Avatar billede j-roar-h Nybegynder
30. januar 2008 - 19:04 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Skrift på side

Hej.

Jeg har lige lavet mig en ny hjemmeside (http://jacobhansen.frac.dk/index.html)

Problemet er bare at den ikke kan skrive æ, ø og å... Hvilket er lidt irriterende, da det ødelægger min side totalt. Nogen der kan hjælpe med hvad jeg kan gøre for at få den til at skrive det så det står rigtigt.
Avatar billede double-g Juniormester
30. januar 2008 - 22:07 #1
Det skyldes at du har lavet din side med tegnsættet UTF-8, hvi&#314;ket du også korrekt skriver i kildekoden, (<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" /> ) men desværre fortæller serveren at siden skal vises med tegnsættet ISO-8859-1.

Løser jacobhansen.frac.dk...91.100.39.57
Connecting to jacobhansen.frac.dk|91.100.39.57|:80... forbundet.
HTTP forespørgsel sendt, afventer svar...
  HTTP/1.1 200 OK
  Date: Wed, 30 Jan 2008 21:02:47 GMT
  Server: Apache/2.2.6 (Debian) PHP/5.2.0-10+lenny1 proxy_html/3.0.0 mod_perl/2.0.2 Perl/v5.8.8
  Vary: Host
  Last-Modified: Tue, 29 Jan 2008 10:41:31 GMT
  ETag: "46060a-253d-11522cc0"
  Accept-Ranges: bytes
  Content-Length: 9533
  Keep-Alive: timeout=1
  Connection: Keep-Alive
  Content-Type: text/html; charset=ISO-8859-1
Længde: 9.533 (9.3K) [text/html]

Så enten skal du få serveren til at opgive det korrekte tegnsæt eller også skal du gemme din side som ISO8859-1
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
31. januar 2008 - 11:37 #2
Okay. Hvordan får jeg serveren til at opgive det korrekte tegnsæt?
For vil stadig gerne have mine sider hedder index, kontakt o.s.v
Avatar billede w13 Novice
31. januar 2008 - 11:39 #3
Du kan nok nøjes med at ændre:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />

til:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
31. januar 2008 - 12:38 #4
Mange tak... Det virker.
Avatar billede double-g Juniormester
31. januar 2008 - 12:51 #5
Hvis du fortsat vil have din side som utf-8 og du ikke kan få frac.dk til direkte at ændre opsætningen af deres servere, så skal du over i noget php. Hvis du sender

<?php header('Content-Type: text/html; charset=utf-8');?>

som det allerførste, så overskriver det serverens standardindstillinger. Men så skal du formodentligt også ændre alle filnavne fra .html til .php

En anden mulighed er at du ændrer alle dine æ, ø og å'er til
&aelig;  =    æ
&oslash; =    ø
&aring;  =    å
Avatar billede w13 Novice
31. januar 2008 - 13:16 #6
Du opretter bare svar så, double-g, du gav jo løsningen.
Avatar billede double-g Juniormester
01. februar 2008 - 18:59 #7
Egentligt bør vi vist dele
Avatar billede w13 Novice
01. februar 2008 - 19:44 #8
Gerne for mig.
Avatar billede olebole Juniormester
02. februar 2008 - 18:56 #9
<ole>

Nu, da jeg kan se, du er mediegrafiker elev - og altså igang med at lære at kode web - vil jeg lige nævne din CSS. At basere sit design på absolut positionering er at sætte vand over til problemer. Prøv i stedet at udnytte det naturlige dokument-flow i videst mulige omfang.

Dernæst bør du ganske voldsomt begrænse brugen ID-selectors. Hele meningen med CSS er jo netop kaskade og arv gennem klasser (både element- og CSS-klasser) - hvilket giver en betydeligt mere hensigtsmæssig og overskuelig kode.

Sidst men ikke mindst bør du bruge sigende navne. '#apDiv1' til '#apDiv27' giver ikke megen mening, hvis/når en anden skal overtage din kode - eller hvis/når du kommer tilbage til den efter et år  ;o)

/mvh
</bole>