke kopieres til anden hardware.

4.    Hvad er forskellen mellem OEM-produkter og Fuld Pakke Produkter (FPP)?
OEM-software er som regel præinstalleret på hardwaren, før slutbrugeren køber produktet. Softwaren er installeret og klar til brug og leveres ikke i en æske, som Fuld Pakke Produkter gør. Fuld Pakke Produkter sælges i detailhandlen og leveres i æsker, der indeholder cd(er), slutbrugerlicensaftalen (online), ægthedsbevis (mærkat som sidder på æsken) og brugerhåndbøger.

Når man snakker OEM er det sædvanligvis selve operativsystemet - men kan altså også godt være f.eks. Office pakken.

Mig bekendt må man ikke sælge en ren OEM version på CD.
Til gengæld knytter den sig ikke til bundkortet eller PC´en, men til den hardware den er solgt sammen med.

Det er f.eks. muligt at købe en harddisk med Office OEM licens. Så følger licensen harddisken.

MEGET forvirrende, ja, og der er sikkert andre udlægninger end min.

Ovenstående udsagn stemmer nemlig ikke helt overens med det faktum, at visse forhandlere sælger OEM udgaver uden hardware. Jeg ville nok ikke selv købe en af disse versioner.

Men rent praktisk kan du købe en Microsoft Office 2007 Home (and Student) i en 3-licens udgave for under kr. 1000,- (kr. 827,- på www.edbpriser.dk) - og det er nok denne udgave de fleste går efter. Husk blot at du i Home udgaven ikke længere får Outlook med.
Avatar billede msbjan Nybegynder
18. marts 2008 - 10:33 #3
OEM licenser kan købes af privat bruger i diverse butikker. Men så står brugeren selv for supporten . Så at ringe til MS for support koster 587.50 + moms og det er et flue ben som er sat forkert eller internet explorer som crasher. prisen er det samme.

OEM licenserne låser sig til bundkortet så udskifter du noget hardware i din computer så skal du ud og købe en ny Windows/Office eller andet OEM.

Da så er licensen ikke gyldig længere.

Håber det hjalp lidt.

Med venlig hilsen / Best regards

Bjørn Christian Andersen
Support Engineer
Microsoft Personal Support Denmark

Tel: +45 44 89 01 11
Fax: +46 911 21 15 99

Online Support at: www.microsoft.com/support
Security Updates at: http://www.microsoft.com/protect
Avatar billede lineriber Praktikant
28. juni 2008 - 14:22 #4
Syntes ikke rigtig jeg fik et entydigt svar på mit spørgsmål, så jeg lukker det her!