Avatar billede thomasabcd Nybegynder
16. februar 2008 - 10:01 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Finde html-tags med bestemt css klasse

Hvordan laver jeg en regex, som finder alle html-tags med en bestemt cssklasse? Eksempelvis vil jeg gerne finde alle html-tags med cssklassen "selected" ? Jeg vil gerne have både tagget og indholdet, dvs. <TAG class="seleced">bla bla</TAG>

På forhånd tak
Avatar billede nielle Nybegynder
16. februar 2008 - 10:12 #1
Sådan?

<([^>]+class="seleced"[^>]*)>
Avatar billede nielle Nybegynder
16. februar 2008 - 10:12 #2
... eller:

(<[^>]+class="seleced"[^>]*>)
Avatar billede thomasabcd Nybegynder
16. februar 2008 - 10:31 #3
Hej nielle,

er det muligt at matche et tag på "selected" selvom tagget måtte have flere cssklasser? Lad os sige, at jeg gerne vil finde følgende tag: <span class="selected frontpage">bla bla</span> eller <span class="frontpage selected">bla bla</span>

dvs. "selected" kan stå på forskellige steder i class og optræder ikke nødvendigvis alene
Avatar billede nielle Nybegynder
16. februar 2008 - 10:53 #4
Et bud:

(<[^>]+class="[^"]*?\bseleced\b[^"]*"[^>]*>)
Avatar billede thomasabcd Nybegynder
16. februar 2008 - 11:04 #5
Hm... kan ikke helt få det til at virke.
Min kode:
string tagExpression="(<[^>]+class=\"[^\"]*?\bselected\b[^\"]*\"[^>]*>)";
string div="<span class=\"frontpage selected\">bla bla</span>";

MatchCollection tags = Regex.Matches(div.ToLower(), tagExpression, RegexOptions.Multiline | RegexOptions.Singleline | RegexOptions.IgnoreCase);
foreach (Match tag in tags)
{
  System.Diagnostics.Debug.WriteLine(tag.Value);
}

Nogle idéer?

På forhånd tak
Avatar billede nielle Nybegynder
16. februar 2008 - 11:19 #6
I C# skal du også huske at excape \-tegn som er til regexop'en - ellers prøver C# selv at fortolke dem i string-sammenhængen:

string tagExpression = "(<[^>]+class=\"[^\"]*?\\bselected\\b[^\"]*\"[^>]*>)";

... eller:

string tagExpression = @"(<[^>]+class=""[^""]*?\bselected\b[^""]*""[^>]*>)";
Avatar billede thomasabcd Nybegynder
16. februar 2008 - 11:41 #7
hej,

det virker rigtigt godt! Mange tak for hjælpen. Smid et svar
Avatar billede nielle Nybegynder
16. februar 2008 - 11:42 #8
Svar :^)
Avatar billede nielle Nybegynder
16. februar 2008 - 11:42 #9
...
Avatar billede thomasabcd Nybegynder
16. februar 2008 - 12:32 #10
er det egentligt muligt at "rense" resultatet for andre htmltags?

Det endte med, at min regex ser således ud:
string baseExpression = "(<[^>]+class=\"[^\"]*?\\bselected\\b[^\"]*\"[^>]*>)(.*?)</";
Jeg hiver alle match ud:
MatchCollection tags = Regex.Matches(html.ToLower(), tagExpression, RegexOptions.Multiline | RegexOptions.Singleline | RegexOptions.IgnoreCase);

den finder alle tags med "selected" i css-klassen og hiver også indholdet ud indtil tagget afsluttes.

Nogle af mine resultater indeholder dog "<br />" (eksempelvis hvis htmlen er <span class="frontpage selected">bla <br /> bla</span>.

Kan regex laves så den IKKE også hiver indlejrede tags ud (eks <br />) ?
Avatar billede nielle Nybegynder
16. februar 2008 - 20:04 #11
Hvis du ønsker at bruge det der mønster, så tvinger du den jo til at matche alt indlejret tekst med - inkl. eventuelle tags.

Jeg kan ikke helt se hvorfor at du har taget den sidste del med ... specielt eftersom at du alligevel ikke matcher hele slut-taggen med (men kun lige starten af den)?
Avatar billede thomasabcd Nybegynder
17. februar 2008 - 20:36 #12
hej,

jeg vil gerne have alt med i mellem start- og slut-tagget og "</" markerer slutningen af tagget, så derfor tager jeg det med. Det er indholdet og ikke tagget selv, jeg gerne vil hive ud i sidste ende.
Avatar billede nielle Nybegynder
18. februar 2008 - 17:31 #13
Men så får du jo også automatisk eventuelle indlejrede tags med. :^)