Avatar billede yoka Nybegynder
03. februar 2008 - 15:14 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Variabel stiger ikke?

Hej, jeg er gået i stå over noget meget simpelt. På en side skal der bare lægges "1" til en variabel når der trykkes på en knap.

n = 0;  // her laver jeg variablen som skal være global, og starte på 0

function projectBack() { // når brugeren klikker på et link længere nede på siden, går denne function igang

n = n++; // her skulle n gerne blive til "1" ved første klik (og 2 ved næste etc... jeg har også prøvet med n = n +1;)

alert( n ); // her starter jeg en alert for at tjekke om tallet er steget som det skal

}

problemet er at tallet ikke stiger! jeg ved ikke hvorfor?

På forhånd tak
Avatar billede w13 Novice
03. februar 2008 - 15:19 #1
Ret:
n = 0;
til:
var n = 0;

og:
n = n++;
til:
n++;

Det burde gøre tricket.
Avatar billede yoka Nybegynder
03. februar 2008 - 15:24 #2
tak! det virkede!
Avatar billede w13 Novice
03. februar 2008 - 15:28 #3
Godt at høre! :) Det var nok fordi du mangle "var" foran n=0; for at gøre det globalt.

Det med kun at skrive n++; er bare lidt federe. =)
Avatar billede w13 Novice
03. februar 2008 - 15:39 #4
Du bør i øvrigt huske at lukke dine gamle indlæg. =) Ser at du stadig har 3 spørgsmål fra midt i 2007 åbne.
Avatar billede w13 Novice
03. februar 2008 - 15:43 #5
Har du styr på, hvordan man lukker et spørgsmål?
Avatar billede gammelhat Nybegynder
03. februar 2008 - 17:38 #6
udenfor funktionen er var en valgfri parameter. Variablen vil automatisk blive global

http://developer.mozilla.org/en/docs/Core_JavaScript_1.5_Reference:Statements:var
Avatar billede yoka Nybegynder
03. februar 2008 - 17:44 #7
Ok tak for svarene. Nej jeg kan ikke finde nogle knapper hvor man lukker sprøgsmål, eller giver point. Hvor gør man det?
Avatar billede w13 Novice
03. februar 2008 - 17:55 #8
Du har lige gjort det, ved at acceptere mit svar.
Avatar billede w13 Novice
03. februar 2008 - 17:55 #9
Men det kræver, at ham der svarer, har lagt et svar, ligesom jeg havde, og ikke blot en kommentar.
Avatar billede roenving Novice
04. februar 2008 - 23:28 #10
-- og hvis du havde skrevet:

n = ++n; var variablen blevet opdateret, da en efterstillet inkrementerings-operator udføres efter den direkte funktion ...

-- men som w13 skriver, kan du nøjes med at bruge inkrementeringen direkte !-)