Avatar billede jkampmann Nybegynder
04. februar 2008 - 13:50 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Hvad er det gode ved XML?

Hvad er egentlig det gode ved at hente data'er fra en XML fil? Hvad gør det så populært og specialt? Ønsker en god dansk forklaring, for er nysgerrig.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. februar 2008 - 13:52 #1
Det er struktueret, standardiseret og man har en masse færdige værktøjer til det.
Avatar billede jkampmann Nybegynder
04. februar 2008 - 14:12 #2
Ja, men hvad bruger man det til? Til hente data, men hvorfor ikke hente fra en .ini fil, lave variabler i selve scriptet eller bruge en database??
Avatar billede drgonzo Praktikant
04. februar 2008 - 14:43 #3
Stort set alt data kan modelleres til og fra XML, hvilket gør det et super værktøj til platformsuafhængighed
Avatar billede arne_v Ekspert
04. februar 2008 - 14:53 #4
En XML fil kan indeholde struktur af vilkårlig dybde - en Windows INI fil har kun to
niveauer. Du har langt bedre muligheder for at hive data ud af en XML fil end ud af
en INI fil med eksistereden værktøjer.

Kode og data filer er to vidt forskllige ting.

Nogen gange er databaser også bedre end XML. Det afhænger lidt af hvad man skal bruge.
Avatar billede powerpunk Nybegynder
05. februar 2008 - 08:48 #5
Det bør vel også nævnes at et XML dokument kan valideres efter et stylesheet i modsætning til .INI filer, hvilket giver mulighed for at checke at dokumentet er korrekt udformet og indeholder de forventede data med korrekte datatyper. Type-sikkerhed er mig bekendt et ukendt begreb i .INI filer

Variabler i selve scriptet er vel sjældent en rigtig god løsning. både XML og .INI filer bruges sædvanligvis til at lagre maskin/bruger specifikke opsætningsparametre.

Og som det er blevet nævnt i de andre indlæg er det kun simple data der kan defineres i .INI filer. Selv komplekse objekter kan nemt gemmes som XML og evt. overføres til andre maskiner/processer. Det er eksempelvis en del af princippet bag WebServices.

Databaser er gode til store mængder data hvor der skal filtreres og søges. Hvis det bare drejer sig om at hive 10-12 initialiseringsparametre ud (á la SELECT * FROM T_INIT) vil jeg mene at en database er lidt overkill...
Avatar billede jkampmann Nybegynder
20. februar 2008 - 09:52 #6
Okay, tak for svarene. Smid svar jer som vil have, jeg blev lidt klogere :-)
Avatar billede powerpunk Nybegynder
20. februar 2008 - 10:27 #7
svar.

Håber du kunne bruge det til noget...
Avatar billede arne_v Ekspert
20. februar 2008 - 14:02 #8
.