Avatar billede simonadrian Nybegynder
05. februar 2008 - 20:10 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvordan tilføjer jeg i xml-fil?

Jeg forsøger at teste diverse løsninger på at opdatere og redigere i xml-filer. Men ingen synes åbenbart at det er interessant at fortælle hvordan man gør det igennem en browser. For eksempel dette eksempel fra w3schools
http://www.w3schools.com/dom/dom_nodes_create.asp
<html>
<head>
<script type="text/javascript" src="loadxmldoc.js">
</script>
</head>
<body>

<script type="text/javascript">
xmlDoc=loadXMLDoc("books.xml");

var x=xmlDoc.getElementsByTagName('book');
var newCDATA,newtext;

newtext="Special Offer & Book Sale";

for (i=0;i<x.length;i++)
{
newCDATA=xmlDoc.createCDATASection(newtext);
x[i].appendChild(newCDATA);
}

//To see the XML in IE, remove the comments from the line below, and click the "Edit the text and click me" button
//alert(xmlDoc.xml)
</script>
</body>
</html>

Jamen hvad er det godt for....
Der er tonsvis af eksempler på alt muligt men alt sammen uforløst fordi de bare laver en document.write.

Er der nogen der kan fortælle hvordan den cdata kommer ind i den fysiske xml-fil.
Avatar billede w13 Novice
05. februar 2008 - 20:14 #1
Hvad vil du gerne opnå?
Avatar billede nielle Nybegynder
05. februar 2008 - 20:14 #2
Det kan du ikke

Du kan ikke få lov til at ændre filen på serveren ved at rette i browseren (klienten).
Avatar billede nielle Nybegynder
05. februar 2008 - 20:17 #3
For at rette i en XML fil på serveren skal du bruge et serverside programmeringssprog. PHP eller ASP eller ASP.NET.
Avatar billede simonadrian Nybegynder
05. februar 2008 - 20:46 #4
Jeg vil gerne opnå at - eksempelvis - den ovenstående cdata kommer ind i xml-filen på den måde der er beskrevet. Jeg ved godt at man kan bruge databaser og diverse serversprog. Men hvorfor har de lavet ovenstående eksempel, hvis den ikke kan opdatere en xml-fil. Det er sådan set det de påstår.
Avatar billede nielle Nybegynder
05. februar 2008 - 20:57 #5
Man kan skam også bruge XML til ting client-side. Man du kan altså ikke få lov til at gemme dem på serveren ad den vej.
Avatar billede simonadrian Nybegynder
05. februar 2008 - 21:13 #6
Clientside? Hvorfor skulle man ikke bare åbne xml-filen og indskrive det. Det virker da fuldstændigt absurd at skrive kode for at indføje noget i en fil man selv har adgang til.
Avatar billede nielle Nybegynder
05. februar 2008 - 21:23 #7
Man har nu også brug for at kunne strukturere data clientside. Det er specielt aktuelt i Ajax sammenhæng.

Men anset hvad du så end mener om det, så ændre det ikke ved det faktum at du ikke kan bruge javasvript eller browser til at redigere dine serveside XML filer. Dette skal gøres via programmering på serversiden.
Avatar billede w13 Novice
05. februar 2008 - 21:44 #8
Det kan være meget nyttigt i nogle meget specielle situationer. =) Så specielle, at jeg ingen eksempler har. Deres DOM-eksempler kan dog også bruges på normale HTML-sider, og dér er det _rigtig_ nyttigt!
Avatar billede nielle Nybegynder
11. februar 2008 - 18:32 #9
Lukketid?
Avatar billede simonadrian Nybegynder
02. april 2008 - 23:32 #10
Send mig et svar inden fredag 4/4, så fordeler jeg point.
Avatar billede nielle Nybegynder
03. april 2008 - 17:14 #11
Svar.