Avatar billede soerenlyn Nybegynder
16. februar 2008 - 23:22 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Reg Exp til at fjerne special-tegn i fil-navne

Hej Eksperter.

Jeg har et input-felt (html) og ønsker med javascript og regexp at sørge for at man ikke kan indtaste værdier som ikke er gyldige specialtegn. Jeg er en and til reg exp, så jeg håber nogle af jer kloge hjerner hurtigt kan slynge en kode på bordet :)

De umiddelbare regler jeg lige kan komme på er at:
- Navnene må indeholde "a-z", "A-Z", "0-9", "-", "_" og så ét enkelt punktum.
- Der _skal_ være ét punktum, og det må ikke starte eller slutte med det.

Hvis der er andre standardregler må I meget gerne komme med dem også :)

Tak
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
17. februar 2008 - 09:48 #1
var text = 'test.woo';
var match = /^[a-zA-Z0-9_-]+\.[a-zA-Z0-9_-]+$/.test(text);

(match kommer til at indeholde true eller false)

Love eksempler: test.woo, 123.123, AB.c ....
Ulovelige eksempler: te.s.t, .test, test. ....
Avatar billede soerenlyn Nybegynder
17. februar 2008 - 17:19 #2
Okay - men hvordan får jeg så sat det på mit input-felt? Hvis jeg putter det på en onkeypress, således:

onkeypress="return /^[a-zA-Z0-9_-]+\.[a-zA-Z0-9_-]+$/.test(this.value);"

så når værdien at blive skrevet, og så returneres false for sent..
Avatar billede roenving Novice
18. februar 2008 - 22:56 #3
onkeyup="this.value=this.value.replace(/[^\w\d.-]/,'');"

-- vil klare alt undtaget evt. gentagne punktummer (og filnavne med flere punktummer er jo faktisk ganske lovlige, så hvorfor ?-)

-- du skal selvfølgelig alligevel checke serverside om det er et gyldigt filnavn, og der må du have metoder til rådighed, som er meget mere direkte, så ovenstående skal kun være en støtte for brugeren !-)
Avatar billede soerenlyn Nybegynder
23. februar 2008 - 20:12 #4
Roenving, men dit forslag ser man det man skriver komme frem, og så forsvinde igen lige bagefter. Jeg vil gerne have at det slet ikke når at blive vist. Derudover kan man holde tasten nede og så virker din løsning ikke...
Avatar billede soerenlyn Nybegynder
04. april 2008 - 14:02 #5
Closing up ..