Avatar billede dl Nybegynder
07. februar 2008 - 10:52 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Webservice og login sikkerhed

Jeg har læst en del om webservice og står og skal lave sådan en.
Jeg bruger VS2008 og .net 3.5. Jeg har ingen problemmer med at lave en webservice og kalde den. Mit problem opstår i og med at jeg vil ... SKAL have noget sikkerhed ind over, da dette muligvis skal bruges i forbindelse med fortrolige oplysninger mv.

Jeg har søgt lidt rundt på nettet og google, msdn mv.
Og fundet ud af at man kan betale sig fra noget af det med en SSL forbindelse. Denne Cryptering sker automatisk, så det er ikke noget jeg skal tage højde for.

Men ud over at man kunne bruge en SSL, så ønsker/skal jeg have en måde at cryptere mit username og password med, da jeg skal lave en kontrol på hvilken brugere har adgang og ikke adgang. Og til hvilken funktioner.

summer sumarum:

* Jeg har en webservice.
* Der skal crypteres username/password.
* Check på hvilken funktion man har adgang til.
* Der skal bruges SSL og måske IKKE SSL
* Alt indhold skal crypteres.

PS. har læst at det ikke er pænt at smide .net class tilbage. Hvilken form for XML kan så sendes ?

Med Venlig Hilsen
  Dennis Larsen

Ps. Skal pt bare have et skup i den rigtige retning.
Avatar billede dl Nybegynder
07. februar 2008 - 10:58 #1
En ting mere er: at jeg vil helst kunne udføre det meste af sikkerheden i mit dotNET. Og lade SSL og andet, være extra man kunne komme på, hvil man ville. Men lad os holde det simpel entil vidre.  :D
Avatar billede wisen Nybegynder
07. februar 2008 - 11:47 #2
Bruger du WCF?
Avatar billede wisen Nybegynder
07. februar 2008 - 11:48 #3
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2008 - 12:41 #4
Hvis du bruger HTTPS (SSL), så er al traffik inkl. username og password krypteret.

Og det håndteres transparent af browser og IIS.

----

Det bør ikke være noget problem at din web service returnerer en klasse bare
det er en simpel klasse med kun fields og properties.
Avatar billede dl Nybegynder
07. februar 2008 - 12:43 #5
Nej, ikke lige.. første gang jeg høre om det. Men læse dog lige artikel.

Men hvad er bedst pragtis, både med SSL og uden SSL.
SSL, så behøver jeg vil enlig ikke engang tænkte på sikkerhed, udover at kontrolere om brugeren har adgang til den metode.

Uden SSL, så skal der jo krypteres til højre og venstre.

//dl

PS. jeg er på dybt vand her, og jeg er åbne for alle muligheder.
Avatar billede dl Nybegynder
07. februar 2008 - 13:06 #6
K, så en SSL er mest rigtig.
Hvad er så mest rigtig at sende tilbage via webservice.  ren XML i hvilken form  eller andet ?

Hvad koster sådan en SSL? hvor kan der findes priser på det. Ren interresse.

Dennis
Avatar billede dl Nybegynder
07. februar 2008 - 13:17 #7
Men hvordan håndter browseren en webservice, når den skal ind over en SSL ?

Dennis
Avatar billede wisen Nybegynder
07. februar 2008 - 13:18 #8
.. det billigste sted jeg kender er http://www.instantssl.com/ - 50€ pr. år for et "basic" certifikat...
Avatar billede wisen Nybegynder
07. februar 2008 - 13:20 #9
.. til testformål kan du også lave "self-issued" certifikater, se http://www.inventec.ch/chdh/notes/14.htm
Avatar billede wisen Nybegynder
07. februar 2008 - 13:21 #10
din browser benytter automatisk SSL hvis du skriver "https" istedet for "http" i URL-en - og webserveren understøtter det...
Avatar billede dl Nybegynder
07. februar 2008 - 13:39 #11
k, så det smarte er SSL  :)  første spørgsmål vil enlig besvaret.

Men hvordan så hvis jeg skal kunne kontrollere hvem der kalder metoden. Hvordan man dette laves smart.

som:

[webmetode med nogle login et eller andet]
metode test () {}

eller

[webmetode]
metode test (username  pass,  andre parameter) {}

eller  laver man sådan  en  SOAPHeader og ligger username og pass der.
For derefter at kunne bruge det hele tiden.

dennis

ps. der skal jo være en masse andre på også med forskællige adgang .
Avatar billede wisen Nybegynder
07. februar 2008 - 14:17 #12
Siden du bruger VS2008 og .NET 3.5, så bør du kigge på Windows Communication Service - kig på det link det sendte tidligere...

Hvis du gerne vil bruge ASP.NET webservices, så prøv at kikke på http://progtutorials.tripod.com/Authen.htm
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2008 - 15:09 #13
"Men hvordan håndter browseren en webservice, når den skal ind over en SSL ?"

web app er til browser

web service er til alle andre klienter end browser
Avatar billede dl Nybegynder
12. februar 2008 - 13:37 #14
tror det bliver med en SSL ind over.

så wisen, tror det er dit svar jeg tager. Eftersom du snakkede om det, som den første.
Avatar billede wisen Nybegynder
12. februar 2008 - 16:29 #15
.. vi kan også dele - det er op til dig...