Avatar billede ravnkilde Nybegynder
04. februar 2008 - 13:55 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Bøvl med apostrof i navn og anførselstegn

Jeg har flg. kode:

<% Available_seats("23 : May 14-16 : Elke D'Ervin") %>

Koden kan ikke afvikles pga. apostroffen i navnet D'Ervin. Jeg har forsøgt mange mulige løsninger med at "indkapsle" tegnet ', men uden held.

Nogen, der kan hjælpe?
Avatar billede fennec Nybegynder
04. februar 2008 - 13:57 #1
Snakker vi i en DB indsættelse?? For så skal du bare erstatte ' med 2:

sql = "indsert into dinTabel(kol1) values('"& replace("Elke D'Ervin","'","''") &"')"
Avatar billede ravnkilde Nybegynder
04. februar 2008 - 13:59 #2
Nej, fennec. Her er den forudgående kode:

Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
    objConn.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.Mappath("../../../../database/db.mdb")

    set objRec = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
    dim Total_Free_Seats: Total_Free_Seats = 0

    Sub Available_seats(sess)

        'Number of total seats
        Total_Seats = 1

        ' Count number of free seats
        strSQL = "Select COUNT(*) AS free_seats FROM participants WHERE Session = '" & sess & "'"
        set objRec = objConn.execute(strSQL)
        Free_Seats = Total_Seats - objRec("free_seats").Value

        If Free_Seats < 0 Then: Free_Seats = 0: End if
        Total_Free_Seats = Total_Free_Seats + Free_Seats

        'Output result
        if Free_Seats > 0 Then
            Response.Write("<option value=""" & sess & """>" & sess & " : " & Free_Seats & " Team</option>")
        Else
            'Response.Write("<option value="""">" & sess & " - " & Free_Seats & " Team</option>")
        End if

    End Sub

    Sub Check_for_Seats()

        If Total_Free_Seats = 0 Then
            Response.Write("<option value="""">* There are no available seats *</option>")
        End if

    End Sub
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. februar 2008 - 14:01 #3
Den samme løsning - læs op på sql-injection på nettet:

strSQL = "Select COUNT(*) AS free_seats FROM participants WHERE Session = '" & replace(sess,"'","''") & "'"
Avatar billede fennec Nybegynder
04. februar 2008 - 14:09 #4
Jeps. Det er sql-injection som jeg troede. Det eksistere også på selects, som erik også har vist.

Du kan læse om det på wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/SQL_injection

Løsningen er at "escape" ' tegnet ved at replace det med 2 (min løsning) eller slå over og bruge parametre i stedet.
Avatar billede fennec Nybegynder
04. februar 2008 - 14:24 #5
Vi havde faktisk en alvorlig sag i 2002 angående netop sql-injection.
http://www.computerworld.dk/art/14720

Valus havde ikke taget højde for sql-injection, og sammen med uheldig programmering resulterede det i at man i en ganske almindelig browser kunne stoppe databasen. Man kunne også få adgang til alle data og slette alt, og da det var et betalingssystem,  blev historien blæst op på forsiderne.

SQL-injections skal man tage meget alvorlig, da det under uheldige omstændigheder kan have katestrofale følger.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. februar 2008 - 14:44 #6
Og parameters (godt nok vist i VB.NET) er at lade systemet om at "escape" - dvs. man &-er aldrig brugerinput ind i sql-strengen. Det smarte ved det er også, at det lukker munden på kritiske sikkerhedsfolk ;)  ASP/Vbscript har også parameters (google), men det er der jo ikke så mange der bruger længere. Eksemplet:

  objcon = ....
  Dim sql1 As String = "SELECT ... FROM ... WHERE felt1=@felt1 AND felt2=felt2"

  Dim objcmd As New SqlCommand(sql1, objcon)
  objcmd.Parameters.AddWithValue("@felt1", felt1)
  objcmd.Parameters.AddWithValue("@felt2", felt2)
  objreader = objcmd.ExecuteReader
  While objreader.Read
    ...

hvor felt1 og felt2 har samme type som felterne i databasen (og man bruger "option strict") og fx den ene en string og den anden en int32.

Ok, en smule mere krævende i antal tegn, men en lettelse på sigt.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. februar 2008 - 14:45 #7
Ok, der manglede lige en abehale:

  Dim sql1 As String = "SELECT ... FROM ... WHERE felt1=@felt1 AND felt2=@felt2"
Avatar billede ravnkilde Nybegynder
04. februar 2008 - 16:22 #8
Tak for jeres gode input og løsningsforslag. Smid et svar, erikjacobsen. I fortjener pts begge to.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. februar 2008 - 17:55 #9
Nej tak, ingen point til mig.
Avatar billede ravnkilde Nybegynder
04. februar 2008 - 21:30 #10
OK. Tak for hjælpen til jer begge.