Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
04. februar 2008 - 16:03 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvilken database

Hvis man skulle udvikle et program med Visual Basic xx.xx som skulle snakke sammen med en database, hvilken form for database bør så anvendes i dag?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. februar 2008 - 16:07 #1
lille data : Access
mellem - store data : SQLServer Express
meget store data - så spurgte du ikke her
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
04. februar 2008 - 18:27 #2
Genau. Men jeg har hørt megen skælud om Access som jo er det oplagte valg for en nybegynder, men hvorfor starte på noget som ikke duer.

SQLServer Express? Hvad koster sådan en bønne?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
04. februar 2008 - 19:42 #3
Den database jeg på et tidspunkt (efter noget lærdom) skal bruge, skal være ekstrem stabil til den ide jeg har. Er MS SQL Server Express det rette valg til det?

Og lige et tillægsspørgsmål som fortæller lidt om hvor lidt jeg ved om det: Kan en sådan database tilgås fra mange brugere samtidig? Ideen er en softwarepakke som flere (mange) skal kunne køre uafhængig af hinanden, men på samme database samtidig. I samme grad som med PHP & MySql, bortset fra at flere ikke må kunne rette i samme tabel på samme tid.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. februar 2008 - 20:49 #4
Access er udmærket til små ting.

SQLServer Express er gratis udgaven af SQLServer.

Hvad mener du helt præcis med stabil ?

Hvis du skal have flere klienter der opdaterer databasen over nettet, så vil en database
server som f.eks. SQLServer (eller MySQL) performe bedre end Access.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
04. februar 2008 - 21:20 #5
Stabil - der må bare ikke gå data tabt. Jeg har i øvrigt set et lignende projekt lavet med en .mdb database. Det kørte ikke godt, og databasen måtte ofte reetableres fra backup.

Det skulle ikke være noget der kører over http, men netværk skal det selvfølgelig kunne køre på.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. februar 2008 - 21:39 #6
Hvis data ikke må gå tabt, så sætter du to database servere op i hvert sit datacenter
(med f.eks. 100 km imellem) og replikerer mellem dem. Det kræver en database server.
Typisk i en dyr udgave. Og er en meget dyr løsning.

Hvis du kan leve med at data går tabt hvis bygningen bliver sprunget i luften, så kan
du nøjes med en enkelt database server med minimum 2 RAID systemer (et til log og et til data)
og en database server som bruger log (SQLServer, MySQL med InnoDB tabeller etc.).

Eller du kan vælge den billigste brugbare løsning:
  enkelt bruger => Access
  fler bruger => SQLServer eller MySQL
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
04. februar 2008 - 21:45 #7
Tak, det var lige det jeg havde brug for. Den dyre løsning kan jeg så vælge om 20 år, når når de store multimilliardære kunder vælter ind.

Jeg var ikke klar over MySQL kunne køre lokalt, ud over at det skulle være via http. Det skal kunne køre lokalt via en gemen netværksadresse.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
04. februar 2008 - 21:50 #8
.. og bare rolig. Det er ikke min uerfarende hjerne der skal lave det, men jeg skal selv kunne lave en simpel prototype hvor ideen kan sælges til andre der kunne tænke sig at komme med i projektet.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. februar 2008 - 22:04 #9
Du kan tilgå en MySQL database stort set ligesom en SQLServer database fra VB.

(jeg ved ikke om der er en OLE DB provider til MySQL - normalt bruger man en
ODBC driver)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
04. februar 2008 - 23:33 #10
Så har jeg hentet VB 2008 Express og SQLServer Express. Det minder jo meget om VBA, bare med lidt flere muligheder ;-)

Jeg tror jeg starter i det små, og leger lidt videre. Smider du et svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. februar 2008 - 23:50 #11
jep
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
04. februar 2008 - 23:52 #12
Så slog superhelten til igen :-)