Avatar billede bjering Nybegynder
29. januar 2008 - 14:30 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

String til void (EventHandler)

Hej eksperter.

Har lige sat og rodet rundt med at lave en string til typen void til brug i mit spil.

Grunden er jeg loader knapper ind, og de skal have en onclick event.

prøvede

string test = "TestEvent";
            Type t = typeof(void);
            EventHandler testevent1 = (EventHandler)(Convert.ChangeType(test, t) as EventHandler);

gav error.

EventHandler testevent = (EventHandler)(Convert.ChangeType(test, TypeCode.Object) as EventHandler);

--
Min testevent
  private void TestEvent(object sender, EventArgs e)
        {
            System.Windows.Forms.MessageBox.Show("Test Event");
        }
--

gav ingen fejl, men virker ikke når man klikker.

Er der ingen måde at lave så man kan bruge en string som eventhandler target ?

Takker.
Avatar billede bvli Praktikant
29. januar 2008 - 14:38 #1
Hej..

Mon ikke du kunne omformulere spørgsmålet? Jeg forstår det simpelthen ikk'.

Grunden til at dit sidste eksempel ikke virker, er fordi testevent er null.

/B :)
Avatar billede powerpunk Nybegynder
29. januar 2008 - 14:40 #2
Det er klart... Convert.Changetype er kun valid, hvis typen rent faktisk kan konverteres...

Du skal lave din egen EventArgs klasse f.eks

public class MyEventArgs : EventArgs
{
  private string _eventString;
  public string EventString
  {
    get {return _eventString;}
  }

  public MyEventArgs(string eventString)
  {
    _eventString = eventString;
  }

Og så erklære din testevent som EventHandler<MyEventArgs>
Avatar billede powerpunk Nybegynder
29. januar 2008 - 14:44 #3
Altså:
eventen declares:

  public event EventHandler<MyEventArgs> testevent1;

bindes op

  testevent1 += new EventHandler<MyEventArgs>(TestEvent);

og lander i:

  private void TestEvent(object sender, EventArgs e)
        {
            System.Windows.Forms.MessageBox.Show("Test Event");
        }
Avatar billede bjering Nybegynder
29. januar 2008 - 14:45 #4
okay, omformulering. :)

Jeg loader knap data ind i mit spil fra en XML fil.

hver knap får så :

string onclick = "ThisButtonOnClick";
string onMouseOver = "ThisButtonOnMouseOver";

osv.

Jeg skal så kunne, f.eks når jeg klikker på knappen, køre den event der tilhører knappen.

dvs, min ThisButtonOnClick skal køre eventen

private void ThisButtonOnClick(object sender, EventArgs e)
{
    System.Windows.Forms.MessageBox.Show("Test Event");
}

som et eksempel, lav en form, tilføj 1 knap, lav så :

knap.click += new EventHandler(onclick);

virker self ikke, fordi onclick = en string og ikke en void

dvs onclick skal laves om til en void og så bruges

knap.click += new EventHandler(convertet_onclick_ting);

ved ikke om det forklarer det
Avatar billede bjering Nybegynder
29. januar 2008 - 14:48 #5
powerpunk den bruger også direkte info til hvilken void den skal køre

den skal bruge string some referance til voiden.
Avatar billede powerpunk Nybegynder
29. januar 2008 - 14:50 #6
Joo... men det virker ikke helt som om du har forstået hvad det er du laver...

i følgende
  knap.click += new EventHandler(onclick);

er 'onclick' en delegate, altså den funktion du vil have til at håndtere eventet.

Hvis du har en handler som ser sådan her ud :

  private void ThisButtonOnClick(object sender, EventArgs e)
  {
    System.Windows.Forms.MessageBox.Show("Test Event");
  }

skal der stå
  knap.click += new EventHandler(ThisButtonOnClick);
Avatar billede powerpunk Nybegynder
29. januar 2008 - 14:52 #7
Du kan ikke konvertere en streng til en delegate medmindre du vil ud i et eller andet snavs med reflection...
Avatar billede bjering Nybegynder
29. januar 2008 - 14:57 #8
god dammit.. det er træls, nå, så må jeg ud og omskrive mit UI system igen... :(

så skal jeg til at lave en function for hver knap jeg loader ind via XML

Knap test = new Knap();

if(knap.Type("Test"))
  test.click += new MouseEventHandler(gameScreen.TestOnClick);
if(knap.Type("Test 1"))
  test.click += new MouseEventHandler(gameScreen.Test1OnClick);

AddKnap(knap);

der er nok noget med 100 vis af knapper, ville være rart hvis man bare kunne lave min onclick baseret på en string i min xml fil..
Avatar billede powerpunk Nybegynder
29. januar 2008 - 15:02 #9
Med reflection kunne du faktisk gøre noget i denne retning:

  string onclick = "ThisButtonOnClick";
  string onMouseOver = "ThisButtonOnMouseOver";

  Type myType = this.GetType();
  MethodInfo clickMethod = myType.GetMethod(onclick);
  MethodInfo mouseOverMethod = myType.GetMethod(onMouseOver);
  Delegate clickDelegate = Delegate.CreateDelegate(typeof(EventHandler), clickMethod);
  Delegate mouseOverDelegate = Delegate.CreateDelegate(typeof(EventHandler), mouseOverMethod);

  knap.Click += new EventHandler(clickDelegate);
  knap.MouseHover += new EventHandler(mouseOverDelegate);
Avatar billede bjering Nybegynder
29. januar 2008 - 15:16 #10
okay, det ser da ikke helt tosset ud, men får en fejl

'clickDelegate' is a 'variable' but is used like a 'method'
Avatar billede powerpunk Nybegynder
29. januar 2008 - 15:31 #11
heh... det er ikke sådan når man bare skyder fra hoften... prøv:

  EventHandler clickDelegate = (EventHandler)Delegate.CreateDelegate(typeof(EventHandler), clickMethod);
  EventHandler mouseOverDelegate = (EventHandler)Delegate.CreateDelegate(typeof(EventHandler), mouseOverMethod);

  knap.Click += clickDelegate;
  knap.MouseHover += mouseOverDelegate;
Avatar billede bjering Nybegynder
29. januar 2008 - 15:34 #12
bruger
EventHandler e = (EventHandler)Delegate.CreateDelegate(typeof(EventHandler), this, onclick, false);

men alt godt, tak for det, smid et svar :)
Avatar billede powerpunk Nybegynder
29. januar 2008 - 15:43 #13
Godt set! den er lidt simplere...

Svar!