Avatar billede kalaaleq Nybegynder
29. januar 2008 - 17:37 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

DVD brænder lagger i film

For et par måneder siden købte jeg en ny stationær computer til min kæreste, flyttede den forholdsvise nye dvd brænder over i hendes nye computer...
Men når hun brænder film, laver den lag i filmene. (Mounter med Deamon tools, og brænder med CloneDVD2 - som vi altid har gjort)Har også prøvet at brænde med forskellige hastigheder, samme resultat...

Jeg har prøvet at bytte dvd brænder med hendes, men så blev hendes comp ved med at sige at vi skulle indsætte en disk, selvom der sad en i, på min comp virkede brænderen fint, helt uden lag - eller andre probl. Vi byttede tilbage, og hendes comp kunne igen brænde - dog stadig med lag...

Vi har opdateret firmwaren. Det skal lige siges at vi har prøvet at brænde alm filer uden problemer...(det var dog på en cd-rom)...

Efter problemet startede, vil hendes dvd-drev heller ikke selv starte film op automatisk i fx media player når vi sætter en film i drevet. Den åbner bare automatisk op i stifinder på selve diskens indhold

DVD drevet er en Toshiba Samsung SH-S182D.

Nogen der har nogen ideer, til hvordan vi kommer laggen til livs? Det kan vel ikke være selve dvd-drevet der er noget i vejen med, når den funger fint på min pc? (Vi har samme bundkort - Asus M2Ne - dog ikke samme CPU)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
29. januar 2008 - 19:19 #1
check i enhedshåndetering, om den køre korekt hastighed..?
Avatar billede kalaaleq Nybegynder
29. januar 2008 - 19:52 #2
korekt hastighed...? ehh der står ikke nogen steder om hastighed inde i enhedshåndtering når jeg kigger under dvd drevet...
Avatar billede kfz Nybegynder
29. januar 2008 - 19:52 #3
hvis der på hendes computer kører mange programmer i baggrunden, så vil dataflow til drevet, når i brænder en fil ikke være stabilt. dette kan være årsag til lag når filmen afspilles.

prøv i joblisten(ctrl+alt+delete) at lukke unødige programmer, hvis du ved hvilke der ikke er nødvendige, ellers start med at lukke programmerne i din systray.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
29. januar 2008 - 19:56 #4
der burde står DMA 3,4 el.5...hvis ikke, så installere en ny chipset driver, el. slet controlleren (IDE/ATAPI), og genstart..(2.gange)
Check også om drevet er jumpet rigtigt.!
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
29. januar 2008 - 19:58 #5
Og ps:, og den står til fuld hardware acceleration.., under egenskaber for drevet.
Automatisk afspilning, finder du også der..O)
Avatar billede kalaaleq Nybegynder
29. januar 2008 - 20:48 #6
-->kfz... der kører ikke flere programmer i baggrunden, end dengang med hendes gl computer, hvor hun sagtnes kunne brænde film uden lag, og desuden har jeg de samme programmer kørende som hende, og kan som sagt sagtens brænde film uden lag...(?)

-->bartfreak... Det eneste DMA jeg kan finde er Primær IDE-kanal, og under der står der "nuværende overførselstiltsand: Ultra DMA-tilstand 2" på enhed 1 & 2... Er det det du mener?
Selve dvd drevet er sat til master, og cd-rom drev som slave.
Mht  hardware acceleration og automatisk afspilning - dem kan jeg ikke se nogen steder.
Når jeg går ind under egenskaber for selve dvd-drevet står der kun "lydstyrke for cd afspiller" og digital cd-afspilning" dette er så i enhedshåndtering...
Men i egenskaber, under denne computer, på selve drevet, har jeg dog en "automatisk afspilning" - og på min egen computer har jeg her også en "indspilning" hvor jeg kan vælge hastighed, men den mulighed er der ikke på hendes comp...
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
29. januar 2008 - 22:19 #7
på begge enheder..?
Det er ikke godt. nok.!, da en hd, køre langt hurtigere, end en disk-drev.. harddisken, skal køre mindst 5 UDMA.!!
Så prøv at se, som sagt, om der er en opdateringen til chipsetet, el. prøv at slette Ide/atapi controlleren, og genstart..og check igen.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
29. januar 2008 - 22:21 #8
arghh, okay.. på din primær sidder der et dvd drev og en cd-rom.
Men check hastigheden på harddisken.!
Avatar billede kalaaleq Nybegynder
30. januar 2008 - 17:03 #9
ok, nu bliver jeg nok nødt til at spørge dumt: hvor tjekker jeg hastigheden på min harddisk, og hvilken een af de 3 harddiske skal tjekkes?

Og mht. drivere så har jeg alle de nyeste drivere, oz til chipsettet, siger driveragent.com.
Hvis jeg skal slette IDE/ATAPI controlleren...hvilken een er det så, for under den har jeg:
3 stk. NVIDIA NForce Serial ATA controller
primær IDE-kanal
sekundær IDE-kanal
Standard dual channel pci ide-controller

hvilke skal jeg slette og så genstarte?
Er der andet jeg skal gøre?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
06. februar 2008 - 15:56 #10
du skal slette den din hd sidder på, og du kan se hastigheden i enhedshåndtering..udma 5 el. 6, er den lavere så slet og genstart (2 X)
Avatar billede kalaaleq Nybegynder
06. februar 2008 - 20:03 #11
Bartfreak --> Du må meget undskylde, men jeg er rimelig lost...
"du skal slette den din hd sidder på" - "den"??? - Hvilken "den" (og jeg har 3 harddiske, hvilken een snakker vi om?)
Og som sagt kan jeg ikke finde noget om hastighed i enhedshåndtering, så er du ikke sød at fortælle mig præcist hvor, jeg skal lede?
Og som sagt er det eneste jeg kan finde om UDMA, det er DMA under primær og sekundær IDE-kanal,(egenskaber og Avancerede indstillinger) som begge er under IDE ATA/ATAPI controllere...!

Det kan godt være jeg ikke er pc-nørd og langsomtopfattende, men skær det venligst ud i pap for mig, så kan det være jeg forstår ;o)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
06. februar 2008 - 20:32 #12
pap er ikke nødvendigt-..O)
Da du er inde på det rigtige.!
Det er netop i enhedshåndtering/ide atapi controller, du kan se hastigheden.!
Og det er de controllere du skal slette hvis de ikke står til rette hastighed.
Du kan se en forklaring her,.->> http://www.dbhome.dk/bartfreak/guider/Langsom%20computer2.htm
-
Men slet dem begge, hvis du er tvivl, det sker der ikke noget ved, men vær forberedt på at du skal genstarte 2 gange.
Avatar billede kalaaleq Nybegynder
07. februar 2008 - 17:12 #13
ok, nu tror jeg at jeg er med (lang tom længe, sry)
Sådan her så det ud, inden jeg fjernede dem:
PRIMÆR IDE-KANAL:
enhed 0:
Enhedstype: (automatisk genkendelse)
Overførselstilstand: DMA, hvis den er tilgængelig
Nuværende overførselstilstand: Ultra DMS-tilstand 2

enhed 1:
Enhedstype: (automatisk genkendelse)
Overførselstilstand: DMA, hvis den er tilgængelig
Nuværende overførselstilstand: Ultra DMS-tilstand 2

SEKUNDÆR IDE-KANAL
enhed 0:
Enhedstype: automatisk genkendelse
Overførselstilstand: DMA, hvis den er tilgængelig
Nuværende overførselstilstand: ikke tilgængelig

enhed 1:
Enhedstype: automatisk genkendelse
Overførselstilstand: DMA, hvis den er tilgængelig
Nuværende overførselstilstand: ikke tilgængelig

Efter jeg fjernede den primære og sekundære IDE, og genstartede 2 gange,  er den eneste ændring denne:
PRIMÆR IDE-KANAL
enhed 1
Overførselstilstand: kun PIO
Nuværende overførselstilstand: PIO-tilstand

Alle andre er det samme som før jeg fjernede dem...
Så den har ikke skiftet UDMA nr...
Avatar billede kalaaleq Nybegynder
07. februar 2008 - 19:52 #14
Jeg har lige opdaget, at under genopstarten i BIOS, der står altså noget med Ultra DMA 5 udfor 2 af mine harddiske, men hvorfor står det så ikke inde i windows? eller er det noget helt andet?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
07. februar 2008 - 20:57 #15
pio er ikke godt, det er meget langsomt..
prøv at geninstallere din chipset driver.!
Evt. en opdateret.!!
Avatar billede kalaaleq Nybegynder
07. februar 2008 - 22:24 #16
Nu har jeg geninstalleret driveren (den nyeste) til chipsettet (som jeg oz startede med at gøre) og nu er den så tilbage til de oprindelige indstillinger, som jeg beskrev, før jeg fjernede dem og genstartede 2 x...

Men for sjow skyld tjekkede jeg lige i AIDA 32, og her under LAGER - ATA står der for 2 af mine harddiske: Aktiv UDMA overførselstilstand: UDMA5 (ATA-100) og for den sidste harddisk: Aktiv UDMA overførselstilstand: UDMA6 (ATA-133)...
(Men det har jeg ikke før tjekket, så det ved jeg ikke om det hele tiden har været, eller først lige er blevet ændret til disse tal)

Så er det ikke som det skal være? Men jeg forstår bare ikke helt hvorfor den så stadig står på 2 UDMA når jeg kigger under enhedshåndtering (eller kigger jeg det forkerte sted? - Jeg kan bare ikke finde det andre steder...?)- eller er jeg helt forvirret og lost nu? Men lige meget hvad, så har det vel ikke ændret på brænderen... Var det en mulighed at forsøge at sætte en SATA brænder i istedet for?
(svarer nok først engang imorgen...;o))
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
07. februar 2008 - 22:29 #17
Så er det ikke som det skal være?..jo
det kan være dit dvd drev, el. lign, der kun køre udma 2.!, og det er ok, og helt normalt.
Avatar billede kalaaleq Nybegynder
07. februar 2008 - 22:35 #18
Jamen så nåede vi så langt, så godt *gs*
Og hvis de 2 enheder der kører 2 UDMA, er cd-rommen og brænderen (og det er god nok hastighed til dem) så er det jo oz godt nok... Men har du så nogen ide om hvorfor min brænder lagger i de film jeg brænder?
Og ville det være en god idé at udskifte brænderen til en SATA brænder istedet? - Ville det afhjælpe problemet?
Avatar billede kalaaleq Nybegynder
19. februar 2008 - 11:51 #19
hmm, nåh men nu har jeg altså udskiftet brænderen med en "sata-brænder" - og nu brænder den fejlfrit....;o)
Jeg forstår ikke logikken bag, men accepterer bare at nu virker den. *gg*
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
19. februar 2008 - 13:17 #20
tak for hjælpen.