Bemaerk at hvis du bruger et stort bibliotek (.NET, Java, Boost, whatever), saa vil en stor del af pattern implementationen vaere i biblioteks koden, men derfor er det jo stadig interessant at vide, hvorfor det er lavet paa den maade.
Enhver programmør som har arbejdet med OOP i bare lidt tid vil begynde at bruge design patterns - i første omgang helt ubevist. Dernæst vil hun opdage at der er bestemte typer af ting som hun har en tendens til at løse på (nogenlunde) samme facon hver gang.
For det er nemlig lige hvad DP er - en masse standard opskrifter på hvordan bestemte problemstillinger kan løses mest hensigtsmæssigt. Det drejer sig ikke så meget om algortitmer, men snare om hvordan man strukturere sine objekter.
Som sagt vil det være ubevist i starten (hvis det da ikke er noget der direkte undervises i - men det sker nok aldrig på 1. år alligevel). Senere kan man så være så heldig at opdage at - gud! - det er der andre som har gjort før mig.
GoF bogen er udenmærket, men man skal nok have et par års erfarimng for virkeligt at fårstå at værdsætte den. Desuden er der skrevet utallige bøger som - forufden patterns - henvender sig til specifikke programerringssprog.
Som nogen skriver bruger man det som proggramør helt ubevist. Men ved at tænke disse patterns ind i dit design, sikrer du dig en god sikring af dine data og programmer.
Hvis du bruger patterns ubevist, er der stor chance for at du overser noget, og derved ikke for dette med i den endelige proggramering, hvilket resultere i et mere ustabilt program.
Så mit råd er helt sikkert, at kigge design patterns igennem i designfasen, og se hvor man kan anvemde disse.
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.