Avatar billede fozie Nybegynder
15. februar 2008 - 20:43 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Post forum

Hej.
Når jeg prøver og gå ind og prøver på at oprette en tråd på mit forum får jeg denne fejl:

Parse error: syntax error, unexpected T_STRING in /customers/fozie.dk/fozie.dk/httpd.www/test/Forum/tilfoej.php on line 70

Hele koden kommer her:
?php
$query = mysql_query("SELECT `ip` FROM `banned` WHERE `ip` = '". $_SERVER["REMOTE_ADDR"] ."'");

if(mysql_num_rows($query) != 0) {
die("Du er banned");
}
?>
<font face="Tahoma">
<?php
$host="localhost";
$username="fozie_dk";
$password="n1chl45ersej";
$db_name="fozie_dk";
$tbl_name="forum_question";

// Connect to server and select database.
mysql_connect("$host", "$username", "$password")or die("cannot connect");
mysql_select_db("$db_name")or die("cannot select DB");

if($_POST){

$topic=$_POST['topic'];
$detail=$_POST['detail'];
$name=$_POST['navn'];
$datetime=date("d/m/y h:i:s");

if(empty($_POST['name']))die("Navn tak.");
if(empty($_POST['topic']))die("Overskrift tak.");
if(empty($_POST['detail']))die("Besked tak.");
if($_POST['name'] == 'Fozie')die("Du skal ikke hedde fozie, det er reserveret :\)");
else {

mysql_query("INSERT INTO $tbl_name(topic, detail, name, datetime)VALUES('$topic', '$detail', '$name', '$datetime')) OR DIE(mysql_error());

LINJE 70: echo "Tilføjet";
}
?>
Avatar billede jakobdo Ekspert
15. februar 2008 - 20:50 #1
Der er ikke 70 linier i det kode du har der.
Smid hele tilfoej.php herind, så kan vi kigge på det.
Avatar billede fozie Nybegynder
15. februar 2008 - 21:06 #2
Jeg har taget html linjerne af, men gerne.

<table width="400" border="0" align="center" cellpadding="0" cellspacing="1" bgcolor="#CCCCCC">
<tr>
<form id="form1" name="form1" method="post" action="tilfoej.php">
<td>
<table width="100%" height="352" border="0" cellpadding="3" cellspacing="1" bgcolor="#FFFFFF">
<tr>
<td colspan="3" bgcolor="#E6E6E6"><strong>Opret ny topic</strong> </td>
</tr>
<tr>
<td width="14%"><strong>Overskrift</strong></td>
<td width="2%">:</td>
<td width="84%"><input name="topic" type="text" id="topic" size="50" /></td>
</tr>
<tr>
<td valign="top"><strong>Tekst:</strong></td>
<td valign="top">:</td>
<td><textarea name="detail" cols="80" rows="10" id="detail"></textarea></td>
</tr>
<tr>
<td><strong>Navn</strong></td>
<td>:</td>
<td><input name="name" type="text" id="name" size="50" /></td>
</tr>
<tr>
<td>&nbsp;</td>
<td><input type="submit" name="Submit" value="Opret" /></td>
</tr>
</table>
</td>
</form>
</tr>
</table>
<?php
$query = mysql_query("SELECT `ip` FROM `banned` WHERE `ip` = '". $_SERVER["REMOTE_ADDR"] ."'");

if(mysql_num_rows($query) != 0) {
die("Du er banned");
}
?>
<font face="Tahoma">
<?php
$host="localhost";
$username="fozie_dk";
$password="";
$db_name="fozie_dk";
$tbl_name="forum_question";

// Connect to server and select database.
mysql_connect("$host", "$username", "$password")or die("cannot connect");
mysql_select_db("$db_name")or die("cannot select DB");

if($_POST){

$topic=$_POST['topic'];
$detail=$_POST['detail'];
$name=$_POST['navn'];
$datetime=date("d/m/y h:i:s");

if(empty($_POST['name']))die("Navn tak.");
if(empty($_POST['topic']))die("Overskrift tak.");
if(empty($_POST['detail']))die("Besked tak.");
if($_POST['name'] == 'Fozie')die("Du skal ikke hedde fozie, det er reserveret :\)");
else {

mysql_query("INSERT INTO $tbl_name(topic, detail, name, datetime)VALUES('$topic', '$detail', '$name', '$datetime')) OR DIE(mysql_error());

echo "Tilføjet";
}
?>
Avatar billede jakobdo Ekspert
15. februar 2008 - 21:23 #3
Du mangler en " efter $datetime')

Det skal være:

<?php
$query = mysql_query("SELECT `ip` FROM `banned` WHERE `ip` = '". $_SERVER["REMOTE_ADDR"] ."'");

if(mysql_num_rows($query) != 0){
    die("Du er banned");
}
echo '<font face="Tahoma">';
$host="localhost";
$username="fozie_dk";
$password="";
$db_name="fozie_dk";
$tbl_name="forum_question";

// Connect to server and select database.
mysql_connect("$host", "$username", "$password")or die("cannot connect");
mysql_select_db("$db_name")or die("cannot select DB");

if($_POST['Submit']){
    $topic=$_POST['topic'];
    $detail=$_POST['detail'];
    $name=$_POST['navn'];
    $datetime=date("d/m/y h:i:s");

    if(empty($_POST['name']))die("Navn tak.");
    if(empty($_POST['topic']))die("Overskrift tak.");
    if(empty($_POST['detail']))die("Besked tak.");
    if($_POST['name'] == 'Fozie'){
        die("Du skal ikke hedde fozie, det er reserveret :\)");
    }else{
        mysql_query("INSERT INTO $tbl_name(topic, detail, name, datetime)VALUES('$topic', '$detail', '$name', '$datetime'")) OR DIE(mysql_error());
        echo "Tilføjet";
    }
?>
Avatar billede fozie Nybegynder
15. februar 2008 - 22:01 #4
Det virker nu, fandt lige en anden fejl.
Men nu hvor jeg prøver at tilføje får jeg fejlen:
You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 1
Avatar billede jakobdo Ekspert
15. februar 2008 - 22:04 #5
Svar!
Avatar billede dkfire Nybegynder
15. februar 2008 - 22:20 #6
datetime er et reserveret ord i mysql. Du bør ændre feltnavnet til et andet.
Men ellers ret:
mysql_query("INSERT INTO $tbl_name(topic, detail, name, datetime)VALUES('$topic', '$detail', '$name', '$datetime'")) OR DIE(mysql_error());
til:
mysql_query("INSERT INTO $tbl_name(topic, detail, name, `datetime`)VALUES('$topic', '$detail', '$name', '$datetime'")) OR DIE(mysql_error());
Avatar billede dkfire Nybegynder
15. februar 2008 - 22:22 #7
Og denne her linie tror jeg ikke du kan udføre:
$query = mysql_query("SELECT `ip` FROM `banned` WHERE `ip` = '". $_SERVER["REMOTE_ADDR"] ."'");
da du ikke har lavet en forbindelse til en database før det bliver kørt.
Avatar billede fozie Nybegynder
15. februar 2008 - 22:26 #8
Har rettet :)
Avatar billede fozie Nybegynder
15. februar 2008 - 22:34 #9
Har prøvet at sætte din ind, og det virker stadig ikke. Har prøvet ændre navnet til "dateogtime" og det er den samme fejl:S
Avatar billede dkfire Nybegynder
15. februar 2008 - 23:25 #10
Prøv lige og rette:
mysql_query("INSERT INTO $tbl_name(topic, detail, name, `datetime`)VALUES('$topic', '$detail', '$name', '$datetime'")) OR DIE(mysql_error());
til:
mysql_query("INSERT INTO $tbl_name(topic, detail, name, `datetime`)VALUES('$topic', '$detail', '$name', '$datetime')") or die(mysql_error());

jakobdo havde lige placeret den sidste " forkert.

En god måde at lave debug er også noget i stil med:
$sqlquery = "INSERT INTO $tbl_name(topic, detail, name, `datetime`)VALUES('$topic', '$detail', '$name', '$datetime')";
mysql_query($sqlquery) or die(mysql_error()."<br/> Debug: ".$sqlquery);