Avatar billede rasmusmb Nybegynder
19. februar 2008 - 20:16 Der er 15 kommentarer

kopier celle til andet ark

Hej, jeg er ved at lave en liste over nogle personer, hvor jeg har et ark som skal tage en tekst (et navn) fra en celle i et andet ark. Det gør jeg så bare ved at skrive at cellen i det ene ark er = cellen i det andet ark. Men hvis jeg så vil tilføje en ny række i det ark med navnene, så bliver der jo ikke automatisk tilføjet en række i det andet ark, og så bliver rækkefølgen ikke den samme på de to ark. Kan man gøre noget smart der? Og er det forklaret godt nok?
Avatar billede justrace Novice
19. februar 2008 - 20:32 #1
Bliver den ikke opdateret sammen med formlerne i det første ark?
Avatar billede rasmusmb Nybegynder
19. februar 2008 - 20:35 #2
hmmm... det er en slags telefonliste, hvor jeg gerne vil have den trækker navnene over i et andet ark, men når man så gerne vil tilføje en ny kontakt (f.eks midt i de andre, da de står alfabetisk) så tilføjer man f.eks en ny række i det første ark, men så bliver der jo ikke tilføjet en ny række i det andet ark, og den nye person bliver altså ikke automatisk oprettet i ark2.
Avatar billede justrace Novice
19. februar 2008 - 21:00 #3
>Det gør jeg så bare ved at skrive at cellen i det ene ark er = cellen i det andet ark

Har du gjort det manuelt i hver celle, eller lavet 2, og derefter trukket dem nedefter?
Avatar billede rasmusmb Nybegynder
19. februar 2008 - 21:02 #4
Jeg har bare trukket dem nedefter
Avatar billede justrace Novice
19. februar 2008 - 21:59 #5
Så burde de vel opdateres når du ændrer i det andet ark.
Avatar billede rasmusmb Nybegynder
19. februar 2008 - 22:10 #6
ja, de opdaterer, men problemet er jo, hvis man tilføjer en ny række i det ene ark, bliver der ikke automatisk tilføjet denne række i det andet.
Avatar billede mrjh Novice
19. februar 2008 - 22:19 #7
Bliver ikke opdateret da det er relative referencer. Der er flere metoder til et gøre dem absolutte. Bl.a. vha funktionen indirekte som ikke ændrer reference selvom der indsættes rækker.
Eks. Kildedata i Ark2, startende i A2 (ret selv rækken 2:2)
I et andet ark indsættes =INDIREKTE("Ark2!A"&RÆKKE(2:2)) og kopieres ned
Selvom der indsættes rækker vil fomlen stadig returner fra cellen A2 i ark2
Avatar billede rasmusmb Nybegynder
19. februar 2008 - 22:37 #8
Helt perfekt. Det var lige det den skulle :) Laver du et svar?
Avatar billede rasmusmb Nybegynder
19. februar 2008 - 22:40 #9
Men hvad så hvis jeg vil taste nogle andre ting i de andre celler i ark2, så den tager navnene fra ark1, men ikke de andre celler.
Avatar billede mrjh Novice
19. februar 2008 - 22:52 #10
Den må du vist hellere forklare lidt nærmere
Avatar billede rasmusmb Nybegynder
19. februar 2008 - 23:00 #11
ok... prøver med et eksempel. :)

Ark 1 celle A1 står et navn (jørgen)
Ark 1 celle B1 står et tlf nummer (11124357)

Ark 2 skal celle A1 nu skrive "jørgen"
Ark 2 celle B1 skal der stå noget andet eksempelvis hans cprnr.

Hvis jeg så vælger at indsætte et nyt navn, som skal stå over jørgen, fordi de står i alfabetisk orden, vælger jeg indsæt række i ark 1.
Nu rykker jørgen ned på celle A2 og hans tlf nummer ned på B2.
Nu skal jørgen så også rykke ned på A2 i ark 2 + hans cprnr skal rykke med ned på B2.
Og den nyoprettede kontakt skal blive oprettet på A1 i ark 2.
Avatar billede mrjh Novice
19. februar 2008 - 23:11 #12
Hvis du har kopieret formlerne ned i ark2 vil referencerne automatisk hente i nøjagtig den rækkefølge som de er listet op i Ark1. Hvis du vil have fra en anden kolonne (fra kolonne B eksempelvis) retter du bare i formlen til "Ark2!B"
Altså eks. indsæt i Ark2:
i A1: =INDIREKTE("Ark1!A"&RÆKKE(1:1))
i B1: =INDIREKTE("Ark1!B"&RÆKKE(1:1)) --> hvis cprnr. står i kolonne B

Og kopier formlerne ned.
Avatar billede rasmusmb Nybegynder
20. februar 2008 - 07:00 #13
ja, men det er jo fordi i ark2 kolonne B skal der står noget andet end i ark 1 kolonne B, men det der står i kolonne B skal flytte med ned, hvis der bliver indsat et nyt navn i kolonne A...
Avatar billede Wesser Nybegynder
24. marts 2011 - 12:20 #14
Jeg har præcis samme problem, at cellerne forskubber sig. Kan nogen hjælpe?
Avatar billede Kim Nybegynder
28. november 2011 - 14:52 #15
=LOPSLAG(Tabel1[[#Denne række];[Navn ]];Ark2!A$1:B$10;2;FALSK)