Avatar billede triggy Nybegynder
19. februar 2008 - 11:34 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

inkluderet fil læses ikke i IE6

Jeg har en fil, hvor jeg inkluderer 2 js filer.
Den ene fil bliver læst rigtigt, og jeg kan bruge funktionerne derfra.
Den anden fil bliver kun læse i IE7, og virker ikke i IE6.

De ligger begge i samme mappe, og inkluderes på samme måde.
Er der nogen der har nogle ideer til hvorfor IE6 ikke vil godtage den?

begge filer bliver inkluderete sådan her:
<script src="/admin/javascript/filnavn.js" type="text/javascript"></script>
Avatar billede barklund Nybegynder
19. februar 2008 - 11:48 #1
Link?
Avatar billede triggy Nybegynder
19. februar 2008 - 12:23 #2
desværre ikke noget link, det er et internt system, som ikke er i fysisk forbindelse med internettet.

udklip fra koden, hvor filerne includes:

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title></title>
<script src="/admin/javascript/SpryTabbedPanels.js" type="text/javascript"></script>
<script src="/admin/javascript/datepicker.js" type="text/javascript"></script>
<link href="/admin/css/style.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
<link href="/admin/css/datepicker.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
<link href="/admin/css/SpryTabbedPanels.css" rel="stylesheet" type="text/css" />

</head>

Når jeg prøver at bruge en funktion fra datepicker.js, får jeg en fejl, med "Object Expected"

Har prøvet at lægge en alert('test'); i toppen af datepicker.js, og den bliver udført i IE7, men ikke IE6
Avatar billede olebole Juniormester
19. februar 2008 - 18:22 #3
<ole>

Uden at kunne se siden, er det nok umuligt at fortælle dig, hvor du laver fejl. Der er ikke noget i det, du viser, der laver forskel i IE6 og 7  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede michael_stim Ekspert
19. februar 2008 - 18:26 #4
Vil gætte på at der er en fejl i selve javascriptet i den fil du "ikke kan inkludere".
Avatar billede triggy Nybegynder
19. februar 2008 - 18:58 #5
ved godt det ikke er nemt uden link... :/

Jeg må lige prøve at lave en ny fil der er tilgængelig uden for systemet, og poste et link dertil.
Avatar billede tolveren Nybegynder
19. februar 2008 - 19:08 #6
Hvorfor bruger du ikke:
<!-- #include file="/admin/javascript/datepicker.js" -->
Avatar billede michael_stim Ekspert
19. februar 2008 - 19:31 #7
Du kan også prøve at poste koden herind.
Avatar billede olebole Juniormester
19. februar 2008 - 21:09 #8
tolveren >> det vil ikke virke  :)
Avatar billede triggy Nybegynder
20. februar 2008 - 12:26 #9
link: http://test.techdesign.dk/edit.asp

Jeg har klippet det ned til et absolut minimum på siden.

Når man trykker på tekstfeltet, skal der komme en kalender frem. Det virker i IE7, men ikke i IE6, og scriptet skulle være lavet til IE6 også.
Avatar billede tolveren Nybegynder
20. februar 2008 - 17:54 #10
Har selv haft problemer med netop denne datepicker. Jeg har lagt include filerne i samme katalog, så virker det. Har så anvendt:
<!-- #include file="kalender-serverscripts.js" -->
<!-- #include file="kalender-serverscripts.vb" -->
Kan det være noget med dine variabelerklæringer implicit og explicit.
Avatar billede olebole Juniormester
20. februar 2008 - 21:12 #11
tolveren >> Jeg må gentage: Den kode, du viser, vil ikke kunne virke. Du må i det mindste skrive et script-tag omkring hver inkludering. Løsningen er desuden en 'ikke-løsning', da den ikke løser problemerne - men af ukendte årsager blot slører dem. Man tramper bare på termometret, så man ikke længere kan se, patienten har feber  ;o)

triggy >> Det er vigtig, at du gemmer alle filer som utf-8, når du har valgt at bruge det tegnsæt. Åben dine filer i Notepad og tjek, hvad de er encoded med. Formodentlig har du gemt dine JS-filer med ANSI encoding - men det _skal_ være utf-8
Avatar billede triggy Nybegynder
20. februar 2008 - 22:48 #12
olebole ... Det var simpelthen løsningen. js filen var gemt som ANSI.
Nu virker det også i IE6.

Jeg kan dog ikke gennemskue hvorfor det er så afgørende, og hvorfor det så virker i IE7. men tak forhjælpen. smid et svar :)
Avatar billede olebole Juniormester
21. februar 2008 - 00:19 #13
Hvis du har en dansk sekretær, duer det ikke at give hende en skriftlig besked på polsk  ;o)

ANSI er f.eks. iso-8859-1, hvilket er et helt andet tegnsæt end utf-8 - som dit (X)HTML-dokument er encoded i. Det er altid _meget_ vigtigt at bruge samme tegnsæt i _alle_ filer og databaser!

Faktisk skal specialtegn escapes i JavaScript, så du burde skrive 'S\u00f8ndag' i stedet for 'Søndag'. Det ville have givet samme resultat som at ændre encoding på JS-dokumentet  ;o)
    http://developer.mozilla.org/en/docs/Core_JavaScript_1.5_Guide:Literals#Using_Special_Characters_in_Strings
Avatar billede olebole Juniormester
21. februar 2008 - 00:21 #14
PS: jeg har engang skrevet en lille Unicode konverter, der ligger her:
    http://www.dengodekode.dk/unicoder/
Avatar billede olebole Juniormester
21. februar 2008 - 00:22 #15
- nåja, et svar  ;D
Avatar billede triggy Nybegynder
21. februar 2008 - 08:59 #16
ah. ok. så er jeg med.

Det vil sige, at det er gået galt, da jeg har konverteret scriptet fra at køre med engelske navne, og søndag som ugestart til dansk.