Avatar billede nicklasb Nybegynder
10. februar 2008 - 13:38 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvilken type skal jeg vælge til mit tekstfelt?

Jeg skal have lavet en tabel, der i en kolonne, skal indeholde alle mulige tekster, til en webside. Det være sig tekster ligefra enkelte ord (som for eksempel menu-punkter) til længere tekster, som for eksempel "betingelser".

Hvilken type skal jeg vælge til tekst-feltet (både hvad angår plads, hastighed, med videre)?

Jeg har en idé om, at det ikke kan være den mest optimale løsning at blande både korte og længere tekster i samme database. Har I eventuelt et forslag til en bedre struktur?
Det er meningen at jeg via en forespørgsel, blot forespørger på teksten "med en specifik nøgle", uanset om det er et enkelt ord eller en længere tekst.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. februar 2008 - 15:51 #1
Hvad er max længde ?

<= 255 : vælg VARCHAR(255)
<= 64KB : vælg TEXT evt. VARCHAR(65535) hvis MySQL version er 5.03 eller højere
<= 24MB : vælg MEDIUMTEXT
Avatar billede arne_v Ekspert
10. februar 2008 - 15:52 #2
Jeg vil fraråde dig at gå igang med nogle komplekse algoritmer for at gemme forskellige
længder strenge forskellige steder.

Med stor sandsynlighed kommer du til at bruge en masse tid på at kode imod det
og performance ender op med at være ringere end den simple løsning.
Avatar billede nicklasb Nybegynder
10. februar 2008 - 17:07 #3
Ja, det var samme tanke jeg havde; altså angående at lave en eller anden algoritme, til at hente fra forskellige tabeller eller lignende.

Hvis jeg bruger TEXT, vil databasen da reservere plads til hver række? For da er 65535 tegn lidt stort til et menupunkt, fx.

(Lig et svar)
Avatar billede arne_v Ekspert
10. februar 2008 - 17:13 #4
TEXT gemmes som 2 byte længde + faktiske data bytes.

Og et svar.
Avatar billede nicklasb Nybegynder
10. februar 2008 - 17:29 #5
Lyder som om, at det er som det skal være, så.