Avatar billede jacobs1 Nybegynder
31. januar 2008 - 15:29 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

string ind i array

HEj Eksperten.

JEg har et lille problem med At jeg skal lægge en GET querystring variabel ind i et array.
Querystringen ser sådan her ud: tagarray=hans,peter,borge,svend. Er der nogle der kan se hvorfor det ikke virker?

Mit forsøg ser sådan her ud.:
$tagarray = array($_GET['tagarray']);

Jeg skal nemlig bruget arrayet i SQL stringen.

$getPoint = mysql_query("SELECT * FROM news WHERE tag1 IN (" . implode(",", $tagarray) . ") ORDER BY dato DESC") or die (mysql_error());
Avatar billede zurekk Nybegynder
31. januar 2008 - 17:45 #1
Prøv med $tagarray = explode( ',', $_GET['tagarray'] );
Avatar billede rosvall Nybegynder
31. januar 2008 - 21:13 #2
jacobs1 >> Du fucker to ting op i din kode. Dels bruger du array() http://dk2.php.net/manual/en/function.array.php som explode()/split(), dog uden at specificere hvilken delimiter du vil bruger, og dels misbruger du SQL IN-operatoren http://dev.mysql.com/doc/refman/4.1/en/any-in-some-subqueries.html.

Hvis du har
$tagarray = "hans,peter,borge,svend";
og ønsker dig en SQL-sætning i stil med
SELECT * FROM news WHERE tag1 = 'hans' OR tag1 = 'peter' OR tag1 = 'borge' OR tag1 = 'svend' ...
Så er du nødt til at bruge php til at sammensætte SQL-sætningen.
Det gør du lettest ved at starte med at hakke $tagarray op, som zurekk siger, og så gøre noget i stil med:
$sql = "SELECT * FROM news WHERE 0";
foreach($dit_array as $tag) $sql .= " OR tag1 = '$tag'"
$sql .= " ORDER BY ...";
Avatar billede zurekk Nybegynder
02. februar 2008 - 15:05 #3
rosvall >
Eller sådan her:
$tag_array = 'hans,peter,borge,svend';
$tags = explode( ',', $tag_array );
$sql = 'SELECT * FROM news WHERE tag1 IN (' . implode( ',', $tags ) . ')';

Endnu bedre hvis man er sikker på at $tag_array er delt med komma'er:
$tag = 'hans,peter,borge,svend';
$sql = 'SELECT * FROM news WHERE tag1 IN (' . $tags . ')';

Et foreach-loop er måske lige i overkanten.
Avatar billede jacobs1 Nybegynder
05. februar 2008 - 11:21 #4
Det lykkes aldrig at få det til at virke. Så nu laver jeg det bare på denne måde selvom det nok er totalt dumt :)

$tag1= $_REQUEST['tag1'];
$tag2= $_REQUEST['tag2'];
$tag3= $_REQUEST['tag3'];
$tag4= $_REQUEST['tag4'];

$tag_array = '"'.$tag1.'","'.$tag2.'","'.$tag3.'","'.$tag4.'"';
$tags = explode( ',', $tag_array );

$getPoint = mysql_query("SELECT * FROM news WHERE tag1 IN (" . implode(",", $tags) . ") OR tag2 IN (" . implode(",", $tags) . ") OR tag3 IN (" . implode(",", $tags) . ")OR tag4 IN (" . implode(",", $tags) . ") ORDER BY dato DESC") or die (mysql_error());
Avatar billede zurekk Nybegynder
07. februar 2008 - 18:14 #5
Ja det er lidt overkill vil jeg mene. Fuldstændig udnødvendig brug af implode og explode.

Du laver jo allerede din implode her: $tag_array = '"'.$tag1.'","'.$tag2.'","'.$tag3.'","'.$tag4.'"';

Det her er jo nok så:

$tag1= $_REQUEST['tag1'];
$tag2= $_REQUEST['tag2'];
$tag3= $_REQUEST['tag3'];
$tag4= $_REQUEST['tag4'];

$tag_array = '"'.$tag1.'","'.$tag2.'","'.$tag3.'","'.$tag4.'"';

$getPoint = mysql_query("SELECT * FROM news WHERE tag1 IN (" . $tags . ") OR tag2 IN (" . $tags . ") OR tag3 IN (" . $tags . ")OR tag4 IN (" . $tags . ") ORDER BY dato DESC") or die (mysql_error());