Avatar billede tokai Nybegynder
31. januar 2008 - 21:49 Der er 4 kommentarer

2 computere på samme netværk kan ikke finde hianden

Jeg har en XP maskine på adresse 192.168.1.100, så har jeg en vista maskine på adresse 192.168.1.101. Jeg vil overføre data fra XP maskinen til vistaen. har prøvet med ftp windows filesharing intet virke. maskinerne kan ikke pinge hianden

nogle der ved noget
Avatar billede osigaard Nybegynder
31. januar 2008 - 23:23 #1
Er begge maskiner medlem af samme arbejdsgruppe "WORKGROUP" ?

Er netværket sat til privat netværk i Netværks-og delingscenter på Vista-maskinen

Begge computere, skal have resourcer, der er delt på netværket og ikke blot på den enkelte computer, men det ved du jo nok.
I Windoes Vista, Kontrolpanel, Netværks-og delingscenter, skal du sikre dig, at dit netværk (WORKGROUP) er markeret som (privat netværk. Såfremt det er det markeret som (offentlig tilgængeligt netværk, vil du ved klik på dit netværk(WORKGROUP)enten ingen computer se eller kun den computer du sidder ved. Dette ændret du ved at klikke på Tilpas og markere Privat, trykke Næste og Fortsæt og Luk.
Hvis du nu trykker på dit netværk (WORKGROUP), skulle du kunne se andre computere på netværket (WORKGROUP).
Avatar billede Zemich Nybegynder
31. januar 2008 - 23:46 #2
Det skulle vel aldrig være den typiske fejl med at have glemt at frakoble den indbyggede firewall? :)
Avatar billede osigaard Nybegynder
01. februar 2008 - 00:13 #3
zemichsnake

Det er ikke nødvendigt at frakoble Windows Firewall når der køres privat netværk, men bl.a. Symantec firewall blokerer Fil- og udskriftdeling ikke Windows Firewall. :)
Avatar billede thov Forsker
01. februar 2008 - 03:02 #4
Og så er det en god ide, at installere 'Link Layer Topology' på XP computeren. Så får Vista computeren lettere 'øje' på den.
http://support.microsoft.com/kb/922120