Avatar billede elk Nybegynder
11. februar 2008 - 18:50 Der er 5 kommentarer

Remote backup

jeg har remote backup kørende af et par maskiner til min hjemmemaskine med

rsync -raxz -e ssh --numeric-ids --super --progress --delete kontorip:/home/elk /mnt/backup/{DAG}/elk

/mnt/backup er et NAS drev mounted via cifs

hvor {DAG} via et sh script er erstattet af uge dag - ikke den mest båndbredde optimale løsning mht. at den ex. mandag tjekker for ændringer siden sidste mandag - men på den måde har jeg en fuld backup af hver dag 1 uge tilbage i tiden. Hvilket reelt er hvad jeg har brug for da.

Men, pga pladsforbrug og den fact at jeg nu vil til at gemme det på min NAS enhed (som giver alle filer user/gruppe 33 i stedet for numeric id - dumme WD MyBook), så kunne jeg godt tænke mig at den på backup maskinen pakker det med tar/gz eller lign.

Dvs. jeg vil stadig kun hente ændringer m. rsync eller lign og output skal ende i en tar.gz fil som reelt indeholder en komplet backup til den givne ugedag.

Håber det er til at forstå ;) har allerede noget backup kørende af maskinerne, men vil gerne have denne ekstra sikkerhed - og min internetforbindelse laver alligevel ikke noget om natten ;)

skal lige siges at jeg kører CentOS 5.0 på min hjemmemaskine. Ikke at det bør havde det store at sige.
Avatar billede elk Nybegynder
11. februar 2008 - 18:53 #1
og på den måde også bibeholde fil owner/group/permissions i tar/gz arkivet.
Avatar billede strych9 Praktikant
11. februar 2008 - 19:40 #2
I min artikel her http://www.eksperten.dk/artikler/940

nævnes følgende:
find /en/sti -mtime 5 -user hanne | tar czf - -T - -C /en/sti | ssh hostname tar xzvf - -C /en/ny/sti

Med små modifikationer kan du sikkert få den kommando til at gøre hvad du vil, og så droppe rsync.
Jeg forstår ærlig talt ikke 100% hvad det er du vil have, men jeg er ret sikker på at du kan komme til det med ovenstående.
Avatar billede elk Nybegynder
12. februar 2008 - 11:29 #3
Kan godt se jeg måske ikke var så god til at forklare det ;)

Prøver lige igen - da jeg først kan teste ting fra den artikel i aften.

Lad os for simpelhedens skyld sige jeg har 2 maskine A & B

A er den jeg vil tage backup af
B er den backuppen skal gemmes på

B er af firewall grunde den der skal initialisere backuppen fra A
B skal fra A KUN hente de filer der er ændret siden sidst, og er der filer der er slettet på A, skal de også slettes på B (grunden til at jeg havde kig på rsync)
På B skal de ende i en tar fil eller lign, hvor alle de forskellige permissions de nu have på A stadig er intakte.

Jeg ved at rsync har en --numeric-ids option, men der bliver på B gemt på en NAS enhed, som kager totalt med user/gruppe - dette og plads overvejelser, er grunden til at jeg gerne vil gemme det i en pakket fil der vedligeholder permissions mv.
Avatar billede strych9 Praktikant
12. februar 2008 - 19:11 #4
I så fald foreslår jeg en combo:
find /home/whatever -mtime 1 | tar czf - -T - -C /tmp/arkiv.tar.gz

Det pakker alle filer fra /home/whatever som er modificeret i løbet af de sidste 24 timer ned i et komprimeret arkiv /tmp/arkiv.tar.gz
Læg det i et cron job og kør det feks hver dag kl 23.00

Nøjes så derefter med blot at rsynce arkiv.tar.gz over NAS enheden, og gør det feks kl 00.00.
Avatar billede strych9 Praktikant
12. februar 2008 - 19:12 #5
Hov.. det duer ikke helt. Der bliver noget forvirring med filnavnene hmmm. Til en inkremental backup må de jo nødvendigvis være forskellige.

Nå.. sig mig om du kan lide ideen, og så kan resten løses så det bliver lidt mere elegant.