Avatar billede imperten Nybegynder
19. februar 2008 - 17:47 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Sjusk med CSS for Firefox.

Der er givet et svar på denne side, at det er nemt at sjuske med CSS for Firefox: http://www.eksperten.dk/spm/601013

Jeg har netop skabt en hjemmeside i IE, som virker fortrinligt der; men nogle klagede over, at det går galt i Firefox.

Jeg har nu downloadet Firefox og må give dem ret.

Efter at have tegnet alt det faste på siden, blandt andet en bundlinje, så slutter jeg af med at gå tilbage til en fast position højere oppe:

<div style =’position:absolute’ style=’top:100’ style=’left:191’ osv.

Det er det, som Firefox ikke kan finde ud af. Det bliver blot placeret neden under.

Hvad skal der til?
Avatar billede keysersoze Guru
19. februar 2008 - 18:38 #1
jeg ved ikke om det er en copy/paste ting eller hvad - men din kode-linie burde se sådan ud (uden ’ og med ;)

<div style="position:absolute; top:100; left:191;">

for at have en realistisk chance for at forstår hvad der sker bliver vi nødt til at se noget mere kode og allerhelst et link for fejlen kan ligge mange steder - ovenstående kode er der for så vidt intet i vejen med, men der kan være en masse andre ting giver problemerne.
Avatar billede imperten Nybegynder
19. februar 2008 - 19:39 #2
Det er nok fordi, det bliver skabt via php.

http://www.sydostfyn.dk
Avatar billede olebole Juniormester
19. februar 2008 - 19:52 #3
<ole>

Det har intet med PHP at gøre, men koden er én lang fejl:

*) Du skal have dit stylesheet i head-elementet.
*) Du skal begynde dt dokument med en DTD (DocType Definition)
*) Jeg tror, dine tabeller er forkert nestet, men jeg gider ikke tjekke, sålænge koden står så rodet, som tilfældet er
*) Du skal have enheder på CSS-værdier og du bør sætte en generisk font - f.eks: font: bold 14px Arial, Verdana, sans-serif;
*) Specialtegn - herunder mellemrum - skal escapes med gåseøjne: font: 13px 'Times New Roman', serif;
*) Der findes ikke en font, der hedder 'Times New'
*) Det giver ikke mening at tildele en tabelcelle 'display:block'

- og der er sikkert flere fejl, men nu er der da en hel del at begynde med  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
19. februar 2008 - 19:55 #4
*) Der findes ikke en height-attribut på et table-element (skal sættes med CSS) og du skal bruge gåseøjne om de 10% her: <table width=10% height=30
Avatar billede olebole Juniormester
19. februar 2008 - 19:57 #5
*) Her må naturligvis ikke være et br-element:

<table width=100% cellpadding=5 cellspacing='0'
            style='border: 0 solid #000000'><br><tr valign='left'>
Avatar billede olebole Juniormester
19. februar 2008 - 19:59 #6
Den sidste fejl opstår formodentlig, fordi du gemmer HTML-formateret data i din database - og bruger nl2br, når du udskriver. Lad være med at lægge HTML i en database ... det er en _data_base  ;o)
Avatar billede imperten Nybegynder
19. februar 2008 - 21:08 #7
Hold da helt ferie. Utroligt at det overhovedet har virket i IE.

Det er vist en rigtig elendig lærebog, jeg har benyttet mig af. Eller også er det mig, der har misforstået det hele.

Nå, jeg må se, om jeg kan få et overblik over alt dette de kommende dage.
Avatar billede imperten Nybegynder
19. februar 2008 - 22:53 #8
Så virker det søreme! Det var sådan set Keyserzoses kommentar, der ledte til en afklaring. Tak for det.

Det er givet, at OleBole har ret i sine mange kommentarer også. Men det er vist rent kosmetik. (PS: Jeg har intet HTML kode i databasen. Hvoraf udleder du dette?).
Avatar billede keysersoze Guru
20. februar 2008 - 18:31 #9
ja - fik ikke lige fulgt op her men lægger da et svar. men mon ikke olebole også skal have sin del :)
Avatar billede imperten Nybegynder
22. februar 2008 - 12:32 #10
Nu er der gået yderligere 2 dage, og han har ikke lagt noget svar. Det må han få ved en anden lejlighed.
Avatar billede olebole Juniormester
22. februar 2008 - 20:40 #11
Det er ikke altid, mail-systemet fungerer særlig godt - men pyt. Jeg har rigeligt - og ikke rigtig noget at bruge dem til  :)

Fejlen med et <br> mellem table- og tr-element ses typisk, når koden kommer fra et textarea og efterfølgende er lagt i en database.

Når databaseindhold skal udskrives til en side, vil det ofte blive kørt gennem en PHP-funktion, som hedder 'nl2br'. Den omdanner textarea'ets linjeskift med br-elementer. Ikke kun linjeskiftene i elementernes indhold, men også de linjeskift, der var mellem f.eks. en tabels underelementer!

Derfor fik jeg øjeblikkelig den tanke  ;o)