Avatar billede heatherhill Nybegynder
01. februar 2008 - 11:40 Der er 5 kommentarer

Ødelagt harddisk hos firma

Kære alle

Jeg ved IKKRE ret meget om IT, harddiske og pc'ere.
Så jeg håber nogen kan hjælpe mig.

Harddisken på min bærbare Dell røg for nogle uger siden - ohg nej... jeg havde desværre ikke taget back up...
De4r var pludselig ikke kontakt til harddisken, skrev den.

Og der er - ud over meget vigtige arbejdsmæssige ting - familiefotos og alt muligt andet på den.

Gode råd var dyre - og jeg kiggede efter firmaer, som kan restore harddiske.
Undersøgte prisen hos nogle stykker.
Hos det ene var der f.eks. en fast pris på 7000 kr. og man ville få sendt en klar oversigt over, hvad der kunne reddes, inden de gjorde det.

Jeg fandt og valgte at benytte et andet, som tilbød at give et uforligtende gratis tilbud på reparation. Og som der blev sagt i telefonen - det kan koste fra 500 kr. og op at lave det - men der er jo ingen grund til at betale mange mange tusinde, hvis det ikke er et fatalt problem.

Jobbet var at undersøge, hvad det ville koste at sikre oplysningerne på en ekstern disk.

For to dage siden ringede vedkommende så og fortalte, at han havde en "status" - og fortalte, at motoren til harddisken var ødelagt (motorcrash) og der skjulle udskiftes nogle skiver i den harddisken.

Det kunne umiddelbart indikere, at han HAR åbnet ind til hjarddisken - og så er der vist ingen vej tilbage andet end at lave opgaven, da den ellers kan blive ødelagt. Eller...?
Nå - men så kom prisen: Det ville koste mellem 14.000 og 18.000 kr. plus moms.

Jeg sagde pænt nej tak, fortalte at jeg ikke har de penge lige nu - men at oplysningerne vel til stadighed ville være sikret på min crashede harddisk - og så kunne jeg vel komme og få dem sikret når jeg kom til penge i løbet af foråret.

Og så ville jeg ellers gerne hente min pc med harddisk igen.

Men så kom først bortforklaringerne med, at han ikke pludselig kunne "arbejde sig baglæns". Det forstod jeg ikke. For jeg bad jo om en uforpligtende pris. Og ville egentlig som sagt bare hente min pc og harddisk igen.
Men summa summarum:
Manden hidsede sig mere og mere op i telefonen og råbte til sidst nærmest vanvittigt, at han så slet ikke ville lave den. Men at jeg skulle underskrive en rapport.

Da det er et firma, hvor de somme tider er ude af døren, afleverede jeg min pc ved deres nabo - et firma i en anden branche - og jeg har nu via mail bedt om, at de lægger den derned igen. Så kan jeg hente den der.
Men det nægter manden.
Senest i denne charmerende mail:

"JEG TAGER IKKE NOGLE ORDRE FRA DIG!"

Det kan man da kalde alternativ kundepleje.

Omvendt vil han ikke fortælle, hvornår han kan træffes på kontoret, hvor jeg absolut ikke tør komme alene efter hans aggressige opførsel i telefonen - og jeg skal i hvert fald ikke underskrive nogen rapport. Jeg bad jo blot om den gratis analyse og det uforpligtende tilbud på en reperation, som han tilbød i telefonen. Og som de reklamerer med på hjemmesiden.

Han har også meddelt, at nu VIL han slet ikke lave min harddisk færdig for mig.

Men nu til spørgsmålene:

Først de tekniske:

* Har manden overhovedet kunne komme med disse detaljere oplysninger uden at ÅBNE min ødelagte harddisk. Og MÅ han det, når der er tale om et upforpligtende tilbud, hvis jeg nu ikke vil benytte ham? Min kloge søn fortæller, at bare et støvkorn kan ødelægge alle oplysningerne. Så jeg er liuge nu sønderknust over, om alt er smadret.

* HVIS jeg får min pc med harddisk tilbage. og harddisken er åben, kan jeg givetvis ikke få andre firmaer til at forsøge at "restore" den. Hvad gør jeg så? Og ER den sandsynligvis ødelagt, når den HAR været åbnet?

Hvad vil I anbefale, jeg gør...?

ER vedkommende den eneste mulighed for at redde mine data hvis han har haft harddisken åbnet?

Og MÅ han så overhovedet pludselig nægte at færdiggøre den...?

Så det juridiske:

Lige nu opfatter jeg mest af alt min pc/harddisk som stjålet, da han ikke vil stille den ned til mægleren men kræver jeg henter den personligt - sandsynligvis for at underskrive en rapport jeg aldrig har bedt om.
ER oplysningerne på den ødelagt, skal jeg så tage kontakt til min advokat og forlange en erstatning?

Undskyld den lange mail og de mange spørgsmål - men der siddetr mange kloge kolleger herinde (også med juridisk forstand).
Så alle gode råd i denne spegede affære modtages med kyshånd...

På forhånd tak og rigtig god dag til alle

Heatherhill
Avatar billede nva Praktikant
01. februar 2008 - 13:26 #1
Det lyder da lige som en sag for Ekstra Bladet. Men ellers må du jo tage en stor ven med, når du henter den.
Avatar billede jokkejensen Novice
01. februar 2008 - 13:37 #2
Sorry hvis jeg træder nogle over tærene, men det er nok mere juridisk hjælp du har behov for.

Her tænder de på sådan noget:
http://groups.google.dk/group/dk.videnskab.jura

Teknisk set kan man let konstaterer en motor død i en harddisk, uden at skille den af. Man åbner som regel ikke harddiske uden at være i et støvfrit lokale - men til en pris af 14-18.000 for at skifte en motor, som han jo siger han vil (som må resultere i en fungerende harddisk) lyder noget voldsomt.

Der er vel mere 2 typer fejl, en defekt harddisk, og mistet data i form af formatering/sletning af filer. Hvor en reperation af en harddisk ikke bør være så dyr..

Jeg kan tage fejl.

/JJ
Avatar billede nva Praktikant
01. februar 2008 - 14:00 #3
Du træder skam okke mig over tæerne, hvis det var mig du tænkte på ;)

Jeg ville bare ikke sætte mig i ekstra udgifter pga. sådan en tåbe, så hellere ødelægge hans forretning og omdømme - eller finde en ven, der ser lidt bister ud ;)
Avatar billede nva Praktikant
01. februar 2008 - 14:00 #4
okke - ikke
Avatar billede Jensen DK Novice
01. februar 2008 - 14:24 #5
Man burdte tage ud og snakke med manden sammen med tre/fire kraftige gutter og så få ham til at samle det hele i en ruf.