Avatar billede kanding Nybegynder
16. juni 2001 - 13:51 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Variabler over flere sider

Hvis en side har variablen pic_id, er det så muligt for en anden side at hente fra denne variabel?

eller

Kan man kalde en anden side og vidergive variablen
Jeg har selv prøvet sådan her:
<form METHOD=\"Post\" ENCTYPE=\"multipart/form-data\" ACTION=\"opdater.asp\"&pic_id id=\"form\" name=\"send\">

men den kommer ikke med
Avatar billede niller Nybegynder
16. juni 2001 - 13:55 #1
(Nu skal jeg lige sige at jeg ikke har en pind forstand på ASP, men det her er et generelt serverside spg.)

Hvis du vil have nogen variable med til en anden side når du submitter en form skal du bruge <input type=\"hidden\"> felter. Altså sådan her:

<form method=\"post\" enctype=\"multipart/form-data\" action=\"opdater.asp\" id=\"form\" name=\"send\">
<input type=\"hidden\" name=\"pic_id\" value=\"<%=pic_id%>\">
[... resten af din form]

Hvis du bare vil lave en normal link (den at bruge en form):
<a href=\"opdater.asp?pic_id=<%=pic_id%>\">Opdater</a>
Avatar billede perla Nybegynder
16. juni 2001 - 13:56 #2
Ja enten fordi du har postet den eller lagt den ind i et sessions objekt

SesVar = Session(\"Dette er en test\")

-Per
Avatar billede icedox Nybegynder
16. juni 2001 - 18:50 #3
Hej !
Der er 2 muligheder :
1) Session  (server cookie, varer i max 20min)
2) Cookie  (gemmes på ens computer)

så er det bare med at vælge!  :)
Avatar billede respen Nybegynder
17. juni 2001 - 14:27 #4
Der er utrolig mange muligheder for at siderne kan bruge de samme variabler. Cokkies som icedox foreslår er ikke altid en god løsning, da brugeren kan slå understøttelsen af cokkies fra i sin browser. Her er en konkret løsning.

På den side som generere formen, skriv da følgende linie:

<%Session(\"pic_id\")=pic_id%>

på din opdater side kan du få fat i variablen ved at skrive:

<%pic_id =session(\"pic_id\")%>

Hilsen respen
Avatar billede icedox Nybegynder
17. juni 2001 - 14:40 #5
Ja, respen har valgt nr.1)  :)
Man kan så spekulere hvor langt man kan nå på nettet hvis man slår cookies fra!
Ikke ret langt!
Avatar billede niller Nybegynder
17. juni 2001 - 19:22 #6
repsen skrev>> Cokkies som icedox foreslår er ikke altid en god løsning, da brugeren kan slå understøttelsen af cokkies fra i sin browser. Her er en konkret løsning.
<løsning med sessions>

Men husk at med sessions skal en klient stadig kunne genkendes! Der er tre måder at implementere det på:
1. Session-id gemt i cookie (den normale løsning, sker automatisk svjv.)
2. Session-id i URL\'en, ser grimt ud.
3. En session for hver unik IP. Usikker.
Avatar billede respen Nybegynder
18. juni 2001 - 08:58 #7
Hej Icedox

Du har ret i at man ikke når ret langt uden cokkies på nettet. Jeg mener at ASP overhovedet ikke virker hvis ikke cokkies er slået til.

Der er jo to former for cokkies, dem der bliver gemt på disken og dem som lever i hukommelsen.

Default er de begge slået til i IE.

De andre metoder jeg omtaler i løsningen, som rigtig nok er løsning 1, kunne være at:

1. Bruge parametre i querystringen
2. Gemme variablerne i Hidden fields på formen
3. Gemme oplysningerne i en database
4. og hvis det skal være RIGTIG grimt, så gemme det i applications variablen - føj :-)

Der er sikkert flere metoder ..

Hilsen René
Avatar billede icedox Nybegynder
18. juni 2001 - 09:07 #8
Ja, René, og selvføllig QueryString!
Lad os kalde den nr.3)  4)applic.talerViIkkeOm
:)
Avatar billede respen Nybegynder
18. juni 2001 - 09:46 #9
Jeg syntes nu vi skulle kalde den nr. 1 :)
Avatar billede kanding Nybegynder
18. juni 2001 - 09:48 #10
Nå debatten fortsætter åbentbart ;-)
Jeg brugte løsningen med <%Session(\"pic_id\")=pic_id%>, som virker fint. Med hensyn til

1. Bruge parametre i querystringen

så fik jeg det ikke til at virke sådan som beskrevet i mit oprindelige spørgsmål, så I kan jo lege med det hvis I har lyst.

Avatar billede respen Nybegynder
18. juni 2001 - 09:53 #11
debat??? - det er rent showoff :)
Avatar billede kanding Nybegynder
18. juni 2001 - 10:00 #12
OK, 21 cm...