Avatar billede simm Nybegynder
12. februar 2008 - 10:25 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Finde værdi i dataset

Jeg har en række værdier i et dataset, lad os sige 20,40,50,60
En bruger taster et tal ind i en formular. f.eks 36
Hvis vedkommende havde tastet 40, så ville jeg vide at tallet 40 lå på index[1]'s plads, men nu har han tastet 36, så vil jeg gerne have finde værdien 40 i datasettet. Taster vedkommende 44 så skal den springe til 50 osv.

Hvordan grejer jeg lige den?
Avatar billede powerpunk Nybegynder
12. februar 2008 - 10:29 #1
Kan du ikke bare lave en Math.Ceiling() på brugerinput?

Math.Ceiling(36) => 40
Math.Ceiling(44) => 50
Avatar billede simm Nybegynder
12. februar 2008 - 13:09 #2
tror ikke det er helt nok.. jeg kan i hvertfald ikke lige vende det rigtigt i mit hoved :D du/I får lige hele forklaringen :)

jeg har to arraylists - en med nogle bredder og en med nogle højder
Når en person taster et tal ind f.eks 40 som findes i arraylisten, så finder jeg positionen vha indexOf.. så bliver resultatet 0 hvis det ligger først i arraylisten
Det samme gør jeg med højden. Tilsammen danner de positionen som min værdi ligger på i datasettet.

Så til sidst skriver jeg værdien i datasettet ud med:
vaerdi = ds.Tables[0].Rows[0][0].ToString();

Problemet opstår jo så hvis brugeren på hjemmesiden ikke taster en værdi der ligger i hhv. den ene eller den anden arraylist. Så skal jeg have fundet den værdi der ligger tættest på det brugeren har skrevet.

Giver det mening? :)
Avatar billede powerpunk Nybegynder
12. februar 2008 - 14:08 #3
Det er jeg ikke helt sikker på... :-o

Hvis din liste indeholder eks. 20, 40, 50, 60 og personen taster 36, vil du have den til at returnere 40, right?

Kunne du loope igennem din liste sådan her:

  //Finder index af nærmeste værdi under antagelse af at listen er sorteret fra
  //mindst til størst.
  private static int GetNearestIndex(int target, List<int> list)
  {
    int diff = int.MaxValue; //Størst mulig forskel fra start.
    int nearestIndex =-1;

    for (int i = 0; i < list.Count; i++)
    {
      int tempDiff = Math.Abs(target - list[i]); //find numerisk forskel på target og pågældende.
      if (tempDiff == 0) //Hvis forskellen er 0, kan den ikke blive mindre.
        return i; //returner derfor index.
      else if (tempDiff < diff) //Hvis forskellen er mindre end en tidligere
      {
        diff = tempDiff; //husk forskel
        nearestIndex = i; //husk index
      }
      else //ellers er forskellen større og vi bevæger os væk fra målet.
        break; //stop derfor eftersøgningen.
    }
    return nearestIndex; //returner den fundne værdi
  }
Avatar billede simm Nybegynder
12. februar 2008 - 14:16 #4
Jeg fik det til at virke med Binary Search :) Men smid et svar, så får du lige nogle point som tak for hjælpen :)
Avatar billede powerpunk Nybegynder
12. februar 2008 - 14:33 #5
Nå ja... selvfølgelig...
Det var ellers en fin dyb tallerken jeg fik opfundet ;-)

Svar!
Avatar billede simm Nybegynder
12. februar 2008 - 14:36 #6
Jaa.. men det kan være den bliver nyttig i anden sammenhæng :)