Avatar billede jaboj Nybegynder
15. juni 2001 - 09:28 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Global variabel

Et nyt xsl spørgsmål. Er det muligt at have en global variabel i en xsl stylesheet som gælder i alle xsl\'ens templates. Jeg ønsker ikke bare en variabel jeg kan aflæse en værdi fra men også skrive der til så andre templates kan bruge værdien.

ala:
<xsl:variable name=\"c_color\"></xsl:variable>

<xsl:template 1>
$c_color=\"#FFFFFF\"
</xsl:template>

-Boje
Avatar billede ehf Nybegynder
15. juni 2001 - 09:54 #1
Nej det er ikke muligt.

Se http://www.dpawson.co.uk/xsl/sect2/N8090.html#d206e255

Når en variabel inden for en template er assignet kan den ikke reassignes.

Men man kan assigne variablen hver gang man kommer ind i en template. Så via recursion kan man \"ændre\" den. Det er en ny instans af templaten hver gang.
Avatar billede thunderbear Nybegynder
07. september 2001 - 12:50 #2
Globale variable kan ikke lade sig goere i standard XSLT.

Saxon og Xalan har dog udvidelser saa man kan alligevel
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2001 - 12:39 #3
Du kan godt have en global variabel, der gælder i alle templates - den kan bare ikke ændres. \"Konstant\" er nok et bedre ord...

Du kan evt. bruge en \"named template\" (<xsl:template name=\"tadaa\">) som du kan kalde med <xsl:call-template>. Hvis du definerer en variabel inde i template\'en kan du give den en værdi i kaldet til den - fungerer som en sub-rutine:

<!-- Definer \"sub\" -->
<xsl:template name=\"kaldmig\">
  <xsl:variable name=\"farve\" />
  Farven er: <xsl:value-of select=\"$farve\"/>
</xsl:template>

<!-- Kald til \"sub\" -->
<xsl:call-template name=\"kaldmig\">
<xsl:with-param name=\"farve\">#ff0000</xsl:with-param>
</xsl:call-template>

/CS