Avatar billede ieconfig Nybegynder
21. februar 2008 - 10:03 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

streng skal indeholde 2 tal og 4 bogstaver

Jeg skal validere at en inputstreng indeholder 2 tal og 4 bogstaver. Nogen der kan være behjælpelige med en expression på dette ?

På forhånd tak.
Avatar billede nielle Nybegynder
21. februar 2008 - 12:53 #1
Sådan?

^(?=.*?[0-9].*?[0-9])(?=.*?[a-z].*?[a-z].*?[a-z].*?[a-z]).*$
Avatar billede ieconfig Nybegynder
22. februar 2008 - 14:41 #2
Jeg havde skrevet forkert. 2 bogstaver og 4 tal. Jeg kunne dog se mønstret og kom frem til dette:

^(?=.*?[A-Z].*?[A-Z])(?=.*?[0-9].*?[0-9].*?[0-9].*?[0-9]).*$

- kan den gøres, så den ser bort fra CAPS ? så både aa1234 og AA1234 accepteres ?
Avatar billede nielle Nybegynder
22. februar 2008 - 18:07 #3
Ja da, du skal bare have dem med:

^(?=.*?[a-zA-Z].*?[a-zA-Z])(?=.*?[0-9].*?[0-9].*?[0-9].*?[0-9]).*$

og det kan sikkert gøres en smule mere elegant i det specifikke programmeringssprog du bruger. Som er? ...

...

Den løsning som jeg har givet dig tjekker at strengen indeholder 2 bogstaver og 4 tal. Dette kriterie er opfyldt af noget som dette:

!"#¤ ba 1 b c 2 0 c 6

Dette er normalt sådan en type tjek man vil lave som minimumkrav til et password.

Imidlertid har jeg stærk på fornemmelse at det faktisk ikke var det du mente. Når du skriver aa1234 og AA1234, gætter jeg på at det du spørger efter er et tjek af teksten består af præcis 2 bogstaver efterfulgt med præcis 4 ciffre og ikke noget som helst andet. Korrekt?

Dette skal gøres på denne måde:

^[a-zA-Z]{2}[0-9]{4}$
Avatar billede nielle Nybegynder
22. februar 2008 - 18:09 #4
Jeg vil i øvrigt anbefale dig den 1. af de 4 artikler jeg har skrevet om emnet her på E:

http://www.eksperten.dk/artikler/1156
Avatar billede ieconfig Nybegynder
25. februar 2008 - 14:44 #5
^[a-zA-Z]{2}[0-9]{4}$ er perfekt ! :o)

- takker læg et svar.
Avatar billede nielle Nybegynder
25. februar 2008 - 18:26 #6
Svar :^)