Avatar billede maximus25 Nybegynder
15. februar 2008 - 10:40 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Kode der får billede på webside til at skifte

Hej:)
Jeg har et billede på min webside som jeg gerne vil have til at stå og skifte mellem forskellige billeder.....billederne ligger i en mappe på serveren. Er der nogen der ved hvordan dette gøres eller har et eksempel herom?
Avatar billede fennec Nybegynder
15. februar 2008 - 10:49 #1
Skal den dynamisk læse billederne i mappen, eller kan du vedlideholde en liste i ASP??
Avatar billede maximus25 Nybegynder
15. februar 2008 - 10:52 #2
den skal læse indholdet af mappen og tage et billede derfra. Ellers skal man jo ind og rette hver eneste gang der smides et billede i mappen...
Avatar billede fennec Nybegynder
15. februar 2008 - 11:16 #3
Det er rigtig, men nu har Windows det med at smide skjulte filer i mapper med billeder (f.eks thumbs.db som mener jeg den hedder)

Vender tilbage med en kode...
Avatar billede maximus25 Nybegynder
15. februar 2008 - 11:16 #4
hvis du har et godt eksempel med hvor jeg definerer en liste kan jeg jo starte med det...
Avatar billede fennec Nybegynder
15. februar 2008 - 11:21 #5
Du kan snuppe koden herfra:
http://www.eksperten.dk/spm/357293

Det var dog ikke den kode jeg ledte efter, da jeg selv har lavet det engang før her på E, men den burde virke.
Avatar billede fennec Nybegynder
15. februar 2008 - 11:28 #6
... jeg havede lavet det med files.type funktionen, men resultatet er det samme.

Du kan læse mere om FSO her og se alle dens metoder. Der er også kode eks:
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/hww8txat%28VS.85%29.aspx

Random (rnd og randomize) funktionen kan du finde her:
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/e566zd96(VS.85).aspx
Avatar billede maximus25 Nybegynder
15. februar 2008 - 11:52 #7
Je ville helst have at billedet skifter mens brugeren er på siden og ikke kun ved refresh.....
Avatar billede fennec Nybegynder
15. februar 2008 - 12:25 #8
Så skal det laves i JS. ASP kan kun køres på serveren når siden loades.
Avatar billede w13 Novice
15. februar 2008 - 15:23 #9
I kan måske bruge denne her:
---------------------------------------
<html>
<head>
</head>
<body>
<div id="slideshow"></div>
<script type="text/javascript">
var arrImg=new Array("/images/billede1.jpg","/andet/t1.bmp","/images/billede2.jpg");
var delay=2000;
var slideshow=document.getElementById("slideshow");
for(i=0;i<arrImg.length;i++){
    slideshow.appendChild(document.createElement("div"));
    slideshow.lastChild.style.display=i==0?"inline":"none";
    slideshow.lastChild.setAttribute("id",arrImg[i]);
    slideshow.lastChild.appendChild(document.createElement("img"));
    slideshow.lastChild.lastChild.setAttribute("src",arrImg[i]);
}
function ShowImg(i){
    document.getElementById(arrImg[i]).style.display="none";
    i++;if(i==arrImg.length) i=0;
    document.getElementById(arrImg[i]).style.display="inline";
    setTimeout("ShowImg("+i+")",delay);
}
setTimeout("ShowImg(0)",delay);
</script>
</body>
</html>
Avatar billede maximus25 Nybegynder
18. februar 2008 - 09:31 #10
jeg er løbet ind i et lille problem....mit billede defineres i et stylesheet(.css). Jeg kan derfor ikke lige indsætte koden i css filen (jeg er ikke så skrap til css vil jeg lige sige:):)

Jeg kalder mit billede sådan her:

<div id="forsidebillede"><h1>Testside</h1></div>

Kan i evt hjælpe mig her?
Avatar billede w13 Novice
18. februar 2008 - 19:26 #11
Ja, så er det jo et baggrundsbillede og ikke bare et billede og en helt anden sag. =)

<div id="forsidebillede"><h1>Testside</h1></div>
<script type="text/javascript">
var aImg=new Array("/images/billede1.jpg","/andet/t1.bmp","/images/billede2.jpg");
var delay=2000;
var slideshow=document.getElementById("forsidebillede");
function ShowImg(i){
    slideshow.setAttribute("src",aImg[i]);
    i++;if(i==aImg.length)i=0;
    setTimeout("ShowImg("+i+")",delay)
}
setTimeout("ShowImg(0)",delay)
</script>
Avatar billede maximus25 Nybegynder
27. februar 2008 - 10:14 #12
Jeg har prøvet at implementere dit foreslag...men billedet bliver ikke vist.....nogen ideer til hvad jeg har gjort galt?
Avatar billede w13 Novice
27. februar 2008 - 10:21 #13
Hov:)

<div id="forsidebillede"><h1>Testside</h1></div>
<script type="text/javascript">
var aImg=new Array("/images/billede1.jpg","/andet/t1.bmp","/images/billede2.jpg");
var delay=2000;
var slideshow=document.getElementById("forsidebillede");
function ShowImg(i){
    slideshow.style.backgroundImage="url(aImg[i])";
    i++;if(i==aImg.length)i=0;
    setTimeout("ShowImg("+i+")",delay)
}
setTimeout("ShowImg(0)",delay)
</script>
Avatar billede w13 Novice
27. februar 2008 - 10:22 #14
Jeg satte src=billedet på div'en, hvor det skulle være style="background-image:url(billedet)"
Avatar billede maximus25 Nybegynder
27. februar 2008 - 10:32 #15
hmmm....det gør ikke rigtig nogen forskel....jeg er sikker på at det er mig der kludrer lidt rundt i det
Avatar billede w13 Novice
27. februar 2008 - 10:43 #16
Nej, det var faktisk mig igen. =)

<div id="forsidebillede"><h1>Testside</h1></div>
<script type="text/javascript">
var aImg=new Array("1.jpg","2.jpg","3.jpg");
var delay=2000;
var slideshow=document.getElementById("forsidebillede");
function ShowImg(i){
    slideshow.style.backgroundImage="url("+aImg[i]+")";
    i++;if(i==aImg.length)i=0;
    setTimeout("ShowImg("+i+")",delay)
}
setTimeout("ShowImg(0)",delay)
</script>
Avatar billede maximus25 Nybegynder
27. februar 2008 - 10:53 #17
yep...nu bliver det vist:)

Men det står helt underligt......jeg har prøvet kun at sætte 1 billede ind i arayet....men der bliver vist det samme billede 2 gange efter hinanden på samme linje. Hvordan kan det være?
Avatar billede w13 Novice
27. februar 2008 - 12:58 #18
Det er sådan baggrund fungerer. Så skal vi lige slå det fra:

<div id="forsidebillede" style="background-repeat:no-repeat"><h1>Testside</h1></div>
<script type="text/javascript">
var aImg=new Array("1.jpg","2.jpg","3.jpg");
var delay=2000;
var slideshow=document.getElementById("forsidebillede");
function ShowImg(i){
    slideshow.style.backgroundImage="url("+aImg[i]+")";
    i++;if(i==aImg.length)i=0;
    setTimeout("ShowImg("+i+")",delay)
}
setTimeout("ShowImg(0)",delay)
</script>
Avatar billede maximus25 Nybegynder
27. februar 2008 - 13:41 #19
du er for god:)

Det virker men billedet vises ikke helt på den rette placering....mit oprindelige css ser sådan ud:

#forsidebillede {
padding-top: 125px;
background: #fff url(logo.gif) no-repeat;

}

Gider du hjælpe med at "flette" det ind i dit så billedet placeres samme sted på skærmen?

Ved godt jeg er hjælpeløs men alt det formateringshalløj er ikke lige mig:):)
Avatar billede maximus25 Nybegynder
27. februar 2008 - 14:42 #20
fandt ud af det selv....mange gange tak for hjælpen:):)
Avatar billede w13 Novice
27. februar 2008 - 15:04 #21
:)