Avatar billede discotk Nybegynder
14. februar 2008 - 18:46 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Rangsytem php (Cms system)

Hej allesammen jeg er igang med at prøve lave et cms system men der skal være opdelt hvad folk har adgang med så jeg har lavet en mysql der ser sådan ud:

id int(255)  Nej  auto_increment
brugernavn varchar(255) latin1_general_ci  Nej
adgangskode varchar(255) latin1_general_ci  Nej
class tinyint(3)  Nej

Class skal så være det system den sortere mellem der er 5 forskellige rang og de skal bare være tal

alstå

Admin = 5
User4 = 4
O.S.V

og så når jeg har et link til noget som kun skal vises for admin skriver jeg:

<?php if (get_user_class() >=5) {?><td width="140"><a href="admin_edit_topmenu.php?id=1">Topmenu1/forside</a></td><?php } ?>

Men hvad mangler jeg

Jeg ved jeg mangler at skrive noget så den kan finde ud af hvor get_user_class for sin info fra...?

HJÆLP!!! hehe

Tak på forhånd
Avatar billede kjeldsted Novice
14. februar 2008 - 22:48 #1
Hvordan ser din funktion get_user_class() ud?
Avatar billede discotk Nybegynder
14. februar 2008 - 23:11 #2
jamen det er den del jeg mangler og søger efter
Avatar billede kjeldsted Novice
15. februar 2008 - 00:20 #3
Hm. Hvor har du koden fra?
Avatar billede fozie Nybegynder
15. februar 2008 - 01:05 #4
id int(255)  Nej  auto_increment
Skal der stå nej ved id?
(bare et lille side indslag)
Avatar billede discotk Nybegynder
15. februar 2008 - 10:58 #5
Nej det står for / Not Null det er en dansk mysql

koden er noget mere eller mindre gætte værk
Avatar billede kjeldsted Novice
15. februar 2008 - 12:54 #6
Men du beder den om at udfører funktionen get_user_class(). Og hvis ikke du definere denne funktion virker den sjovt nok ikke. Men hvorfor er det du skriver get_user_class()?
Avatar billede kjeldsted Novice
15. februar 2008 - 12:58 #7
Hvis jeg nu var dig, så ville jeg gennem en session (fx $_SESSION['user_class']) når man logger ind. Denne session skal så indeholde ens rang, og så udskufte get_user_class() med $_SESSION['user_class']. Dette kan i hvertfald løse problemet.
Avatar billede discotk Nybegynder
15. februar 2008 - 13:16 #8
Jeg er rimlig noob på dette område og prøver at forstå det hele købte den der Lav dit eget cms system og derefter vil jeg prøve at udvide pakken... med user class så hvis man har en vis rang kommer der flere menu punkter frem om der nogen der kan løse det for mig eller om der er nogen som kender et link til en side hvor der er en grundig forklaring..?
Avatar billede kjeldsted Novice
15. februar 2008 - 13:29 #9
Hm. Så du forstod ikke hvad jeg mente i mit svar fra 15/02-2008 12:58:00? Altså det med at gemme brugerens rang i en session?
Avatar billede discotk Nybegynder
15. februar 2008 - 13:41 #10
Nej det gjorde jeg ikke fordi jeg har studeret TB-dev source php system og der bruger de det system som jeg har prøvet at indplantere men kan ikke finde helt ud af deres koder

TB-DEv source bruges til bittorrent hosting ved det men bruger det ikke til ulovligheder det kan faktisk med få klik forvandles om til et udenmærket cms system men det er mere for at forklare hvor jeg har fået ideer fra...
Avatar billede fozie Nybegynder
15. februar 2008 - 14:21 #11
Har du hørt om punktom og komma :O. Kan næsten ikke læse din sætninger.
Avatar billede kjeldsted Novice
15. februar 2008 - 15:05 #12
Hm. Nu er jeg jo vandt til selv at bygge mine koder helt fra bunden. Men det jeg skrev før er en ganske simpel løsning. Når brugeren logger ind, formoder jeg at der er noget php funktion der henter oplysninger fra din MySQL database. Sammen med denne login kode laver du en linie hvor der fx står $_SESSION['user_class'] = $rang_varedi. Variablen $rang_vaerdi skal jo så selvfølgelig udskiftes med den variabel (el. array) der indeholder brugerens rang. Når så du vil udskrive et menu punkt hvor man fx min skal have rang 4, skal den så tjekke om $_SESSION['user_class']>=4. Hvis du vælger denne meget simple løsning skal du også huske session_start(); koden i TOPPEN af hver side. Og den skal placeres HELT i toppen. Også før <html> udskrives.

Men hvis du insistere på at bruge den metode din kode stammer fra med get_user_class(), ja, så kan jeg ikke hjælpe med de informationer du har givet. Jeg kan desværre ikke bare trylle en php kode frem uden at vide hvad den skal gøre!
Avatar billede discotk Nybegynder
15. februar 2008 - 17:29 #13
Men er det muligt for mig, at loade hele min side ned i en rar fil, så du kan kigge på den. Altså kjeldsted..?
Avatar billede mussepower5 Nybegynder
15. februar 2008 - 18:37 #14
hm.. hvad hedder feltet i din table hvor du siger hvad rang nr den har? (trår godt jeg ved hvad du menner
Avatar billede discotk Nybegynder
15. februar 2008 - 19:05 #15
den heddder bare class

id int(255)  Nej  auto_increment
brugernavn varchar(255) latin1_general_ci  Nej
adgangskode varchar(255) latin1_general_ci  Nej
---> class tinyint(3)  Nej  <---
Avatar billede kjeldsted Novice
16. februar 2008 - 12:14 #16
Hm. Du kan da godt sende siden hvis du gerne vil have systemet i sessions som jeg ville bruge i dette tilfælde.
Avatar billede discotk Nybegynder
16. februar 2008 - 14:01 #17
http://217.157.228.188/htdocs.rar

Der ligger også en txt fil i den hvor alt mysql text ligger i
Avatar billede discotk Nybegynder
20. februar 2008 - 10:17 #18
Har du fået kigget på det endnu, kjeldsted?
Avatar billede kjeldsted Novice
21. februar 2008 - 18:29 #19
Ja. Jeg skal beklage den lange vente tid. Men fik pludelige ualmindelig travlt med nogle ting.

Det eneste jeg egentlig har ændret er i login.php (el. lign. kan ikke lige huske navnet præcist). Og resten det må så være op til dig selv ;-)

Når du så i fremtiden vil tjekke om brugeren skal hav adgang skal du bruge følgende (som er en omskrvning af koden fra dit oprindelige spørgsmål:
<?php if ($_SESSION['user_class'] >=5) {?><td width="140"><a href="admin_edit_topmenu.php?id=1">Topmenu1/forside</a></td><?php } ?>

Du skal altså bare udskifte get_user_class() med $_SESSION['user_class']. Og så burde det virke. Får du problemer skriver du bare ;-)
Håber det var en hjælp...
Avatar billede kjeldsted Novice
21. februar 2008 - 18:36 #20
Hov... Skulle måske lige ligge et link til en .rar fil ;-)...

Det skulle nu være muligt at finde denne på http://kjeldsted.dk/htdocs.rar...
Avatar billede discotk Nybegynder
22. februar 2008 - 23:48 #21
Helt sikkert... fandt faktisk lige svaret her igår i dette tutorial: http://www.sawmac.com/apps/download.php?res=4

Men helt sikkert dejligt med en bekræftelse :)
Du er fortjener de point.

Tak for hjælpe
Avatar billede kjeldsted Novice
23. februar 2008 - 11:54 #22
Så lidt da. Og mange tak for point :)