Avatar billede flashnet Nybegynder
03. februar 2008 - 22:13 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Automatisk markering og kopieringsknap

En ven og jeg er i gang med en hjemmeside, hvor brugerne kan anbefale os ved at lægge en kode eller link ind på deres artoprofil mm.
Koden eller linket vil komme til at stå i en tekstboks.

For brugervenlighedens skyld vil vi gerne have at hele teksten bliver markeret når man blot trykker på tekstboksen.
Jeg har set eksempler på dette på eks. imageshack.us og youtube.com (embed linket).

Hvis det er muligt ville det være endnu bedre med en knap man kan trykke på, hvorefter teksten i tekstboksen automatisk bliver kopieret, og alt man behøver er at trykke Ctrl+V for at paste.

(Mener engang at have set det hos youtube også)
Avatar billede tdimhcs Nybegynder
03. februar 2008 - 22:30 #1
Det kunne gøres sådan:

<input type="text" name="felt" size="30" value="Indhold" onClick="java script:document.form1.felt.select();" />

/Kurt
Avatar billede w13 Novice
03. februar 2008 - 22:39 #2
kurt-ss>> "java script:" er overflødigt i en onclick, da der kun kan stå javascript deri. Og det kan optimeres noget ved at bruge "this":

<input type="text" name="felt" size="30" value="Indhold" onClick="this.select()" />
Avatar billede w13 Novice
04. februar 2008 - 10:23 #3
Ang. kopiering, så findes der en funktion, der gemmer i udklipsholder, men den understøttes vistnok kun af IE.
Avatar billede w13 Novice
04. februar 2008 - 11:47 #4
Næh, måske virker det alligevel i flere browsere. Se denne artikel: http://www.htmlgoodies.com/beyond/javascript/article.php/3458851
Avatar billede roenving Novice
04. februar 2008 - 23:39 #5
I den artikel står der vel netop at den kun virker i IE 4+ ...

-- og der er også direkte adgang til clipboarddata via window.clipboardData i IE5+, f.eks. window.cipboardData.setData("Text", window.getElementById("mitFelt").value);

-- men skal det virke i flere browsere må du lave forskellige ting !-)
Avatar billede w13 Novice
05. februar 2008 - 08:07 #6
Ja ok. =)
Avatar billede flashnet Nybegynder
10. februar 2008 - 09:04 #7
smid svar w13 :)
Avatar billede w13 Novice
10. februar 2008 - 12:10 #8
Okidoke! :)
Avatar billede olebole Juniormester
10. februar 2008 - 15:10 #9
<ole>

Virker ikke i Opera, men i Firefox og Explorer:
    http://www.dengodekode.dk/clipboard/

/mvh
</bole>