Avatar billede rasmusw Nybegynder
16. juni 2001 - 13:19 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

routing på w2k prof. med VPN og alm. LAN

Når jeg hjemmearbejder opretter jeg enten modem eller VPN forbindelse til kontoret. Derudover er jeg på mit eget LAN med forbindelse til nettet.
Mit problem er, at når dial-up forbindelsen oprettes, overtager den default gateway. Jeg kunne godt tænke mig at jeg bibeholder min default gw (min adsl router), så al trafik til internettet, som ikke er beregnet til kontoret går den vej.
Kan det lade sig gøre?
Avatar billede perla Nybegynder
16. juni 2001 - 13:35 #1
opret statiske router med de ip serier i har i firmaet, så vil de ikke gå til default gateway.

-Per
Avatar billede burningice Nybegynder
16. juni 2001 - 13:37 #2
din gateway ændres skam ikke bare fordi at du kobler dig på kontoret, problemet er at du får en ekstra og da kontoret er kommet på EFTER adsl\'en, vil dens metric være højere og derfor vil den bliver valgt!

ok, det her kræver at vi har ungen lige i munden...
1. start din command prompt
2. skriv route delete 0.0.0.0
3. skriv route add 0.0.0.0 mask 0.0.0.0 <ip på adsl\'en>, f.eks. 10.0.0.1

så skulle den være i vinkel :)
Avatar billede perla Nybegynder
16. juni 2001 - 13:52 #3
Cyberfessor > så får du alt trafik der ikke ligger i dine ip serier ud på adsl. Forstil dig at firmaet også har en anden serie, så vil dette gå galt. VPN vil typisk ligge i en anden serie.

husk også -p på route add for at gøre det permanent.

1. opret de statiske router med route add -p <ip serie> mask <serie størelse> <gateway>
2. 2. skriv route delete 0.0.0.0
3. skriv route add -p 0.0.0.0 mask 0.0.0.0 <ip på adsl\'en>, f.eks. 10.0.0.1

de sidste 2 tyv stjålet og modificeret :-)

-Per
Avatar billede burningice Nybegynder
16. juni 2001 - 13:56 #4
perla>> det er rigtig nok, men hans problem ligger vel i at han får to 0.0.0.0 mask 0.0.0.0 hvor den har adsl som gw, den anden har vpn som gw, da metric højstsandsynligt er på 2 på den der har vpn som gw vil al trafik der ikke hører hjemme andre steder ryge ind på denne. Det jeg gjorde var at at fjerne den og så vi var ude over det problem.

men ok, du har forhåbenligt mere forstand på det end jeg har, så rasmusw, lyt til perla ;)
Avatar billede rasmusw Nybegynder
18. juni 2001 - 07:58 #5
cyberfessor: Jeg kan sige så meget som at routen der vælges er den med lavest metric. Det skyldes at man i tidernes morgen mente at det var bedst, for så gav man sekundære (dyrere) router en højere cost metric end primære (billigere).
Jeg prøver jeres idéer i aften.
Indtil videre tak.
Avatar billede rasmusw Nybegynder
19. juni 2001 - 18:09 #6
løsningen var lettere modificeret fra jeres:
route delete 0.0.0.0 mask 0.0.0.0 vpn-gw
route add vpn-net mask vpn-mask vpn-gw
Hvor vpn-net i mit tilfælde var 192.66.0.0 og vpn-mask 255.255.0.0, og vpn-gw dhcp-tildelt på 192.66-nettet.

Årsagen til at route delete 0.0.0.0 går skidt, er at den sletter begge 0.0.0.0 router, og så er der mere arbejde bagefter.

Anyway, tak for hjælpen.