Avatar billede mulemule Nybegynder
29. januar 2008 - 17:56 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Undgå ramme om logo når man klikker.

Hej

f.eks. på www.pol.dk , når man klikker på politiken.dk logoet for at komme tilbage til forsiden kommer der hurtigt en ramme rundt omkring som forsvinder igen.

Hvordan kan man undgå denne effekt.

Jeg ved godt at jeg kan lave det med et onclick event i stedet for anchor tag, men det ønsker jeg ikke, da det er vigtigt for mig i mit tilfælde at google kan følge linket også.

Mvh
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. januar 2008 - 18:54 #1
Google kan sagtens følge HREF delen af dit link:

<a href="dinside.htm" onclick="this.blur();">test</a>
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. januar 2008 - 18:57 #2
Jeg ved godt at det er ser så smart ud, at der kommer en ramme på links, men det anbefales ikke at fjerne dem, ifølge en web-guideline jeg engang læste..

Desuden har det vist ikke helt noget med links at gøre, men med focus.. så man kan se hvad man har aktiveret..

- Svar
Avatar billede frida Nybegynder
29. januar 2008 - 22:07 #3
Jeg har gjort sådan i årevis - og det fjerner rammen.

<a href="dinside.htm" onFocus="this.blur();">test</a>
Avatar billede thesurfer Nybegynder
30. januar 2008 - 01:23 #4
frida> Angående "Jeg har gjort sådan i årevis - og det fjerner rammen."

Det er jeg ked af at høre.. :-)

Det er en dårlig ide, og forkert, at bruge onfocus til formålet, da man samtidigt fjerner muligheden for at fokusere på linket..

Med andre ord:
Man kan ikke tab'e (tryk på TAB tasten for at komme over på linket).

Faktisk kan man ikke engang tab'e videre, til noget der ligger EFTER linket!

Det må man kalde dårlig stil.. :-)
Avatar billede moddi100 Seniormester
30. januar 2008 - 15:41 #5
jeg bruger onFocus="this.blur();" og det vil jeg blive ved med. Jeg er ligeglad om man kan "tappe" sig igennem min side, når blot det ser ordenligt ud!
Avatar billede olebole Juniormester
31. januar 2008 - 01:27 #6
<ole>

thesurfer >> Det kan diskuteres, hvor dårlig stil det er  :)

Hvis du nogensinde har set, hvordan det ser ud på Mac, ville du vide, at grafisk design nærmest er ligegyldigt i nogen browsere, hvis ikke man fjerner outline på klikkede links. En bred, blå ramme får rigtig mange websider til at ligne noget, der er gledet ud mellem benene på en roskildesyg gnu!

You're damned if you do ... your damned if you don't  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
31. januar 2008 - 01:28 #7
- men man kan vel bare skrive:
    <a href="dinside.htm" onclick="location.href=this.href;return false">test</a>
Avatar billede thesurfer Nybegynder
31. januar 2008 - 19:16 #8
olebole> Hmm... koden fjerner da ikke "rammen" om linket..?:

<a href="dinside.htm" onclick="location.href=this.href;return false">test</a>

Man kunne evt tilføje "return false;", så man kan se om det virker:

<a href="dinside.htm" onclick="this.blur();return false;">test</a>
Avatar billede olebole Juniormester
31. januar 2008 - 22:19 #9
- okay, det var ganske utestet ... derfor den meget lidt skråsikre 'stemme'. onclick="this.blur();return false" véd jeg virker. Det har jeg selv brugt flere gange  ;o)