Avatar billede Morten Nybegynder
20. februar 2008 - 22:48 Der er 4 kommentarer

Dropdown x 2

Hej

Har fundet en masse om emnet men intet der dækker, jeg er NUL til javascript :O)

Det jeg har brug for er to dropdownbox med links og de skal være afhængig af hinanden... altså når jeg vælger et link i DD1 så skal den skifte side i min main-frame og samtidig skal der komme nogle andre links frem i DD2 - disse skal selvfølelig være styret af vælget i DD1....

Er det forståeligt?

Jeg har kigget på Roenving's gamle løsning og den er i og for sig også god nok jeg kan bare ikke finde ud af at få sat links ind så de også virker - hvis i forstår ?

På forhånd tak
Avatar billede Morten Nybegynder
21. februar 2008 - 22:21 #1
Slet ingen der kan?

Jeg indsætter lige script dele, det jeg vil vide er hvor indsætter jeg value??

Så vidt jeg kan se indholder det her ingen value dvs. man kan kun bruge det til at skift noget tekst i dropdown 2 - men det kan godt være fordi jeg er .#"¤%%#" loooooooooooooooooooool nå men her er scriptet:

<script language="javascript" type="text/javascript">
var arr = [
    ["Valg 1",[
        ["2. valg 1 (1)",
            ["3. valg 1 (1-1)","3. valg 2 (1-1)","3. valg 3 (1-1)","3. valg 4 (1-1)"]],
        ["2. valg 2 (1)",
            ["3. valg 1 (1-2)","3. valg 2 (1-2)","3. valg 3 (1-2)"]],
        ["2. valg 3 (1)",
            ["3. valg 1 (1-3)","3. valg 2 (1-3)","3. valg 3 (1-3)","3. valg 4 (1-3)"]]]],
    ["Valg 2",[
        ["2. valg 1 (2)",
            ["3. valg 1 (2-1)","3. valg 2 (2-1)","3. valg 3 (2-1)","3. valg 4 (2-1)"]],
        ["2. valg 2 (2)",
            ["3. valg 1 (2-2)","3. valg 2 (2-2)"]],
        ["2. valg 3 (2)",
            ["3. valg 1 (2-3)","3. valg 2 (2-3)","3. valg 3 (2-3)","3. valg 4 (2-3)","3. valg 5 (2-3)","3. valg 6 (2-3)","3. valg 7 (2-3)","3. valg 8 (2-3)","3. valg 9 (2-3)","3. valg 10 (2-3)","3. valg 11 (2-3)","3. valg 12 (2-3)","3. valg 13 (2-3)","3. valg 14 (2-3)","3. valg 15 (2-3)","3. valg 16 (2-3)","3. valg 17 (2-3)","3. valg 18 (2-3)","3. valg 19 (2-3)","3. valg 20 (2-3)","3. valg 21 (2-3)"]],
        ["2. valg 4 (2)",
            ["3. valg 1 (2-4)","3. valg 2 (2-4)","3. valg 3 (2-4)","3. valg 4 (2-4)"]]]],
    ["Valg 3",[
        ["2. valg 1 (3)",
            ["3. valg 1 (3-1)","3. valg 2 (3-1)","3. valg 3 (3-1)"]],
        ["2. valg 2 (3)",
            ["3. valg 1 (3-2)","3. valg 2 (3-2)","3. valg 3 (3-2)"]],
        ["2. valg 3 (3)",
            ["3. valg 1 (3-3)","3. valg 2 (3-3)","3. valg 3 (3-3)"]],
        ["2. valg 4 (3)",
            ["3. valg 1 (3-4)","3. valg 2 (3-4)","3. valg 3 (3-4)"]],
        ["2. valg 5 (3)",
            ["3. valg 1 (3-5)","3. valg 2 (3-5)","3. valg 3 (3-5)"]]]]
];
//alert(arr1[1][1])
function initSels(){
    createOpts(document.getElementById('sel1'));
    createOpts(document.getElementById('sel3'));
}

function createOpts(sel){
    var s = new Array();
    var num = 0, txt = "arr";
    var ar = opt = null;
    var n = sel.selectedIndex;
    var args = createOpts.arguments.length;
    for(var i=1;args>i;i++){
        s[i-1] = document.getElementById(createOpts.arguments[i]);
        if(s[i-1]==sel)num=i;
    }
    if(args>1){
        if(s[num])sel = s[num];
        else return;
    }
    if(n==0&&args>1){
        for(i=num;args>i+1;i++){
            s[i].length = 0;
            opt = document.createElement('OPTION');
            s[i].appendChild(opt);
            opt.value = "";
            opt.text = "\74-- Vælg --";
        }
        return true
    };
    for(i=0;num>i;i++){
        txt+="["+(s[i].selectedIndex-1)+"][1]";
    }
    ar = eval(txt);
    sel.length = 0;
    opt = document.createElement('OPTION');
    sel.appendChild(opt);
  opt.value = "";
  opt.text = "-- Vælg --";
    for(i=0;ar.length>i;i++){
        opt = document.createElement('OPTION');
        sel.appendChild(opt);
        if(typeof ar[i] == 'object'){
          opt.value = ar[i][0];
          opt.text = ar[i][0];
        }else{
          opt.value = ar[i];
          opt.text = ar[i];
      }
    if(args>num+2){
        for(i=num+1;args-1>i;i++){
            s[i].length = 0;
            opt = document.createElement('OPTION');
            s[i].appendChild(opt);
            opt.value = "";
            opt.text = "\74-- Vælg --";
        }
</script>
Avatar billede roenving Novice
22. februar 2008 - 05:42 #2
Brug en simplere, jeg finder en frem til dig senere, når jeg kan komme til min normale pc, for ovenstående kode er beregnet til at fungere med mange selectbokse, er der præcis to, kan det laves adskilligt simplere ...
Avatar billede Morten Nybegynder
22. februar 2008 - 10:41 #3
Hej Roenving

Jeps har fundet en meget simplere - men hvis jeg får brug for flere hvor kan jeg så lige indsætte value ?
Avatar billede roenving Novice
25. februar 2008 - 16:17 #4
-- og den jeg ville henvise til ligger i denne tråd: http://www.eksperten.dk/spm/615326 !-)

-- hvis du vil indsætte value, skal de enkelte værdier fordobles til arrays (eller have et skilletegn, der kan splittes på !-)

-- og så skal der måske laves noget mere ved funktionerne ...